Světácký závoďák Blesk a prosťáček Burák |
Buran Burák patří do Kardanové Lhoty |
Auta 2 nabízejí pokračování hrdinů z pět let staré nostalgické pixarovky, do popředí se však místo zahořklého závodního veterána Doca Hudsona a jeho žáka Bleska McQueena propracoval prosťáček Burák. Doc (kéž je mu vrakoviště lehké) je po smrti, z Bleska je mezionárodní šampion a není mu dovoleno odpočívat v zapadlé Kardanové Lhotě. Musí odjet do Tokia na velký závod, která má rozhodnout o nejrychlejším voze světa, a tentokrát s sebou bere i svého přitroublého, zarezlého a otřískaného kamaráda. Burákovy manýry, působící v rodném vidlákově snad mile, představují katastrofu ve velkoměstě mezi prestižními osobnostmi závodního světa. Když se Burák zaplete do souboje mezinárodních špionů a omylem kamarádovi prohraje závod, dojde mezi přáteli k roztržce. Burák musí projet Itálii, Paříž a Londýn a absolvovat své špionské dobrodružství, aby svému kamarádovi ukázal, že by se něm změnit on, ale svět kolem něj.
Něco jako bondovka |
Zatímco první Auta propagovala v rámci závodní zápletky myšlenku, že nejdůležitější není zvítězit, druhý díl jakoby v jejím pokračování sází na oslavu idiocie: Burák je tak blbý, že dokonce přestává být sympatický. Je to poprvé, kdy Pixarští sázejí na komediální trend "blbý a blbější": jejich hrdinové byli většinou velmi jednodušší, ale nikdy neztráceli důstojnost. S nemotorným a trapným Burákem, který blekotá, všechny uráží a prdí po wasabi, které považuje za zmrzlinu, je těžké se ztotožnit a hádám, že na neúspěchu druhých Aut se podepsala právě volba nesprávného hrdiny. Skutečnost, že právě Burák je nositelem pozitivních hodnot, působí trochu podivně. Mnohem raději bych si zase užívala strastí závodění s Bleskem McQueenem jako v předchozím filmu, nebo se ponořila do "vážně míněného" špiónského příběhu po boku protřelého britského agenta Finna McMissila (možnosti takového vyprávění přesvědčivě ukazuje akční prolog).
Finn je protřelý britský agent |
Druhá Auta nejsou poněkud nudná proto, že jejich hrdiny jsou auta, a samozřejmě ani proto, že si - v městských reáliích a daleko od idylické a nostalgické Kardanové Lhoty - pohrávají s neméně idylickými, nostalgickými reáliemi starých bondovek ze 60. let (včetně atributů světa, přehledně rozděleného mezi ty "hodné" a ty "zlé" studenou válkou). To vyšlo už v Úžasňákových a nebyl důvod, proč by to nevyšlo znovu. Konfrontace rádobykomického vidláka Buráka (který podvrací a zpochybňuje všechny a všechno) s nablýskaným světem úspěchu však není osvěživá, ale vražedná: Burák se svými maléry a žvaněním postará o to, abyste nebrali vážně závod, ve kterém se Blesk utkává s nadutým italským závoďákem Bernoullim, ani bondovsky pojatý souboj mezi příznivci nového ekologického paliva a ropných produktů. První zmíněná zápletka je odfláknutá a druhá příliš složitá a co se týče závěrečných odhalení, nejasná, ukvapená a nemotivovaná. Práce Bena Queena nesahá tradičně vyváženým, sofistikovaným pixarovským scénářům ani po kotníky.
Blesk a jeho italský protivník |
Místo jednoduchosti (jejíž nejkrásnější oslavou byl napůl němý majstrštyk VALL-I) nabízejí Auta 2 bujnou nepřehlednost. Netrpí jen zbytečnou užvaněností (Burákovy vtípky, často opravdu dobré, jsem ani v dabingu nestíhala), ale i jinými příznaky horror vacui - hrůzy z prázdnoty, kterou diagnostikuje vedle šíleně nápadité, přebujelé vizuality i přehuštěná a často zbytečně odbočující zápletka, stovky nápadů a obrazových vtípků, které všechny napoprvé nejspíš nezachytíte, zapeklitá spleť motivů a postav, které nejsou vždycky jen zajímavé nebo zábavné... To vše sice znamenitě slušelo bytostně anarchistickému Rangovi, ale pro pixarovku určenou v první řadě dětem se vlastně příliš nehodí. Vypadá to, jako by se Pixarští rozhodli vyhrát za každou cenu nad všemi ostatními animovanými filmy v kinech, a vedle tradičně fascinující, špičkové animace, která je jejich poznávacím znamením, chtěli konkurenci předstihnout ve všech množných i nemožných směrech. Popírají tak paradoxně prosté poselství prvních Aut: existují totiž i jiné druhy vítězství, než být v nějakém závodě první.
USA 2011, 110 min., dabing (3D), titulky (2D)
Režie: John Lasseter, (spolurežie) Brad Lewis
Režie: John Lasseter, (spolurežie) Brad Lewis
Scénář: Ben Queen
Kamera: Sharon Calahanová, Jeremy Lasky
Hudba: Michael Giacchino
V češtině mluví: Richard Krajčo (Blesk McQueen), Petr Novotný (Burák), Petr Štěpánek (Finn McMissile), Ivana Andrlová (Holley Kvaltová), Ondřej Vetchý (Miles Axlerod), Matěj Ruppert (Francesco Bernoulli), Jan Budař (Grem), Pavel Liška (Acer)
Ken a Barbie si naplánovali první polibek |
Předfilm:
Havajské prázdniny
USA 2011, 10 min., dabing (3D), titulky (2D)
Režie: Gary Rydstrom
Premiéra 28. 7. 2011
Žádné komentáře:
Okomentovat