Prohledat tento blog

středa 6. října 2010

Bydlím ve slévárně

Aktivisty z řad české dokumentaristiky poutá aféra kolem údajného "doporučení" kohosi z ministerstva životního prostředí, aby "moorovský" ekologický dokument Martina Marečka Auto*Mat nedostal na Ekofilmu žádné ocenění. Organizátoři festivalu, který začal v pondělí, se ovšem po dementi ministra životního prostředí Pavla Drobila (ODS) rozhodli odmítnout nařčení z politického ovlivňování festivalové poroty a promítnou i filmy, jejichž režiséři (jsou mezi nimi Filip Remunda, Martin Mareček či Vít Klusák) v úterý požadovali v otevřeném dopise jejich stažení z programu festivalu (více se dočtete třeba v Českých novinách).

Kdybych ještě měla smysl pro humor, mohla bych to sarkasticky okomentovat v tom smyslu, že Pavel Drobil se zřejmě tímto způsobem snažil odvrátit pozornost veřejnosti od lokality, kterou Mareček ve svém filmu o katastrofě zvané pražská doprava nesleduje - a která není zdaleka tak populární jako např. Legerova ulice. Jde o sídliště Spořilov, které se mění v ještě větší peklo než dosud vinou čerstvého, populistického gesta pražské radnice, nasměrovaného k veřejnosti těsně před volbami. Otevření Pražského okruhu a uvolnění Jižní spojky je tak viditelné a sklízí všude takovou chválu, že si jistě budete ťukat na čelo, proč že to obyvatelé Spořilova vlastně  v těchto dnech začali podepisovat protestní petici.

Na Spořilově ovšem žije přibližně 14 000 lidí, jejichž kvalitu života (a podle provedených lékařských studií i zdravotní stav) už řadu let vážně zhoršuje právě rychlostní silnice R8 na  Spořilovské ulici, vedená samým středem hustě obydlené lokality. Tento přímý nájezd na dálnici D1 nyní nově využívají i všechny kamiony, od kterých si v těchto dnech oddechli obyvatelé Braníka, Krče a Barrandova. Konkrétnější popis stavu, který mi právě nastal přímo pod okny a který prý co do zdravotních rizik připomíná bydlení ve slévárně, najdete v textu na aktualne.cz.

Na Spořilově (zde žiju víc než čtyřicet let) měla mimochodem pražská ODS vždycky pevnou voličskou základnu. Asi je tedy snadné právě tuhle lokalitu obětovat... většina těchto lidí pouhý týden před volbami asi nebude volit své politické preference, i když se dusí víc než kdykoli předtím a i přes těsně zavřená okna jim sledování předvolebních diskusí v televizi ruší hluk z ulice. Považuji za mimořádně mrzuté, že i já, která opravdu nejsem příznivcem Marečkova filmu, levice, anarchie a ani ekologického aktivismu, v těchto dnech  začínám pochybovat o tom, jestli bych tuhle stranu tentokrát měla volit.

2 komentáře:

  1. Obávám se, že matematika je jednoduchá:
    Sídliště Barrandov: 20tis obyvatel
    Provoz na Barrandovském mostě: 140tis aut za den
    Sídliště Spořilov: cca 14tis obyvatel

    Tj.
    20000+140000-14000=146000 spokojených

    Z populistického hlediska se jim vyplatilo Spořilov obětovat...

    OdpovědětVymazat
  2. Jannovak: Ano, já vím. Je to pragmatická matematika, se kterou bych jistě s pokrčením ramen souhlasila, kdyby se mne netýkala: moje rodina a rodina mé sestry nesou zřejmě bohužel zdravotní následky situace, kterou kdysi iniciovalo už rozhodnutí vést tu silnici skrz sídliště. (Žádný doktor vám ale nedá papír na to, že vážné alergie a ekzémy tří sestřiných dětí či těžká imunitní porucha mojí dcery nějak souvisejí s tím, v čem vyrůstali.)

    OdpovědětVymazat