Čtyřiasedmdesátiletý Juraj Herz se minulý pátek v pořadu Jana Krause s direktivním názvem Uvolněte se, prosím! zdál být příjemně relaxovaný - jako ostatně vždycky, když vystupuje na veřejnosti. Horor T.M.A., natočený podle scénáře Martina Němce (mj. pachatale scénáře Perníkové věže), je ovšem Herzovým návratem na filmové plátno po dlouhých dvanácti letech. Jistá nervozita by tedy mohla být na místě - přinejmenším u diváka, pro kterého možná už i ta Herzova Pasáž (1997) byla tak trochu snímkem, vykloubeným z ramen české současnosti...
T.M.A. (název, jak jsem pochopila, se čte anglicky, i když nechápu proč) se zjevně přimyká k soudobé hororové béčkové produkci - a protože do českých kin vstupuje až 13. srpna, nejspíš si ji právě proto spousta lidí nenechá ujít na některé z varských projekcí (7.7., 23:00, Velký sál, ale doporučuji spíš rozjuchanou půlnoc 9.7. v kině Čas).
Autor expresivních psychologických dramat Spalovač mrtvol (1968), Petrolejové lampy (1971) a Morgiana (1972) a hororových pohádek Panna a netvor a Deváté srdce (1979) se vrací k žánru, který - prakticky jako jediný v domácím filmu - zkoumal v průběhu čtyř desetiletí. T.M.A. mi ovšem spíš připomíná jeho Upíra z Feratu (1981), který ve mně kdysi dávno vyvolal ruměnné dívčí rozpaky kombinací mých odjakživa oblíbených žánrů sci-fi a hororu a vypjaté efektnosti, za kterou jsem jaksi nedokázala vidět režisérův oblíbený černý humor.
Pochybuji, že na případné mladistvé diváctvo, zocelené současnými americkými horory, cokoli ve filmu T.M.A. udělá takový dojem, jako tehdy na nás ta absurdní, vášnivá soulož hrdinů Upíra (odehrávající se v posteli, která, jak se posléze ukáže, je plná skleněných střepů). Nemůžu se dodnes zbavit podezření, že to, sakra, muselo od samotného počátku strašně bolet. Expresivita tak vynucená, provázená posléze proti duchu prvobytně nevinného hororového žánru jakýmsi okázalým "poselstvím", které jsem už zapomněla, mne už na počátku 80. let naplnily nejasnou nedůvěrou k takovým kombinacím.
Právě v tomhle směru si naneštěstí T.M.A. s neblahým Upírem moc nezadá: na jedné straně se příběh rockového hudebníka Marka (Ivan Franěk), hledajícího pošetile klid ve strašidelném domě svého dětství, nepříliš nápaditě inspiruje hollywoodskými béčky (obsahuje dokonce jednu explicitně "chirurgickou"scénu a lan Hostel), na druhé nabízí "važný" historický kontext. (Protože o něm sám režisér mluví, mohu i já zpřesnit, že se týká radikálního způsobu, jakým prý nacisté na Himmlerův rozkaz účtovali s psychicky nemocnými osobami v ústavech pro duševně choré).
Skutečnost, že jde o autobiografický závan, neboť nacismus poznamenal Herzovo dětství (rodák ze slovenského Kežmaroku byl na sklonku války spolu s rodiči deportován do koncentračního tábora), bude nejspíš většině diváctva lhostejná: zlí hajlující chlapíci v uniformách a jejich mengeleovští přisluhovači se v rámci daného žánru dávno změnili v pouhé rekvizity. Takže tady se režisér z mého pohledu už zjevně rozchází s trendy, se kterými se rozhodl ladit.
T.M.A. má ale přece jenom místy docela slušnou atmosféru, kvůli které se vyplatí ji absolvovat - a na festivalu, ze své podstaty přecpaném uměním, rozhodně získává další body coby úlevný divácký relax.
http://www.tma-film.cz
T.M.A.
ČR 2009, 93 min.
Režie: Juraj Herz
Scénář: Martin Němec, Juraj Herz
Kamera: Jiří Macháně
Hudba: Martin Němec
Hrají:Ivan Franěk, Lenka Krobotová, Małgorzata Kozuchowska, Andrej Hryc, Bořík Procházka, Michal Dlouhý, Zuzana Kronerová, Dáša Součková, Tereza Němcová
Premiéra: 13. srpna
Žádné komentáře:
Okomentovat