Na konci filmu měla po dešti přijít povodeň a zatopit část Smradova. Kuky s Hergotem se v ní v obojživelném autě bývalého Strážce plavili přes zatopený Smradov a setkali se znovu se psem, který navzdory barelu unikl ze zahradního výběhu. Ve společnosti UPP trikoví specialisté do Svěrákových starých záběrů psa při povodních z roku 1997 doplnili záběry obou hlavních hrdinů pořízené v červnu 2009 u rybníka v pražských Řeporyjích. Jediným pozůstatkem po scéně (která byla ve scénáři, natočila se a na poslední chvíli z filmu vypadla, protože ke konci zpomalovala vyprávění) zůstal mokrý pes ve scéně Kukyho loučení s Hergotem.
Neuslyšíte tedy ani hlasy vodních ptáků, které starostlivě vybíral zvukař Jakub Čech s ohledem na režisérovu péči o věrohodné detaily: ke scéně odehrávající se u vody nastudoval a dohledal druhy ptactva, které by se v dané lokalitě v této roční době skutečně mohly vyskytovat.
Čtvrté ptáče
„Chtěl jsem, aby se ze zachráněných vajíček jakoby vylíhli ptáčci – aby bylo vidět, že Kukyho námaha stála za to,“ říká Jan Svěrák. „Takže jsem potřeboval záběr, ve kterém ptačí rodič krmí v hnízdě mláďata.“
Filmaři našli v severních Čechách zahradu s hezkým smrčekem, ve které se daná scéna dala natočit. Natáčení však bylo komplikované, protože ptačí rodiče se filmařů báli. Po několika hodinách čekání se ale záběr povedl tak, jak si režisér představoval. Protože však Kuky zachraňovat tři vajíčka a v hnízdě byla čtyři holátka, jedno se muselo ze záběru počítačově odstranit.
Loutkoherci
Přestože v UPP podle instrukcí pečlivě vymazávali všechny vodicí mechanismy loutek i jejich vodiče, přece jen nakonec ve filmu zůstaly drobnosti, které nedostali ze střižny. Ani pozorní diváci si jich ovšem nemohou všimnout: ví o nich jen režisér. V jednom záběru z ostružiní můžete při bedlivém studiu záběru zahlédnout vlasy loutkoherce a v jiném, pořízeném v potoce, jeho nohu. Paži v kostkované košili v jiném záběru zase počítačoví mágové ztmavili tak, že prakticky není vidět.
Filip Renč
Jan Svěrák a jeho o půl roku mladší režisérský kolega Filip Renč se navzájem dost často obsazovali do svých filmů, většinou do drobných „čestných“ rolí. Renč si zahrál větší roli hrdinčina žárlivého partnera v Jízdě a mihl se i v Koljovi, Tmavomodrém světě i Vratných lahvích. Jan Svěrák si na oplátku střihl cameo v jeho filmech Válka barev (1995), Rebelové (2001), Román pro ženy (2004), Na vlastní nebezpečí (2007) a Hlídač č. 47 (2008). V Kukym ale Svěrák pro Renče roli nenašel...
Žádné komentáře:
Okomentovat