Prohledat tento blog

neděle 23. června 2013

Muž z oceli: rozzuřený Spasitel nežertuje

Zvědavost je konečně ukojena: Zack Snyder jako režisér a Christopher Nolan coby producent provedli restart filmového Supermana. Pokud jde o finanční stránku věci, mezi příběhy o vzkříšení comicsového hrdiny na filmovém plátně Muž z oceli není žádný outsider: Server Box office mojo hlásí, že je na tom ohledně amerických tržeb nejlépe hned po Spider-Manovi z roku 2002 a Iron Manovi z roku 2008. Z této trojky vydělal za premiérový víkend nejvíc (116 milionů dolarů). Má ovšem zdaleka nejvyšší rozpočet (225 milionů dolarů), který by ovšem měl - jak známo - navršit asi dvaapůlkrát, aby mohl byl považovaný za úspěch.

Jor-El (Russell Crowe) mění
novorozeného synka ve Spasitele
Průběžné výsledky Muže z oceli nejsou ovšem špatné, zvláště v konkurenci marvelovského universa, které ovládá svět comicsových adaptací pod značnou Avengers. Pokud jde o předpoklady, Christopher Nolan udělal jako režisér pro studio Warner Bros. s batmanovskou sérií po finanční stránce tolik, že spojení se Zackem Snyderem vypadalo na vznik týmu snů 1/.  Snyder je pak rozhodně jedním z nejslibnějších mainstreamových režisérů současnosti (což mi potvrdili Strážci - Watchmen, Legenda o sovích strážcích i můj oblíbený, neprávem podceňovaný Sucker Punch 2/). Nemá ovšem cenu bádat, jestli je Muž z oceli spíš "nolanovský" nebo "snyderovský" - už proto, že spoluautorem námětu je spolu s Nolanem i scenárista David S. Goyer, kterého nolanovská trilogie o Batmanovi, sci-fi Smrtihlav či série Blade potvrzují jako docela zajímavého tvůrce. Ať to je či není přítomností tří silných osobností, působí Muž z oceli nicméně ve výsledku dost disharmonicky: v rámci  velkorysého rozměru 143 minut totiž nejdřív slibuje velmi zajímavou práci s postavami a motivy, načež se rozplyne do ohromující, ale myšlenkově zcela vyprázdněné akce.    

Adoptivní otec (Kevin Costner)
Pomyslná první část připomíná Nolanovu práci s retrospektivami v batmanovských filmech. Na rozdíl od drtivé většiny comicsových filmů, sledujících zrod hrdiny chronologicky a tedy bez překvapení, je tato část velmi svižná a chytře lakonická. Po prologu na rodné planetě Krypton (ke které se vrátím později) se setkáváme s dospělým hrdinou, který hodlá odhalit tajemství svého mimozemského původu. V retrospektivách se vracíme k jeho dětství a dospívání v kansaském zapadákově v péči farmáře Kenta a jeho ženy. Kluk, šikanovaný spolužáky pro svou mírnost, v sobě nastřádal spoustu hněvu, který na naléhání adoptivních rodičů nesmí ventilovat a musí ho ovládat: tají v sobě totiž obrovskou sílu a pozoruhodné schopnosti. Sledujeme, jak se malý Clark Kent učí odpouštět a konat dobré skutky i pro ty, kteří mu ubližují. Výchova hrdiny pak  kulminuje ve scéně s tornádem, v níž Zack Snyder umožnil Kevinu Costnerovi jediným gestem smazat všechny jeho nanicovaté, nudné role z dřívějška. 3/

Velkolepý spasitel lidstva
Když hrdina vylétne z rodného hnízda a prozkoumá tajemství svého původu, vyvíjí se známý příběh už víc podle očekávání - "katolický" statut Supermana je ovšem významně posilován, nyní ve vizuální sféře. Protagonista testující své síly a vstupující do prvního velkého konfliktu svého superhrdinského života má auru spasitele, který se zatím skrývá, ale je připraven pomáhat lidstvu, pokud bude potřeba (tento status je pro Supermana typický stejně jako pro drtivou většinu superhrdinů žijících dvojím životem).  Potlačovaná zuřivost šikanovaného chlapce je pak "pozitivně" - v boji se skupinou krajanů, mimozemských padouchů vedených generálem Zodem (Michael Shannon) - ventilována v pomyslné druhé části vyprávění. Ta je už čistě akční. Velkolepé akce je nakonec ve filmu tolik, že spolehlivě přebije veškeré předchozí, mnohem zajímavější dění. Možná je to chytrá strategie, protože oslovuje různé druhy publika, celek ovšem působí nevyváženě: Muž z oceli  začíná chytře a končí hloupě.

Generál Zod (Michael Shannon) to
s lidstvem nemyslí dobře 
Otevřeně náboženská linie s konkrétními atributy (kříže) je ve světě současných comicsových adaptací něčím velmi nezvyklým - a vlastně je na novém Supermanovi tím nejzajímavějším. Mění totiž dynamickou, hi-tech podívanou plnou triků (vypadající dobře i ve 3D) ve velmi tradiční, starosvětský příběh. Muž z oceli připomíná, že Superman byl jedním z prvních superhrdinů a oslovoval od roku 1938 Ameriku, která byla ještě "silně věřící". 4/ Protože film končí tím, že si hrdina - obrazně řečeno - nasadí brýle, máme tady každopádně pro další pokračování (jež velice pravděpodobně vznikne) protagonistu, který je trojjediný: v jednom těle totiž spojuje totiž identity Kryptoňana Kal-Ela, Pozemšťana Clarka Kenta a hrdiny Supermana.

Otec a syn
Pokračování se plánuje na rok 2015 a režírovat by ho měl opět Zack Snyder. Pokud jde o mou představu o jeho práci, od comicsové adaptace 300: Bitva u Thermopyl se vyzná v "nekonečné" akci. A dokáže si osvojit vypravěčsky i vizuálně velmi komplikovanou strukturu (Sucker Punch). V Muži z oceli zvládl Snyder dobře jak pozemskou část vyprávění, tak ošidnou mimozemskou pasáž, situovanou na planetu Krypton (a to neméně pěkně a současně jinak, než Kenneth Branagh v povedeném Thorovi). Rozmáchlý prolog situovaný na planetu Krypton vyprávění  rozjíždí jako nápaditou fantasy a současně naznačuje další mimořádně silnou stránku Snyderovy práce, totiž výběr herců. Prolog bezkonkurenčně ovládá Russell Crowe coby ušlechtilý vědec Jor-El, který blížícímu se zániku svého druhu čelí  tím, že vyšle na dalekou Zemi svého novorozeného syna Kal-Ela. Ten je po staletích prvním přirozeně zrozeným dítětem na Kryptonu a nyní ve svých buňkách skrývá genofond Kryptoňanů - pročež se stává středobodem zájmu Zoda, který sní o vzkříšení svého druhu na úkor Pozemšťanů. Crowe je naštěstí příliš velká hvězda na to, aby zmizel z plátna hned v úvodu, takže si ho užijete v následujícím ději coby Jor-Elova "ducha", účinně pomáhajícího synovi. 

Lois (Amy Adamsová): spolubojovnice
a příští láska
Crowe a Shannon - a také Diane Laneová a Costner v rolích  hrdinových adoptivních rodičů či Laurence Fishburne jako šéfredaktor Daily Planet - potvrzují ve filmu důležitost obsazení vedlejších postav. (Amy Adamsová coby nečekaně drsná, investigativní reportérka a hrdinova láska Lois kupodivu takové terno není.) Tyto postavy mají vesměs málo prostoru, ale jsou natolik zajímavé, že vytvářejí přesvědčivé a živoucí prostředí pro existenci hlavního hrdiny. Ten je - navzdory snaze o vnitřní problematizaci - jednoznačně určen vzhledem a herectvím Henryho Cavilla. To první u třicetiletého Brita poskytuje základ k mimořádně působivému designu postavy, to druhé je poněkud sporné. Cavill je totiž výrazně horší herec než  jeho kolegové. Vzpomeneme-li si ovšem na Strážce, jde o tutéž strategii, totiž o Snyderovu práci s vytvářením comicsového charismatu hlavního hrdiny. Na rozdíl od Watchmenů se ovšem tento Superman prakticky obejde bez ironické nadsázky, což ho odlišuje jak od adaptací comicsu z přelomu 70. a 80. let, tak od projektu Briana Singera z roku 2006, považovaného za neúspěšný restart série.

Touto svou vážností se Muž z oceli  liší i od drtivé většiny jiných comicsových filmů současnosti: tento spasitel nežertuje, což ho přibližuje Nolanovu Batmanovi a odlišuje zvláště od série Avengers. Bude určitě zajímavé sledovat, zda bude mít vliv na jiné comicsové filmy...

Poznámky:        

1/ Nolanův Temný rytíř byl v roce 2008 v americkým kinech nejvýdělečnějším titulem, mimochodem před Iron Manem.

2/ O Legendě jsem s potěšením psala tady, o filmu Sucker Punch zde.

3/ SPOILER Adoptivní otec Clarkovi zabrání, aby mu zachránil život, protože ví, že mladík musí tajit před okolím své schopnosti.

4/ V dětství jsem se prolistovávala comicsy, které v 60. letech nakoupil můj otec - a v podstatě jsem z nich měla podobný "čistý", sakrální vjem ventilovaný "nekonečnou", zuřivou akcí, jako nyní ze Snyderova filmu.   

Man of Steel
USA / Kanada / Velká Británie 2013, 143 minut, titulky (2D, 3D)

Režie: Zack Snyder
Scénář: David S. Goyer
Kamera: Amir M. Mokri 
Hudba: Hans Zimmer
Hrají: Henry Cavill (Kal-El/Superman/Clark Kent), Amy Adamsová (Lois), Russell Crowe (Jor-El), Michael Shannon (Zod), Diane Laneová (Martha Kentová), Kevin Costner (Jonathan Kent), Anthe Traueová (Faora), Laurence Fishburne (Perry White) Henry Lennix (generál Stanwick) Richard Schiff (doktor Hamilton), Christopher Meloni (plukovník Hardy), Aywlwt Zurerová (Lara). 
Premiéra: 20. 6. 2013

Žádné komentáře:

Okomentovat