Dřív než do kin vletí nový film legendárního britského studia Aardman Animations - Velká vánoční jízda - stojí možná za to si kratičce připomenout, jakou cestu studio za téměř čtyřicet let své existence urazilo. Aardami vždycky nabízeli protiváhu k neosobním hollywoodským animovaným vyprávěnkám: jejich tvorbu zdobil osobitý "ostrovní" humor a
důraz na ruční práci (metoda stop-motion - animace plastelíny). I Aardmani však museli ve své celovečerní produkci ustoupit tlaku doby - a patrně i tlaku svých amerických partnerů. V roce 1997 se totiž studio spojilo s americkou společností DreamWorks kvůli spolufinancování a distribuci
Slepičího úletu. První
celovečerní projekt Aardmanů pokračoval ve svérázné poetice veleúspěšných seriálů Ovečka Shaun a Wallace a Gromit a setkal se s mimořádným diváckým ohlasem.
Slepičí úlet navazoval na výtvarný styl a způsob práce Aardmanů, už v následujícím projektu studia, zeleninovém hororu Wallace a Gromit: Prokletí králíkodlaka(2005), byly ovšem některé postavy animovány digitálně. (Speciální software dokonce umožnil přenést na počítačem vytvořené postavy typické nedokonalosti plastelínové animace - otisky prstů a drobné vrypy). Navzdory tomu si film ještě udržel specifika aardmanovské práce a navíc získal Oscara za nejlepší animovaný projekt roku. Už v roce 1999 se sice Aardman Animations s DreamWorks dohodli na natočení čtyř dalších titulů v průběhu následujících dvanácti let, ale pro "tvůrčí neshody" došlo k jejich rozchodu ještě před realizací dalšího plánovaného projektu - krysí komedie Spláchnutej (2006), která se měla stát prvním plně digitálně animovaným snímkem Aardmanů. Film už se nesetkal s velkým diváckým ohlasem. Toto období patří v historii Aardmanů k nejtěžším, také proto, že 10. října 2005 zasáhl sklady studia velký požár a zcela zničil modely a rekvizity střádané v uplynulých desetiletích.
Rozchod s DreamWorks se uskutečnil k lednu 2007. Na jaře téhož roku uzavřelo Aardman Animations smlouvu na financování, koprodukci a distribuci s americkou společností Sony Pictures Entertainment. Ve spolupráci s ní vznikla i Velká vánoční jízda, realizovaná nejen digitálně, ale navíc i v módním formátu 3D. Přestože vánoční komedie režisérky Sarah Smithové se podle mého soudu povedla pěkně (podrobnosti se dozvíte na tomto blogu v pátek), ve svých nevýrazných tržbách následuje spíš Spláchnutého než Slepičí úlet.
Dalším projektem studia má být už na jaře 2012 pirátské dobrodružství
The Pirates! In an Adventure with Scientists. Má jít sice znovu o 3D, ale současně o stop-motion film. Aardmani se tu - alespoň podle traileru (který si můžete prohlédnout
tady) - zase vrátí ke svým oblíbeným širokým pusám, které ve
Velké vánoční jízdě poněkud nesmyslně opustili. A režie se ujal jeden ze zakladatelů studia, Peter Lord, který naposled režíroval právě veleúspěšný
Slepičí úlet.
Žádné komentáře:
Okomentovat