![](http://3.bp.blogspot.com/_zbSMf0jJ03A/SgvJRiOPwZI/AAAAAAAABw8/Ot4TIQLz6N0/s200/30protektor.jpg)
Drama
Mistři (2004) považuji za jeden z nejepších českých polistopadových filmů (a možná také nejpodceňovanějších) - a na nové dílo
Marka Najbrta nazvané
Protektor jsem byla náležitě zvědavá už od doby, kdy se o něm začalo mluvit. Takže když se film
loni prezentoval na MFF v Karlových Varech, začaly se mi už opravdu sbíhat sliny. Šťastnou náhodou jsem získala možnost vidět
Protektora v rámci testovací projekce - takže o něm teď mohu vydat předběžnou zprávu, abych vás na něj trochu navnadila. Protože ovšem film není ještě úplně hotový, nebylo by fér ho podrobovat nějakým definitivnějším komentářům.
![](http://4.bp.blogspot.com/_zbSMf0jJ03A/SgvJhRPxI8I/AAAAAAAABxU/uy92o4jHu84/s200/jan-budar.jpg)
Zatím se psalo hlavně o tom, že dobové drama z období heydrichiády
si vyžádalo na domácí poměry nadstandardní rozpočet (hovoří se o částce lehce nad 60 milionu korun). Ani velkorysý koncept
Protektora ovšem nemůže zahrnout příliš velké historické celky: zůstává v zásadě komorní - zcela v souladu s příběhem úspěšného reportéra protektorátního Českého rozhlasu Emila Vrbaty (Marek Daniel) a jeho manželky Hany (Jana Plodková), které slibnou kariéru barrandovské hvězdy zablokuje její židovský původ a uvězí ji doma.. (
Zatím nejúplnější informaci o filmu, který zaštítil producent Pavel Strnad ze společnosti Negativ a který by měl mít premiéru v kinech v září, podává na svých stránkách Česká televize. A mimochodem - ne všechno z naznačené synopse je dnes tak úplně pravda...)
![](http://3.bp.blogspot.com/_zbSMf0jJ03A/SgvJlDVBcmI/AAAAAAAABxc/oeRXaer7XgU/s200/jiri-ornest.jpg)
Téma, do kterého se vzápětí po
Mistrech pustil Najbrt s múzami políbenými scenáristy Robertem Geislerem a Benjaminem Tučkem, každopádně zavání krchovem přehnaných ambicí: každá neodfláknutá, reprezentativní dobovka si žádá tak obrovské náklady, se u nás prakticky nedá natočit
. Protektor se navzdory komornímu ladění odehrává v letech 1938-42, což autory postavilo před nákladný úkol budovat atmosféru prostřednictvím dobových kostýmů, rekvizit a
![](http://3.bp.blogspot.com/_zbSMf0jJ03A/SgvJdArF4vI/AAAAAAAABxM/BnvoMLAFN6A/s200/hudbaProtektor.jpg)
pražských - a také, což je právě zde velmi důležité a vzhledem k povoláním postav naprosto účelné, dobových médií (film, rozhlas, tisk).
Tady odvedl celý Najbrtův tým fantastickou práci, která se nedá srovnat ani s tím, co jste viděli v
Tmavomodrém světě, natož v
Musíme si pomáhat nebo
Normalu (abych jen namátkou jmenovala některé tituly, které mne z různých důvodů napadly při prvním zamyšlení).
Možná nejvíc mne potěšil úryvek z fiktivního filmu
Když zavřu oči, který natáčí ještě před okupací Hana s dobovou hvězdou Fantlem (skvěle noblesní Jiří Ornest), což je velmi přesně stylizovaná pocta prvorepublikovým společenským komediím ve stylu nedostižného
Kristiána. Úpěla jsem blahem taky nad péčí, kterou štáb věnoval výběru
![](http://4.bp.blogspot.com/_zbSMf0jJ03A/SgvJuQLpTcI/AAAAAAAABxs/vMsspC4j0Fk/s200/markova-nesvacilova.jpg)
nábytku a interiérů, jenž přispívá k celistvé, zajímavé "modernistické" stylizaci filmu. Stejně komplexní je i casting tváří, a to i v nejdrobnějších rolích - na plátně jsem nenašla prakticky žádnou, která by se "nehodila" do období přelomu 30. a 40. let.
Pokud jde o téma, je palčivé: příběh o holocaustu má v českém filmu jen malé zastoupení, protože cenzurovaná kinematografie po roce 1948 se motivům spjatým se židovstvím vyhýbala jako čert kříži (což by samozřejmě bylo na delší povídání). Spolu s autory
Protektora, kteří zjevně znají všechny potřebné souvislosti, si však určitě vzpomenete hlavně na Radokovu
Dalekou cestu (která mimochodem rovněž evokuje dobové mediální zprávy o dané době).
Linie holocaustu ovšem v
Protektorovi ustupuje "obecnějšímu" a aktuálnějšímu tématu - výpovědi o české povaze, která je stejně báječně trpká jako v
Mistrech. V
Protektorovi není naštěstí nic hřebejkovsky "hezkého", kompromisnického a roztomilého, co by připomínalo
Musíme si pomáhat (místy má - naneštěstí - blíž k prázdným, autorsky neprožitým "negativním" efektům Ševčíkova
Normalu). Provokativní je už fakt, že film uvádí pěkný citát z úst Adolfa Hitlera: "Čech je cyklistou
, který se nahoře hrbí, dole však šlape." Kritický pohled autorů tématizuje už název filmu, který se nedotýká jen Heydrichovy funkce říškého protektora, ale také - a především - neblahého českého sklonu budovat si vlastní
![](http://1.bp.blogspot.com/_zbSMf0jJ03A/SgvJqq9FHVI/AAAAAAAABxk/7JSVcQXyeXE/s200/marek-daniel.jpg)
soukromý životní prostor pod něčími mocnými křídly s pocitem, že ho lze uhájit nedotčený za cenu drobných kompromisů. Autory filmu zaujala právě "ochranitelská" koncepce, kterou nacisté proklamovali vůči českému národu, a možnost přenést ji i na jednání hrdiny vůči manželce i na vztahy dalších postav.
Kde končí ochrana vašeho soukromého vnitřního prostoru a začíná brutální vnější manipulace a destruktivní teror - to je otázka, která se znamenitě hodí právě do dnešní doby. Není dnes těžké odhadnout, že atmosféra v současné české společnosti bude v následujících měsících ještě houstnout a že tohle téma bude na podzim ještě o něco aktuálnější než dnes.
Protektor tak získává ideální startovací prostor.
Pěkná "nerecenze", jen je tam malá chybka v letopočtu: "Protektor se navzdory komornímu ladění odehrává v letech 1938-94" - správně je tuším 1938 - 1942... Zdravím, Lucie
OdpovědětVymazatNapsáno zítra, zajímavé... :-)))
OdpovědětVymazatNevím, jestli je dobré a slušné psát o nehotových filmech.
OdpovědětVymazatnechápu, proč by autorka nemohla psát o nehotovém filmu - jako informaci to naopak vítám
OdpovědětVymazatLucie: díky, to byl překlep.
OdpovědětVymazatAnonym: Hm, pokud jde třeba o barevné korekce obrazu a definitivní hudbu, film nebyl hotový, ale jinak jsme ho viděli v podstatě zřejmě v podobě, v jaké ho uvidí v září všichni. Alespoň to takhle naznačil producent Strnad testovacímu publiku. Psala jsem v životě z donucení shora desítky recenzí na filmy, které byly v mnohem syrovějším stavu a někdy se nedalo dost dobře odhadnout, jak budou vypadat. (Hollywoodské blockbustery, u kterých ještě do značné míry chyběly triky, například, a bylo třeba napsat recenzi, aby se to stihlo do čísla.)
Tady se to odhadnout dalo zcela přesně. Mohla bych o Protektorovi napsat "regulérní" recenzi, ale přece jen se možná po testovací projekci budou měnit některé detaily - takže jsem se rozhodla pro tuhle cestu jakési rozšířené informace. Taky myslím, že napsat recenzi nebo kritiku by nebylo fér.