Ceny české filmové kritiky (jejichž oficiální stránky najdete na adrese http://filmovakritika.cz) byly založeny loni a okamžitě se jim dostalo zasloužené pozornosti. Ty nově budou vyhlášeny až 14. ledna příštího roku (a tentokrát se slavnostního večera moderovaného Ondřejem Vetchým budete jako diváci moci účastnit v přímém přenosu na ČT 2). Nominace jsou ovšem známy už ode dneška a protože se hlasuje dvoukolově, je jisté, že vítězství připadne některým z osobností nebo filmů uveřejněných pod tímto textem. Hlasování, v němž chtějí domácí filmoví novináři a publicisté ocenit nejlepší kinematografické počiny roku 2011, proběhlo v jedenácti kategoriích. Prvního kola, ve kterém se vybíralo z pětadvaceti hraných a jednadvaceti dokumentárních titulů, se zúčastnilo jednapadesát hlasujících. Sedm členů Cen se letos hlasování vzdalo: kolegové buď neviděli všechny letošní české filmy, nebo se ocitli ve střetu zájmů, protože se s některým z titulů profesionálně spojili (loni to byl třeba případ Ondřeje Štindla, který se podílel jako scenárista na Poutech - a nakonec dostal od právě cenu za scénář!).
Pokud jde o favority, osm nominací získaly dva filmy - road movie Rodina je základ státu a sociální tragikomedie Poupata. V případě prvního zmíněného filmu by mohlo jít o průlom: Robert Sedláček byl totiž dosud - neprávem - domácí kritikou značně přehlížený. Mne osobně mrzí, že se už v nominacích potvrdily moje předpoklady: Sedláček začal být brán vážně teprve ve chvíli, kdy opustil oblast komedie, a je jedno, že na půdě dramatu se už nepohybuje zdaleka tak osobitě. Pokud jde o Poupata debutujícího režiséra Zdeňka Jiráského, považuji je za jeden z nejlepších českých filmů posledních let a jsem moc ráda, že si vedou tak dobře.
A pokud jde o film, který Vachlerova Česká filmová akademie vyslala do boje o Oscara, s pěti nominacemi si Alois Nebel režiséra Tomáše Luňáka zdaleka nevede tak dobře, jak bych čekala. Nakonec je na tom stejně jako Hřebejkova Nevinnost - další pozoruhodný film, který se urodil v letošním výjimečně zajímavém roce. Drama Václava Kadrnky Osmdesát dopisů má tři nominace, což je skvělé, i když bych čekala, že odvahu tenhle brilantní artový projekt podporovat bude mít víc kolegů (jsem zvědavá, jestli opravdu zaboduje v kategorii Objev roku). Samozřejmě mne také nesmírně mrzí, že vůbec žádnou nominaci nezískala komedie Nic proti ničemu Petra Marka. Podobně jako loni v případě surrealistického projektu Davida Jařaba Hlava-ruce-srdce se mi zdá, že ty skutečně nestandardní a smělé filmy nemají v Cenách české filmové kritiky šanci. To už nějakou tu cenu dostane takový průměr, jaký letos zastupují školácké drama debutantky Zuzany Liové Dům (dvě nominace) a průměrná komedie zkušené Alice Nellis Perfect Days - I ženy mají své dny (jedna nominace).
NEJLEPŠÍ FILM
Alois Nebel – producent Negativ, režie Tomáš Luňák
Poupata – producent Cineart Tv Prague, režie Zdeněk Jiráský
Rodina je základ státu – producent Produkce Radim Procházka, režie Robert Sedláček
NEJLEPŠÍ DOKUMENTÁRNÍ FILM
Divadlo Svoboda – producent Endorfilm, režie Jakub Hejna
Pod sluncem tma – producent Hypermarket Film, režie Martin Mareček
Vše pro dobro světa a Nošovic – producent Hypermarket Film, režie Vít Klusák
NEJLEPŠÍ REŽIE
Alois Nebel – Tomáš Luňák
Poupata – Zdeněk Jiráský
Rodina je základ státu – Robert Sedláček
NEJLEPŠÍ KAMERA (pro rovnost hlasů bylo místo tří nominováno pět kameramanů)
Alois Nebel – Jan Baset Střítežský
Nevinnost – Martin Šácha
Osmdesát dopisů – Braňo Pažitka
Poupata – Vladimír Smutný
Rodina je základ státu – Petr Koblovský
NEJLEPŠÍ SCÉNÁŘ
Dům – Zuzana Liová
Poupata – Zdeněk Jiráský
Rodina je základ státu – Robert Sedláček
NEJLEPŠÍ PŮVODNÍ HUDBA
Alois Nebel – Petr Kružík, Ondřej Ježek
Nevinnost – Vladivojna La Chia
Poupata – Martin Přikryl
NEJLEPŠÍ MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON V HLAVNÍ ROLI
Alois Nebel – Miroslav Krobot
Poupata – Vladimír Javorský
Rodina je základ státu – Igor Chmela
NEJLEPŠÍ MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON VE VEDLEJŠÍ ROLI
Nevinnost – Hynek Čermák
Perfect Days – I ženy mají své dny – Ondřej Sokol
Rodina je základ státu – Jiří Vyorálek
NEJLEPŠÍ ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON V HLAVNÍ ROLI
Nevinnost – Anna Geislerová
Poupata – Malgorzata Pikusová
Rodina je základ státu – Eva Vrbková
NEJLEPŠÍ ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON VE VEDLEJŠÍ ROLI
Dům – Taťjana Medvecká
Nevinnost – Anna Linhartová
Rodina je základ státu – Simona Babčáková
CENA RWE PRO OBJEV ROKU
Osmdesát dopisů
Václav Kadrnka
Zdeněk Jiráský
Žádné komentáře:
Okomentovat