![](http://1.bp.blogspot.com/_zbSMf0jJ03A/SctCyXSKP5I/AAAAAAAABNE/R56nvNlrSjs/s200/Normal+vetsi.jpg)
V letech 1929 - 1931 připravil "Vampýr z Düsseldorfu" Peter Kürten o život osm lidí. Nejrůznějšími způsoby mučil a znásilňoval nejprve zvířata, potom hlavně ženy a malá děvčátka. Nejvíc se mu to prý před dvaceti lety líbilo s desetiletou Christine Kleinovou, kterou zavraždil a zneuctil v její postýlce a pak označil za svou první lásku. Alespoň tak to zločinec vypráví svému mladému obhájci Justovi Wehnerovi poté, co se dobrovolně vzdal policii a čeká ve vězení na soudní proces. Mladý právník chce dokázat, že Kürten je šílený a neměl by být popraven (po čemž touží zástupci spravedlnosti i zděšená veřejnost), ale umístěn do ústavu pro duševně choré. Inteligentní, manipulátorský sadistický vrah mladíka chladnokrevně zatahuje stále hlouběji do své temné minulosti a chystá mu nejrůznější překpavení - a znepokojivé je i setkání s Kürtenovou trpitelskou manželkou Marií, která skálopevně věří v mužovu nevinu...
Kde je tedy hranice mezi normálností, zvráceností a spasitelstvím? Vytváří opravdu výchova a společnost z nevinných asociální monstra? Mají se váš tatínek s maminkou opravdu rádi, nebo jen toužíte, aby to tak bylo?
Pokud jste zvědaví, jaký je Kürtenův plán, jak setkání se srdcem temnoty zamává s idealistickým advokátem (jehož jméno - Justus - znamená spravedlivý) a co udělá pravda o zavražděných obětech s nebohou Marií, vyražte do kina. Spíš než masivní reklamní kampaň (z níž nejvíc vyčnívá dynamický trailer) vás na Normal možná přilákají velmi rozdílné názory a pocity, které nový film Julia Ševčíka (Restart) vzbuzuje (zatím jen namátkou z okruhu bývalé Cinemy - Kamilu Filovi se líbilo velmi, a jistě to brzy popíše i v recenzi na aktualne.cz, zatímco Jardovi Sedláčkovi, Ondrovi Vosmíkovi a Františku Fukovi se to prý naopak nelíbilo vůbec. Iva Hejlíčková byla včera v kině na premiéře stejně jako já, takže ta se jistě také vyjádří).
![](http://1.bp.blogspot.com/_zbSMf0jJ03A/SctlBwScjiI/AAAAAAAABNM/EdPYAm0ny6c/s200/NOrmal+maso.jpg)
Normal je ovšem film zcela bez humoru a nadsázky - a samozřejmě pracuje efektně s tím, že v "torture porno" se nemučí jen zvířátka a lidé, ale současně také divák. A ten domácí, český vůbec není zvyklý na to, aby se díval na znásilňování postavy, kterou hraje Dagmar Veškrnová-Havlová či na mučení chudáka českého fouska zlým antouškem (byť se obojí odehrává v Německu v roce 1931). Pokud jde o brutalitu, pracuje s ní Ševčík samozřejmě s výrazně větším odstupem než autoři Texaského masakru motorovou pilou. V porovnání s americkými horory odpor diváka stupňuje v obraze spíš dobře cílenými drobnostmi, zato však dává prostor jeho představivosti, stimulované Kürtenovými promluvami a roztáčené nikoli v dynamickém, klipovém hollywoodském stylu, ale v nevyvážené "artové" arytmii (v subjektivní délce projekce 100minutového snímku jsem byla někde u mučivých, nekonečných tří hodin).
![](http://2.bp.blogspot.com/_zbSMf0jJ03A/SctlQremN8I/AAAAAAAABNk/Qb32b_pkSBM/s200/Normal+basa.jpg)
Pocit šoku a koncentrovaného hnusu, kombinovaný s "významůplným" stylem, se tu navozuje díky znamenitým profesionálům v týmu (kameraman, střihač, výtvarný design tónovaného obrazu, skvělí zvukaři). Oceňuji i to, že Normal - na rozdíl od jiných, rovněž výrazně stylizovaných českých filmů - si podřizuje herce a nenutí je působit trapně (s občasnou výjimkou šestapadesátileté Veškrnové-Havlové, jejíž důvěryhodnost v roli krásné, trpitelské femme fatale snižují snahy autorů náležitě ji omladit). Potud je Normal na domácí poměry nadprůměrně zajímavou podívanou.
![](http://3.bp.blogspot.com/_zbSMf0jJ03A/SctlHiUrCpI/AAAAAAAABNU/dVGnK8UF-tA/s200/Normal+mladej.jpg)
Temný masiv věznice působí jako Kafkovský Zámek, kam si naivka Justus chodí po poučení o zlu, na kombiné operně trpící Marie se promítají tváře obětí a najednou tady máme scény, nad kterými by si potěšeně zazvracel i sám David Lynch - dekadentní zpěvačka pěje v bordelu, kde se paralelně souloží v oddělených kójích (konečně trocha rytmu v rámci mrtvolně uvadajícího tempa vyprávění), spolu s kamerou "projedete" skrz stigma v dlani a ocitáte se v přesvětleném prostoru Kürtenovy vize... Zároveň se na vás valí "supervýznamné", závažně dunící věty, které postavy nemohou proslovit jen jedno, ale raději aspoň dvakrát, třikrát. (Tady asi vystrkuje růžky i původní divadelní předloha skotského autora Anthonyho Neilsona, kterou tvůrci snímku poměrně důsledně vytěsnili z informací o inspiracích scénáře).
Odvažte se prohlásit, že hrdina je hnusný hajzl a zaslouží smrt: společnost nesoudí nebezpečného sériového zabijáka, ale sama sebe, protože si přece takové vrahy sama vytváří! Z původních neviňátek vznikají ve společnosti zrůdy, a abyste si v zamyšlení ukousali nehty, máme za dveřmi vyprávění nacismus a druhou světovou, kdy přece tisíce a miliony lidí dělaly ošklivé věci. Nejsou ony ty Kürtenovy zločiny vlastně jen drobné a hodné odpuštění - a neměli bychom je vnímat spíš tak nějak výchovně?
![](http://3.bp.blogspot.com/_zbSMf0jJ03A/SctlL6FWX5I/AAAAAAAABNc/V_VR23w9qZE/s200/Normal+brokat.jpg)
Když jsem se snažila pochopit, co režisér vlastně svým filmem míní (protože tady jde o cosi jako autorskou práci), najednou jsem se ocitla v nejistotě. Nic aktuálního a živého jsem si tady nenašla: Normal je působivý, "krásně" vypadající film, vzbuzující ve mně pocit rozpačitého hnusu. Má potíže s vnitřním rytmem i s tím něco sám za sebe cítit. A za obrazy, v obrazech, je pro mne jen prázdnota starých klišé, která už nikam nevedou. Samozřejmě je to můj problém: velmi podobný jsem měla naposled se Speed Racerem, jehož převratnost mi také unikla. Ten byl ovšem ale pěkně rytmický a vesele barevný a hrdina v něm na mne neřval, jaká rozkoš pro něj byla znásilňovat podřezávané prase.
P.S. Skutečný
![](http://1.bp.blogspot.com/_zbSMf0jJ03A/SctlVnitaTI/AAAAAAAABNs/BDBsbuzU_VM/s200/K%C3%BCrten.jpg)
Normal
ČR / Makedonie 2009, 100 min.
Scénář a režie: Julius Ševčík (podle námětu divadelní hry Anthonyho Neilsona)
Kamera: Antonio Riestra
Hudba: Jan P. Muchow, Goran Trajkoski
Hrají: Milan Kňažko (Peter Kürten), Pavel Gajdoš (Justus Wehner), Dagmar Veškrnová-Havlová (Marie), Zuzana Kajnarová (služebná), Jan Vlasák (Wenge), Miroslav Táborský (Klein), Pavel Kikinčuk
http://www.normalfilm.cz/
Žádné komentáře:
Okomentovat