Modernizovaná adaptace Shakespearova Romea a Julie je totiž přelomovým dílem, které zazářilo v době, kdy výpravné hollywoodské muzikály začaly být přežitkem. V první polovině 60. let sice americká továrna na sny vyprodukovala řadu úspěšných snímků tohoto žánru, ty však nakonec jen ukázaly rozdíl mezi starosvětsky ustrnulým hollywoodským vkusem a novými prioritami publika. Nepomohlo ani to, že filmy My Fair Lady (1964), Mary Poppins (1964) či Za zvuků hudby (1965) se odehrávaly v pseudohistorických kulisách a „starosvětské“ rysy k nim tedy mohly patřit. West Side Story však už na začátku desetiletí přišla nejen s moderním konceptem blízkým dobovým hudebním trendům, ale i s vyprávěním vycházejícím z americké každodennosti. Její příběh se odehrává v uličkách a na zapadlých dvorcích manhattanské West Side, kde bují zločin a rasová nesnášenlivost. A čisté lásce moderního Romea a Julie – která se nevyznává pod balkónem, ale na požárním žebříku - tu komplikuje život krvavá nevraživost pouličních gangů.
Harmonizace protikladů
Podobně jako řada jiných muzikálů, i West Side Story vychází z divadelní předlohy. Choreograf Jerome Robbins přišel s nápadem na novou verzi ikonické shakespearovské látky už na sklonku 40. let – a už tehdy měla vycházet z aktuálních kontextů. Z příběhu katolíka a židovské imigrantky, která přežila holocaust, se však nakonec zrodil příběh mladičké krásky z portorické rodiny a mladíka z bílé imigrantské komunity. Z newyorské Broadwaye, kde byl uvedený v září 1957, si muzikál oceněný dvěma cenami Tony našel cestu na stříbrné plátno: v říjnu 1961 si odbyl veleúspěšnou premiéru, setkal se s mimořádně vřelým přijetím u diváků i filmové kritiky a získal deset Oscarů (plus jednoho zvláštního pro choreografii Jeromea Robbinse).
Filmová West Side Story získala i Zlatý Globus za nejlepší film roku a cenu Grammy za nejlepší soundtrack. Podíl na jejím dobovém úspěchu i dnešním kreditu „věčného“ hitu má přitom skutečnost, že není žádný buřičským, revolučním dílem: dokázala „jen“ vybalancovat všechny živě moderní prvky a klasickou muzikálovou zkušeností. Za její konzistentní podobu ručil tým zkušených tvůrců, který zastřešil tehdy sedmačtyřicetiletý režisér Robert Wise.
Tvůrce, jehož režijní rukopis bývá vnímán jako nepříliš výrazný, nám dnes splývá s představou filmaře, jehož hlavním podílem na filmu bylo sladění všech složek i vztahů. Na režisérské židličce měl původně pomáhat hybateli divadelní verze Jeromemu Robbinsovi. Ten ovšem podle názoru producentů svým perfekcionismem začal projekt ohrožovat a byl z natáčení vyhozen. Ve filmu po něm technicky zbyly jen čtyři muzikálové scény včetně legendárních čísel „I Feel Pretty“ a „America“ – zbytek práce však dokončil jeho vlastní asistent a sám Wise se postaral o to, aby Robbins jako spolurežisér nevypadl z titulků.
Wiseho zásluhou spolu ladí i oba hlavní představitelé, pouze fešácký Richard Beymer a herecky naopak talentovaná Natalie Woodová, které navíc v pěveckých partech podle dobových zvyklostí zaskakují Jimmy Bryant a Marni Nixonová. To díky režisérovi „realistické“ dialogové scény plynule přecházejí do legendárních písňových čísel hudebního skladatele Leonarda Bertnsteina a libretisty Stephena Sondheima. A je to právě Wiseho zásluha, že newyorské exteriéry působí kouzelným, napůl přízračně syrovým a napůl líbezně stylizovaným dojmem.
Wiseho práce tak znamenitě ladí s „harmonizačním“ posláním celého příběhu. West Side Story totiž sice odkazovala k temným stránkám moderní americké současnosti, ale posouvala je do smířlivé, idealistické roviny. Slavná písnička „Officer Krupke“ půtky nepřizpůsobivých přistěhovaleckých komunit s oficiální spravedlností odsouvá na vedlejší kolej hravé ironie. A mladíci z gangů Tryskáčů a Žraloků se tak sice v oslnivých tanečních scénách dravě vrhají proti sobě a jejich zpěv dráždí pouličními disonancemi, nakonec však vždycky splynou - v souuladu s vyzněním filmu – v harmonické souhře. A v „imigrantském“ čísle „America“ navíc v jednom rytmu splývají se svými dívčími prostějšky.
West Side Story je tak čímsi jako dobovou ilustrací populární představy „tavicího kotle“: místo multikulturních menšin ovšem homogenizuje zdánlivě neústrojné prvky do podoby příjemně vyznívající a dokonale fungující filmové podívané. Představa, že v dnešní éře „politické korektnosti“ by Hollywood takový přístup nejspíš považoval za nevhodný, jen potvrzuje živoucí zajímavost Wiseova filmu.
USA 1961, 152 minut, titulky
Režie: Robert Wise, Jeremy Robbins
Scénář: Ernest Lehman
Kamera: Danile L. Fapp
Hudba: Leonard Bernstein
Hrají: Natalie Woodová (Maria), Richard Beymer (Tony), Russ Tamblyn (Riff), Rita Morenoová (Anita), George Charikis (Bernardo), Simon Oakland (Scharnk), William Bramley (Krupke), Tucker Smith (Ice)
Hrají: Natalie Woodová (Maria), Richard Beymer (Tony), Russ Tamblyn (Riff), Rita Morenoová (Anita), George Charikis (Bernardo), Simon Oakland (Scharnk), William Bramley (Krupke), Tucker Smith (Ice)
Premiéra: 12. 1. 2012
(Toto je původní, nezkrácená podoba textu, který jsem napsala a zkrátila do Lidových novin, kde také vyšel. Za možnost uveřejnit ho i zde redakci děkuji.)
Žádné komentáře:
Okomentovat