Prohledat tento blog

pátek 9. července 2010

Vary v Praze

Festival se pomalu chýlí ke konci a myslím, že nejenom já zjišťuju, co všechno jsem nestihla vidět, i když to na začátku bylo součástí plánu. Nejspíš je plno lidí, co se na festivalu nedovedli rozdvojit, aby stihli dvě projekce naráz, nesehnali lístky, nedovedli se zhmotňovat pět minut po skončení projekce v kině Drahomíra na sedadle v kině Pupp na projekci jiné (pěšky je to totiž pěkná štreka - moje puchýře na chodidlech by mohly vyprávět...) - nebo prostě ve Varech nebyli a teď mají pocit, že by si také zasloužili něco té nebeské filmové many. Pro ty se pořádají ŠARY VARY - OFICIÁLNÍ OZVĚNY 45. MFF KARLOVY VARY v pražských kinech Světozor a Aero, a to hned od 10. července.

Celých jedenáct dní si tak budete moct užívat některé nejzajímavější varské kousky, včetně těch, které se do české distribuce velmi pravděpodobně nikdy nedostanou. Pokud jde o mne, ze soutěže bych vám ráda doporučila zvláště film Jsou věci, které nevíš (r. Fardin Saheb Zamani), melancholickou variaci na Scorseseho Taxikáře od debutujícího teheránského cinefila - určitě nejlepší íránský film, který jsem letos viděla. Pro varské publikum byl ovšem poněkud "pomalý", zvlášť proto, že se uváděl až v druhé polovině festivalu, kdy některé znavené diváky dokáže aktivizovat už jenom výstřel z kulovnice těsně u hlavy. (A totéž se možná týká i některých porotců - kdo ví?)

A pokud jde o další moje osobní preference, propadla jsem tady filmům britských kouzelníků Michaela Powella a Emerica Pressburgera - a možnost nakazit se chorobou MP-EP, která bude mít patrně celoživotní následky, poskytuje i varská přehlídka v podobě dvou nejefektnějších kousků - rozkošně dekadentního, pre-hitchcockovského Černého narcisu (1947) a famózních Červených střevíčků (1948).

Program Šarů Varů najdete zde.

P.S. Pokud jde o výsledky mé malé varské ankety, v souvislosti s festivalem se plných 50% hlasujících zajímá především o filmy, které patrně neuvidí v distribuci, předpremiéry distribučních titulů zajímají 10% hlasujících a filmy mladší než šedesát let nesmějí přes práh vnímání pěkným, chvályhodným 7% hlasujících (a to jsem se já zdržela!!). A 21% zajímá všechno,o čem se v rámci festivalu mluví nebo píše.
Potom ještě 10% hlasujících rozkliklo odpověď "Nezajímá mne to vůbec, chodím se koupat a už chytám celkem pěkný technicolorový bronz". Tak vy, přátelé, mazejte alespoň na ten Černý narcis.

2 komentáře:

  1. Pouze bych dodal, že ozvěny (s jinými filmy než-li v Aeru/Světozou) budou i v kině Atlas (např.: snímky Iluzionista, Čtyři lvi atd.)

    OdpovědětVymazat