Prohledat tento blog

pátek 8. července 2016

Z Varů: Festival představuje prestižní televizní projekty

MFF Karlovy Vary je především filmovým festivalem. Letos ovšem ještě posílil „televizní“ trend patrný už v předchozích letech. Důležitou součástí programu se staly i televizní formáty. Hranice mezi filmem a ostatními audiovizuálními žánry totiž mizejí, respektive se prolínají způsoby jejich uvádění. Samozřejmou součástí klasické kinodistribuce jsou dnes nejen dokumenty, ale i alternativní obsah (např. přímé přenosy z divadel či koncertů). Nové možnosti distribuce nabízí internet, a naopak na velkém plátně se ocitají i pořady, určené původně pro televizní obrazovku. Jde především o seriály.

Karlovarský festival kdysi nabízel seriálovou tvorbu jen jako příležitostnou lahůdku. Mezi „bokovky“ slavných filmových režisérů patřil např . hororový nemocniční seriál Království (1994) dánského režisérského mistra Larse von Triera. V předchozích letech si varské publikum na plátně užívalo zahraniční televizní hity typu amerického Temného případu, letos poprvé však diváky magnetizuje česká seriálová tvorba. Želízka v ohni nemá jen Česká televize, která je ostatně hlavním mediálním partnerem festivalu, ale i společnost HBO. 

Právě její agilní evropská divize HBO Europe v poslední době obohacuje české prostředí o pozoruhodné původní projekty: vstupuje nejen do filmové produkce, ale vyvíjí ve spolupráci s ceněnými domácími tvůrci i seriály a minisérie. Zatím nejvýraznějším projektem tohoto druhu byla minisérie Hořící keř. Nyní k ní přibyl osmidílný seriál Pustina nesoucí autorský otisk stejného scenáristy - Štěpána Hulíka.

Dva díly Pustiny se v úterý v exkluzivní předpremiéře představily varskému publiku ve Velkém sále hotelu Thermal. V tvůrčí delegaci byli vedle hlavní představitelky Zuzany Stivínové přítomni i režiséři Alice Nellis a Ivan Zachariáš, který je autorem legendárních černobílých festivalových znělek. Pustina významně přesahuje český televizní standard po umělecké i technické stránce a naplňuje tak představu českého vysokoprofilového dramatického seriálu – formátu, který v současnosti zažívá celosvětový boom. Diváci se na syrově autentické drama obyvatel vesničky na česko-polském pomezí mohou těšit v říjnu. 

Také Česká televize ve Varech představuje v rámci oficiálního programu svou televizní tvorbu. Třetí část třináctidílného seriálu Já, Mattoni v režii Marka Najbrta naznačuje, jakým způsobem se veřejnoprávní televize vrací k tradici velkých historických seriálů. Životopisná sága o osudech ambiciózního Heinricha Mattoniho je dílem scenáristy Petra Zikmunda, inspirovaným literární předlohou Bohuslava Machka a Marie Dolejší. Seriál s Aloisem a Davidem Švehlíkovými v hlavní roli zasahuje časový úsek od druhé poloviny 19. století až do roku 1910 a odehrává se v karlovarském regionu, ale i v Praze, Vídni a New Yorku.

Prestižní charakter má i úspěšná kriminální minisérie Modré stíny, na níž se jako scenárista podílel Petr Jarchovský. Příběh inspirovaný předlohou Michala Sýkory přitáhl k televizní režii úspěšného filmového autora Viktora Tauše. Ten případy olomouckých kriminalistů pojal v moderním, dynamickém vypravěčském stylu. Návštěvníci festivalu si čtyři díly Modrých stínů vychutnali najednou: celková délka projekce byla 278 minut. 

MFF Karlovy Vary nabídl i ochutnávku dalších chystaných seriálových projektů České televize. Šlo o jeden díl krimi série scenáristy a režiséra Jana Pachla Rapl s Hynkem Čermákem v roli detektiva Kuneše, známého z kultovního seriálu Cirkus Bukowsky. Na uzavřené pojekci prezentoval svůj nový, autorský projet „otec Comebacku“ – scenárista a kreativní producent Tomáš Baldýnský. Sitcom Kosmo se vzhledem ke svému prudce třaskavému charakteru mísícímu reálie Červeného trpaslíka a satirickou palčivost Kanceláře Blaník bude vysílat po podzimních krajských volbách.

(Tohle je text, který  jsem napsala coby varská dopisovatelka deníku a webu E15. Za možnost uveřejnit ho i zde redakci děkuju.)

Žádné komentáře:

Okomentovat