Pokud jde o typ látky, je Christopher Hampton pro vnímání Nebezpečné metody klíčovou osobností: kromě toho, že patří k nejzdatnějším adaptátorům obtížných literárních předloh (Nebezpečné známosti/1988 Stephena Frearse podle Choderlose de Laclos nebo Pokání/2007 Joea Wrigta podle Iana McEwana), se čas od času vrací i v životopisným příběhům (o čemž svědčí drama o výstředné britské umělkyni Carringtonová, které v roce 1995 také režíroval, nebo Úplné zatmění ze stejného roku, jež režírovala Agnieszka Hollandová s Davidem Thewlisem a Leonardem DiCapriem v rolích francouzských básníků Verlainea a Rimbauda).
Cronenberg měl naopak k životopisnému žánru vždycky dost daleko: když pomineme svéráznou adaptaci autobiografického díla Williama S. Burroughse Nahý oběd (1991), má reálný základ snad jen příběh gynekologů-jednovaječných dvojčat Příliš dokonalá podoba (1988) a bizarní transsexuální drama M. Butterfly (1993). V Nebezpečné metodě však vystupují osobnosti, o kterých má jakousi představu i většinová divácká veřejnost. I kdyby ji zakládala jen na tom, že na psychoanalýzu chodila většina postav z filmů Woodyho Allena a že se fotografie Freuda a Junga ve Švankmajerově bezúsměvné komedii Přežít svůj život pořád dost divoce rafají.
Hampton s Cronenbergem našli možnost, jak zobrazit něco o vztahu dvou velikánů psychoanalýzy, v postavě téměř zapomenuté Sabiny Spielreinové, která se jako vůbec první žena věnovala psychoanalýze a která zřejmě radikálně ovlivnila i vztahy Junga a Freuda. Jak bývá u Cronenberga zvykem, hlavním hrdinou je však muž (Jung), zatímco žena je katalyzátorem jeho vnitřního dozrávání i ničivým, krutým a pragmatickým, leč svůdným objektem touhy.
Mladičká, vzdělaná, ale masochistická a těžce frustrovaná ruská židovka, která je jednoho letního dne roku 1904 v šíleném, polozvířeckém stavu dopravena na kliniku, kde mladý Jung působí, se stává prvním pacientem, na kterém začne obdivovatel Freudových metod systematicky pracovat. Během několika dalších let Sabina ženatého monogamistu uvízlého v šosáckém životním stylu přesvědčí, aby porušil mnohá nejsvětější pravidla, která dosud vyznával. Zapovězená pletka s pacientkou se pro Junga stane bránou k sebepoznání, které má bolestnou i inspirativní dohru ve všech důležitých oblastech jeho života. Upjatý, korektní a chladný profesionál se mění ve vášnivého milence: své krásné "animě" ovšem sice na čas (a dokonce opakovaně) podléhá, nepřestává však být manželem bohaté Emmy, která ho svým jměním existenčně zajišťuje, i vědcem, který všechna hnutí své i milenčiny mysli hbitě a pronikavě analyzuje. Pro Michaela Fassbendera je cronenbergovský Jung další skvělou rolí - a po X-Menech a Janě Eyrové (a před Studem, který bude mít premiéru 16. února) nejspíš ani tady nebudete mít pocit, že už je v kinech příliš přefassbederováno. Díky němu je Jung vybaven citlivostí, jež ho zavádí až k branám esoterismu (který hrdinu tolik rozkmotřil s jeho učitelem a přítelem a který ve filmu připomíná i socha sfingy ve Freudově oblíbeném, symetricky uspořádaném veřejném parku). Jako u všech Cronenbergových hrdinů je i u Junga důležitá zaujatá metodičnost, s jakou sleduje své "šílenství". Na rozdíl od většiny z nich však svou "transformaci" přežije a neztratí možnost se znovu socializovat (ostatně se zdá, že v tomto ohledu jsou na tom Cronenbergovi protagonisté z poslední doby poněkud lépe než dřív). Naděje, se kterou filmový Jung vede své pacienty daleko za pouhé poznání jejich duševních neduhů - k tomu, jakými lidmi by se mohli stát - se týká i samotného lékaře... .
Prostředníkem na Jungově cestě se stává jiný jeho pacient - anarchistický psychoanalytik Otto Gross, který nevidí problém ve svobodné realizaci svých sexuálních tužeb. V divém podání Vincenta Cassella je muž, kterého byste si pravděpodobně nepřáli potkat, jen fantomatickou postavou. O to "skutečnější" je ovšem hrdinův učitel Freud v zaujatém, leč uvolněně sardonickém podání Vigga Mortensena (ten po Dějinách násilí a Východních příslibech pracuje s Cronenbergem už potřetí - a jeho freudovská kreace předchozí dvě určitě překonává). Stejně jako vztah Sabiny a Junga založený na protikladech není standardní love story, není díky Mortensenově pojetí obvyklý ani vztah filmového Freuda a Junga.
Z přátelství se rodí důvěra otce k duchovnímu synovi a potenciálnímu pokračovateli - a slavná, definitivní roztržka pak nabývá logické podoby opět díky Sabině, která svou ženskou pomstu přetavila v pomstu profesionální. Freud, který je obviňovaný z dogmatismu, protože se omezuje na sexuální interpretace, ovšem v tomto příběhu jako jediný situaci hodnotí v širších kontextech. Sám žid, Sabinu vidí jako židovku, která v protestantovi Jungovi viděla svého "árijského" Siegfrieda, mytického wagnerovského hrdinu. Zatímco Jung se nebrání iracionalitě a propadá v předtuše druhé světové války apokalyptickým snům, Freud - neopouštěje svůj věčný doutník - si je víc vědom vnitřní "nebezpečnosti" psychoanalytického konání pro společnost (včetně jeho přenosu na živnou americkou půdu). To díky postavě Freuda ryze evropský příběh s kontinentální mentalitou získává perspektivu, která ho nejspíš přiblíží angloamerickým divákům. Freud je dalším (a možná nejlepším) z řady těch chladnokrevných cronenbergovských dogmatických mentorů, kteří musejí prohrát svůj souboj se senzitivním hrdinou schopným proměny, přestože vědí své (tak jako Fogarty Eda Harrise z Dějin násilí nebo Semjon v podání Armina Muellera-Stahla ve Východních příslibech - snad si ale vzpomenete i na starší příklady). Možná mi to jen připadá, ale Cronenberg pro tyhle sarkastické suchary nachází stále pádnější argumenty a věnuje jim stále větší sympatie...
To je součástí samotné režisérovy metody, která v tomto filmu vyhlíží neškodně a krotce: co se týče "perverznosti", cronenbergovská novinka jistě nesnese srovnání s většinou autorových předchozích filmů. Ani tam ovšem nebyla nějaká "perverznost" prvořadá: Cronenbergova "metoda" je stále stejná, tedy stejně znepokojivá, alespoň pokud jste jako diváci konzervativní. A je také pořád stejně zábavná, jen prostě pracuje se současnými vypravěčskými poměry a pravidly. Dnes je ve filmu možné všechno, a Cronenberg patří k tvůrcům, kteří tuto svobodu pomáhali prosadit. Už totiž neobýváme patriarchální svět frustrovaný dominantními otcovskými vzory a strádající sexuální nesvobodou. Problémy jsou však stále stejné, neboť - jak praví filmový Jung - dospělé slasti jsou vždycky komplikované. Chronický přebytek svobody může vzbudit touhu po znovunastolení pravidel. Snad by pak mohl být přehlednější i dnešní svět, který není freudovským, ale spíš nespoutaným a podivuhodným jungovským prostorem. Cronenbergovská podvratnost tak rafinovaně číhá už v samotném (zdánlivém) naplňování podoby útěšného kostýmního vyprávění. V tomto střídmě a poklidně vyhlížejícím filmu vystupují ženy v kloboucích a sukních až na zem a muži ve vázankách a vestách, zabydlují měšťanské salony, procházejí se pečlivě upravenými zahradami a vášnivě pěstují dopisovou kulturu. Právě proto je ovšem tak vzrušující, když se rozdychtěný džentlmen Jung vrhne do postele svůdné panny, aniž si sundal boty...
USA 2011, 99 minut, titulky
Režie: David Cronenberg
Scénář: Christopher Hampton (podle své divadelní hry a románu John Kerra)
Kamera: Peter Suschitzky
Hudba: Howard Shore
Hrají: Michael Fassbender (Carl Jung), Keira Knightleyová (Sabina Spielreinová), Viggo Mortensen (Sigmund Freud), Vincent Cassel (Gross), Sarah Gadonová (Emma JUngová), André Hennicke (profesor Bleuler)
Premiéra: 26. ledna 2012
Na té nové fotce, Alenko, vám to tak moc sluší. Vážně pěkné. Kde je to focené?
OdpovědětVymazatOtázkou by spíš mělo být, ve kterém století je to focené. :-) Nevím, proč si myslím, že to bylo v Hostinném.
OdpovědětVymazatPoslední věta mě velmi pobavila :-) Přemýšlím, jestli na to nezajít do kina, i když původně jsem to neměla v úmyslu.
OdpovědětVymazatTak to jsem ráda - neváhejte. :-) Ta scéna je díky botám dost vzrušující, zvláště myslím pro ženy. Je to jako ta scéna násilnického milování na schodech v Dějinách násilí. Croneberg je myslím jeden z mála režisérů, co točí opravdu lákavé erotické scény pro ženy v publiku.
OdpovědětVymazatVýborná recenze, moc se na to těším, jenom si nějak nemůžu uvědomit, jakým způsobem (kromě značného prostoru ve filmu) by mohla být vyjadřována Cronenbergova sympatie k postavě Semjona ve Východních příslibech...Dalo by se to nějak rozvést?
OdpovědětVymazat