Vypadá to, že autoři třetího Příběhu hraček vykradli animovaný film Jana Svěráka Kuky se vrací: vyskytuje se v něm totiž postava postaršího růžového medvěda zvaného Mazel a mučivý motiv vyhozených starých hraček, které končí na skládce a vracejí se domů ke svému právoplatnému dětskému majiteli. Mazel /přestože voní po jahodách a působí na první pohled nevídaně roztomile/ je ovšem ryze záporná a zcela nepolepšitelná postava, jakých ve filmech Pixaru najdete jen málo - respektive je to těžce traumatizovaná hračka, která se kdysi ztratila "své" holčičce a po zjištění, že byla nahrazena, se v ní cosi navždy zlomilo. Takže mezi hračkami ve Sluneční školce, kde Mazel posléze najde útočiště, rozpoutá totalitní teror. Jeho obětmi se pak málem stanou Buzz Rakeťák a jeho přátelé, zbloudilé a uvězněné hračky otřesené skutečností, že jejich dosavadní majitel Andy vyrostl, chystá se odjet na vysokou školu a vyklízí svůj chlapecký pokojíček. Co udělá s hračkami, s nimiž si už dávno nehraje? Vyhodí je do popelnice, dá je na půdu, nebo je třeba někam či někomu daruje?
Podobně jako v Kukym, i v Toy Story 3 má postava praktické matky nejprve trochu negativní roli a popelářský vůz hraje roli děsivého únosce hrdinů na obří městské smetiště, které je místem absolutní zkázy a děsu. A podobně jako ve Svěrákově filmu, i digitálně animovaní hrdinové mají permanentně usměvavé výrazy hraček, se kterými si tvůrci zajímavě vyhrají (třeba v citově nevídaně vypjaté chvíli, kdy Buzz a spol. získají pocit, že jim v pekelné smetištní jámě nezbývá než společně čelit jistojisté smrti).
Je ovšem otázkou, nakolik Jana Svěráka ohrozí v očích českého publika čtvrteční premiéra Toy Story 3: pixarský film je sice báječný, podívaná ve 3D je velkolepá a poselství je jako vždycky složité, chytré a dojemné - ale Kuky je přece jen velmi osobním svěrákovským filmem a působí nesmírně česky. Větší problém podle mne může nastat při uvedení na zahraniční trh (a možná už na MFF Karlovy Vary, kde Kuky soutěží): jak divákům odjinud, kteří pixarský film uvidí dřív než český, vysvětlit, že malý český autor nekopíruje své velké bratry z Pixaru? Po Tmavomodrém světě, který oslabila nešťastná a stejně náhodná podobnost s Pear Harborem, jde přitom už o druhou podobnou situaci, ve které by se Jan Svěrák mohl ocitnout. Kuky je ale naštěstí hodně jiným filmem než Toy Story 3 a Mazel není jeho hlavní postavou.
Svěrák dělal Kukyho dost dlouho, takže by originalita nápadu by mohla být jeho. To se rodí nejen podobné synopse, ale i zarážející detaily -růžový( červený vybledlý) medvěd vyhozený na skládku. Buď filmaři nějak stejně myslí anebo si nápady kradou jak straky cetky.
OdpovědětVymazatZaujalo mne v Toy Story - Andy jde na vysokou školu - to filmaři dodržují reálný čas i ve filmech? (vzhledem k tomu, že opravdu uplynulo tolik let)
Eva Součková
Milá Evo Součková, hádám, že normální diváci prostě nějaký film vidí jako první a jiný jako druhý, takže se jim jaksi automaticky zdá, že ten druhý musel ten první vykrádat (i kdyby to na stotisíckrát nebyla pravda).
OdpovědětVymazatAha, s tím Andym mi to nedošlo - máte pravdu. Pixar myslí fakt na všechno, až mi z toho běhá mráz po zádech.