Prohledat tento blog

sobota 9. července 2016

Charlie Kaufman: „V Hollywoodu je stále těžší točit filmy“

Pro obdivovatele sexy mozků se zdaleka nejzářivější hvězdou letošního festivalu stal scenárista a režisér Charlie Kaufman. Sedmapadesátiletý Američan, který patří k neoriginálnějším filmařům současnosti, během sobotního slavnostního zakončení převezme Cenu prezidenta festivalu. Půjde o další z řady cen, které si držitel Oscara za scénář Věčného svitu neposkvrněné mysli připsal na své profesionální konto v uplynulých dvou desetiletích. Ve Varech uvedl Charlie Kaufman svůj nový film Anomalisa, který režíroval spolu s Dukem Johnsonem. Jde o druhý režijní počin tvůrce, který je rovněž ceněným dramatikem. V rámci americké nezávislé scény se Kaufman vyprofiloval díky spolupráci s režiséry Michelem Gondrym či Spikem Jonzem. Také jeho scénář Milujte svého zabijáka zrežíroval George Clooney v ryze nezávislém duchu. Hlavnímu proudu americké továrny na sny, generujícímu divácké blockbustery, se totiž Kaufman vyhýbá. 

„V Hollywoodu je stále těžší točit filmy. Jako scenárista jsem pracoval s renomovanými režiséry, ale v roce 2008 jsem se rozhodl pustit se do režie sám,“ vysvětlil na tiskové konferenci autor, který se po diváckém neúspěchu svého režijního debutu – autobiografické šarády Synecdoche, New York - celých sedm let marně pokoušel prosadit do výroby některý ze svých dalších projektů. Nakonec podle jeho divadelní hry vznikla Anomalisa - pozoruhodný loutkový příběh pro dospělé, který coby první animovaný snímek v historii získal Velkou cenu poroty na MFF v Benátkách. Kaufman se novinářům ve Varech svěřil, že chce pokračovat v režii. Nevylučuje dokonce, že půjde znovu o žánr animovaného filmu.

„Animovaný film je pro mne forma, ne žánr sám o sobě, který by měl být využíván pouze pro dětské snímky,“ vysvětlil oscarový tvůrce. „Dnes existují různé druhy animovaných snímků, a právě proto jsme mohli natočit animovaný film pro dospělé.“

Charlie Kaufman pobýval v Karlových Varech po celou dobu festivalu. Drobný, nenápadný Američan unikal publicitě stejně dokonale jako v dobách svých prvních úspěchů, kdy panovala nejistota o jeho vzhledu. Koncem 90. let, kdy Kaufman coby scenárista debutoval komedií V kůži Johna Malkoviche, se dokonce vtipkovalo o tom, zda vyhlíží spíš jako John Cusack nebo jako Cameron Diazová. Sám scenárista do svých příběhů o hledání identity radostně vnesl zmatek, když v Adaptaci (2002) vymyslel postavu Charlieho Kaufmana a jeho dvojčete Donalda, přičemž oba fiktivní sourozence hrál Nicolas Cage. 

Pozici introverta kličkujícího nepozorovaně davem Kaufman musel nakonec i ve Varech odložit, aby absolvoval aktivity spojené s čestným hostováním na festivalu. Uvedl ve Velkém sále hotelu Thermal Anomalisu, pobesedoval s Markem Ebenem Na plovárně a v rámci oblíbeného formátu KVIFF talk si v nabitém Konferenčním sále popovídal s davem svých mladých obdivovatelů. Jeho filmy si totiž pravidelně získávají kultovní status. „Když o tom tak přemýšlím, vybaví se mi jméno David Lynch,“ odpověděl Kaufman na tiskové konferenci na otázku, zda cítí sounáležitost s nějakými typem filmařů. „A také se těžko mohu odetnout od židovské komediální tradice.“

Mezi oblíbená témata kaufmanovských příběhů patří manipulace, ohrožení identity jedince a přirozených mezilidských vztahů. Mezi svými oblíbenými autory uvádí Kaufman i Franze Kafku. A z filmařů, kteří ho ovlivnili, jmenuje často Woodyho Allena. V mantinelech tradiční, hollywoodské „židovské“ komedie, v níž problémy protagonisty vycházejí především z jeho vlastní neurózy, se pohybují všichni Kaufmanovi hrdinové.

„Tahle témata mne ale zajímají bez ohledu na to, zda s touto tradicí nějak souvisejí,“ vysvětlil Kaufman.

(Tohle je text, který  jsem napsala coby varská dopisovatelka deníku a webu E15. Za možnost uveřejnit ho i zde redakci děkuju.)

Žádné komentáře:

Okomentovat