Dřív než do kin vletí nový film legendárního britského studia Aardman Animations - Velká vánoční jízda - stojí možná za to si kratičce připomenout, jakou cestu studio za téměř čtyřicet let své existence urazilo. Aardami vždycky nabízeli protiváhu k neosobním hollywoodským animovaným vyprávěnkám: jejich tvorbu zdobil osobitý "ostrovní" humor a
důraz na ruční práci (metoda stop-motion - animace plastelíny). I Aardmani však museli ve své celovečerní produkci ustoupit tlaku doby - a patrně i tlaku svých amerických partnerů. V roce 1997 se totiž studio spojilo s americkou společností DreamWorks kvůli spolufinancování a distribuci
Slepičího úletu. První
celovečerní projekt Aardmanů pokračoval ve svérázné poetice veleúspěšných seriálů Ovečka Shaun a Wallace a Gromit a setkal se s mimořádným diváckým ohlasem.
Slepičí úlet navazoval na výtvarný styl a způsob práce Aardmanů, už v následujícím projektu studia, zeleninovém hororu Wallace a Gromit: Prokletí králíkodlaka(2005), byly ovšem některé postavy animovány digitálně. (Speciální software dokonce umožnil přenést na počítačem vytvořené postavy typické nedokonalosti plastelínové animace - otisky prstů a drobné vrypy). Navzdory tomu si film ještě udržel specifika aardmanovské práce a navíc získal Oscara za nejlepší animovaný projekt roku. Už v roce 1999 se sice Aardman Animations s DreamWorks dohodli na natočení čtyř dalších titulů v průběhu následujících dvanácti let, ale pro "tvůrčí neshody" došlo k jejich rozchodu ještě před realizací dalšího plánovaného projektu - krysí komedie Spláchnutej (2006), která se měla stát prvním plně digitálně animovaným snímkem Aardmanů. Film už se nesetkal s velkým diváckým ohlasem. Toto období patří v historii Aardmanů k nejtěžším, také proto, že 10. října 2005 zasáhl sklady studia velký požár a zcela zničil modely a rekvizity střádané v uplynulých desetiletích.
![](http://4.bp.blogspot.com/-di9oAdate4o/TtvbEiLg5VI/AAAAAAAAIWU/sOWPbuZpPbM/s200/flushed3-hi.jpg)
Rozchod s DreamWorks se uskutečnil k lednu 2007. Na jaře téhož roku uzavřelo Aardman Animations smlouvu na financování, koprodukci a distribuci s americkou společností Sony Pictures Entertainment. Ve spolupráci s ní vznikla i Velká vánoční jízda, realizovaná nejen digitálně, ale navíc i v módním formátu 3D. Přestože vánoční komedie režisérky Sarah Smithové se podle mého soudu povedla pěkně (podrobnosti se dozvíte na tomto blogu v pátek), ve svých nevýrazných tržbách následuje spíš Spláchnutého než Slepičí úlet.
![](http://2.bp.blogspot.com/-hT6pYuUJK44/TtvcYsAKGsI/AAAAAAAAIWg/5iT61L2ewow/s200/thepirates02.jpg)
Dalším projektem studia má být už na jaře 2012 pirátské dobrodružství
The Pirates! In an Adventure with Scientists. Má jít sice znovu o 3D, ale současně o stop-motion film. Aardmani se tu - alespoň podle traileru (který si můžete prohlédnout
tady) - zase vrátí ke svým oblíbeným širokým pusám, které ve
Velké vánoční jízdě poněkud nesmyslně opustili. A režie se ujal jeden ze zakladatelů studia, Peter Lord, který naposled režíroval právě veleúspěšný
Slepičí úlet.
Žádné komentáře:
Okomentovat