Prohledat tento blog

pátek 9. prosince 2011

Velká vánoční jízda

Britské studio Aardman Animations se vyprofilovalo v krátkých příbězích rozšklebených plastelíňáků Wallace a Gromita (kteří mají na svém kontě Oscara) a mile bizarní Ovečky Shaun – a jejich poznávacím znamením se staly osobitý humor a osobní, „ruční“ přístup ke zrádně poddajné matérii: na aardmanovské plastelíně byl totiž patrný každý otisk animátorova prstu. I Aardmani však museli ustoupit tlaku doby: jejich nejnovější projekt, celovečení komedie Velká vánoční jízda, vstupuje i do českých kin jako počítačově animovaná podívaná – a navíc v módním formátu 3D.

Vtipný příběh neodpovídá jen na celkem logický dotaz, jak pohádkový Santa Claus stihne nadělit dárky milionům dětí na celém světě během jediné štědrovečerní noci. Zodpovídá také otázku, jestli se renomovaná evropská společnost specializovaná na klasickou animaci dokáže změnit tak, aby konkurovala takovým progresivním hollywoodským gigantům, jako je Pixar nebo DreamWorks. Odpověď ani nemůže být jednoznačná. Velká vánoční jízda je nicméně tím nejlepším kompromisem, jakého lze dosáhnout v nedokonalém světě, kde laskavý Santa Claus neexistuje a většina dárků se nakupuje v obchodě.

Nadělování v high-tech stylu

Po krysí komedii Spláchnutej (2006) je Velká vánoční jízda druhým digitálně animovaným projektem studia – a stejně jako ona se nesetkává s takovým diváckým a kritickým ohlasem, na který byli v Aardman Animations zvyklí. Na 3D vánoční animovanou podívanou je tebhle film v hollywoodizovaném prostředí přece jen asi málo kýčovitý. Relativně nízké tržby ovšem v tomto případě - alespoň pomyslně - kompenzují vesměs vynikající recenze, jež na vánoční komedii debutující režisérky Sarah Smithové oceňují vtip a inteligenci. Právem chválí i nápaditost a pečlivost, s jakou aardmanovský tým vytvořil fikční svět pohádkového Santy, propracovaný do těch nejmenších detailů. Zálibná péče je ve filmu věnovaná jak drobným tretkám na psacím stole paní Santové, tak supermodernímu obřímu vznášedlu umožňujícímu tisícům skřítků bleskový, tajný dárkový výsadek do pozemských domácností…

Zábavu kolem nadělování v high-tech stylu 21. století vyvažuje příběh Santova dospívajícího syna Arthura, který se navzdory hrůze z výšek a alergii na sníh musí postarat o nápravu přehmatu svého zlenivělého, stárnoucího otce. Na rozdíl od neomylné, starosvětské tradice a milujícího srdce totiž chladně vykalkulovaný supermoderní systém vymyšlený Arthurovým starším bratrem Stevem chybuje - a hrozí, že jedna malá anglická holčička nedostane pod stromeček vysněné růžové kolo…Arthur ve své akci na vlastní pěst nezůstane sám: pomáhá mu jeho senilní dědeček, jinak Santa ve výslužbě, který nedá dopustit na staré dobré dřevní metody doručování, a horlivá skřítka Bryony, řadová balička dárků, která je autorkou a dokonalou realizátorkou jednoho z báječných výroků z filmu: "Vždycky je dost času na mašličku".

Na to, aby ti tři před divákovýma očima nicnetušící Gwen správně doručili její kolo (a nenechali se přitom zmást zákeřnou navigací, sežrat lvy a zdeprimovat vlastní kubánskou krizí), vymysleli aardmanovští filmaři vyprávění, které je náležitě svátečně dojímavé, ale vyhýbá se sentimentalitě – a současně nerezignuje na osvěžující dávku anglické švihlosti. V tomto směru Velká vánoční jízda zřejmě našla oporu v osobnosti scenáristy Petera Baynhama, jehož smysl pro humor bezpečně nastartovala spolupráce s komikem Sachou Baronem Cohenem (za jehož podvratnou komedii o Boratovi získal dokonce oscarovou nominaci).

Do filmu (kterému v našich zeměpisných šířkách ubírá na půvabu snad jen český dabing) se ovšem povedlo vpašovat i téma souboje tradice s modernitou – což je momentálně i „osobní“ téma celého studia Aardman Animations. Stejně jako v realitě, ani v samotném filmu takový souboj samozřejmě nemůže mít jednoznačného vítěze: výtvarný design je snad až příliš líbivý, takže aardmanovské postavičky poprvé v historii přišly o svůj typický naivní, „velkohubý“ vzhled. To ovšem pravděpodobně nic nezmění na vašem diváckém potěšení ze zjevně láskyplně provedeného filmu, který – nikoli náhodou – vypráví vlastně hlavně o tom, že dárci mohou mít úplně stejnou radost jako obdarovaní.
VB 2011, 98 minut, dabing (3D)
Režie: Sarah Smithová
Scénář: Sarah Smithová, Petera Baynham
Hudba: Harry Gregson-Williams
Kamera: Jericca Clelandová
V českém znění mluví: Matouš Ruml, Bohuslav Kalva, Lukáš Hlavica, Jiří Hromada, Jana Altmanová
Premiéra: 8. 12. 2011

Žádné komentáře:

Okomentovat