Prohledat tento blog

pátek 28. května 2010

Sex ve městě (omluva čtenářům)

Vážení čtenáři, přijměte tímto omluvu za momentálně probíhající anketu o filmu, který se do českých kin chystá příští čtvrtek. Opravdu není o čem hlasovat. Včera jsem inkriminovaný snímek viděla na novinářské projekci a zjistila jsem, že se nejedná o komedii Sex ve městě 2, ale o taškařici Čtyři krávy na Středním východě, jejíž někteří protagonisté  náhodou připomínají seriálové postavy, ale zestárlé, zdementnělé a promořené botoxem, pitvorně nevtipné a divně oblečené. Největším rozdílem mezi Krávami  a minulým filmem (už ten byl poměrně otřesný) je v tom, že všem postavám nevysvětlitelně, ale fatálně kleslo IQ i erotická přitažlivost (podobně jako hrdince druhého dílu Bridget Jonesové). Jsem hluboce dotčna  představou, že bych vzhledem ke svému věku mohla mít s postavami tohoto snímku něco společného, kupříkladu stejnou planetu (stejně jako s některými recenzenty filmu).   


Snímek, jehož režisér předstírá, že je tím Michaelem Patrickem Kingem, který se podílel na původním seriálu i minulém filmu, vypráví o čtveřici mentálně i emocionálně retardovaných ženštin, které neustále kvičí, štěbetají a hopkají (a vzhledem k řadě jejich projevů jde tedy vlastně o teenagerovskou komedi). A protože je znudí jejich trapní, poslušní manželé (kteří pokorně vydělávají peníze na jejich módní výstřelky a pokoušejí se s nimi sdílet jejich bizarní svět) a otráví je (v některých případech) jejich děti, vyrazí si na výlet do Abú Zabí. Během celní prohlídky na letišti luxusní metropole ve Spojených arabských emirátech se hrdinky nějakým zázrakem změní v panny, což dovádivě oznámí divákům i svému šokovanému arabskému doprovodu. A vskutku, nejde o vtip (ty ve filmu nejsou) - následující problémy opravdu odkazují ke světu dvanáctiletých školaček. Kupříkladu postava, která se shodou okolností jmenuje Carrie (tedy stejně jako sofistikovaná, protřelá a vtipná hrdinka seriálu Sex ve městě), řeší ve finále zcela vážně otázku polibku, kterým "zahnula" svému manželovi (tomu usedlému, utahanému chlapíkovi říká stále ještě pan Božský). Ve skutečnosti ovšem nejde o polibek, ale spíš o cudné slíbnutí nějakého zatoulaného zrnka kuskusu z hrdinčiných mocně nalíčených rtů (ke kontaktu pokožek tedy hádám prakticky nedošlo). 


Nevadí mi, že film je čirou oslavou konzumu a nezávidím hrdinkám luxus ani jejich šaty (ty na nich působí většinou překvapivě ošklivě a nechápu, proč světové módní značky svá loga z filmu nestáhly :-)). A nepochybuji, že Krávy (i když  mají opravdu dost špatné recenze, ale kdo je čte?) vydělají strašnou spoustu peněz prodejcům značkových oděvů a doplňků. Nevadí mi vlastně ani všeobjímající debilita tohoto infantilního, puritánského dobrodružství, proti které zápletka Prince z Persie nebo Angeliky a sultána působí jako zrale dospělé dobrodružství. Vadí mi vlastně především okamžiky, kdy se tvůrci filmu rozhodnou nabídnout divákům navíc ještě nějaké do poselstvíčko, načež začne Carrie s kamarádkami mudrovat o tom, že v USA jsou ženy diskriminovány stejně jako v muslimském světě - muži by je nejraději umlčeli a navlékli jim burku. Legrační linie týkající se Samanthy (která se v přechodu změnila v pitomou nymfomanku) vyústí nakonec v konstatování, že muži v muslimském světě jsou sice podobně strašní jako v tom západním, ale ženy jsou všude stejné - respektive se shodnou na stejných "hodnotách". Okamžik, kdy skupinka Arabek v ústraní rozverně odhodí černé hábity a odhalí pod nimi značkové šaty pestrých barev, se stala opravdu těžkým kalibrem, kterým pachatelé filmu zaútočili na mé dosavadní vnímání světa. 


Nepřeji tvůrcům Čtyř krav na Středním východě, aby se po premiéře stali obětí fatvy (z Abú Zabí se už protesty na snímek, natočený mimochodem v Maroku, samozřejmě ozvaly). Přeji jim, aby nevydělali žádné peníze - ale to jsem tedy pěkně naivní.     


P.S. Jen pro pořádek podotýkám, že po projekci se necítily uraženy jen některé přítomné ženy (respektive všechny, se kterými jsem mluvila), ale i oslovení muži.

Sex and the City 2

USA, 2010, 146 nekonečných minut, titulky
Scénář a režie: Michael Patrick King

Kamera: John Thomas
Hrají: Sarah Jessica Parkerová (Carie), Kim Cattrallová, Kristin Davisová (Charlotte), Cynthia Nixonová (Miranda), Chris Noth (pan Božský), David Eigenberg (Steve Brady), Penélope Cruzová, Liza Minnelliová
Premiéra v ČR: 3. 6. 2010

43 komentářů:

  1. Milá paní Prokopová, díky, moc jsem se nasmála. Vzhledem k tomu, že jsem na mateřské, tak mé filmové nadšení trpí, a já aspoň vděčně louskám recenze svých oblíbenců - pana Fuky a paní Spáčilové (dřív jsem se podle jejich kritik vydávala nebo nevydávala do kina). Teď si nadšeně rozšiřuju portfolio "svých" kritiků od vás a těším se na další kousky... Takže nebojte, někdo ty kritiky čte... :-) Vlasta Vodičková

    OdpovědětVymazat
  2. Zatr sakr... mám to teďka recenzovat a koukám, že tu říkáš několik věcí úplně přesně tak, jak jsem je chtěl napsat já. Neměl jsem sem chodit... :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Přidávám se k Vlastě Vodičkové - tedy s tím rozdílem že nejsem na mateřské.
    Díky a book!
    Medcin

    OdpovědětVymazat
  4. Děkuju. A taky děkuju za link na hospodářský noviny. Je mi té ženy líto.

    OdpovědětVymazat
  5. Vosmiku, mrkni k Fukovi .. nerika nic jineho, ale rozhodne jinak.

    OdpovědětVymazat
  6. Z fenoménu Sex ve městě jsem viděla jen první film, takže věřím, že druhý díl mohl klesnout ještě hlouběji, stejně jako věřím každému slovu v této recenzi. Dopadnout ve středním věku jako jedna z "těch čtyř" by pro mě byl nyní důvodem k sebevraždě.

    OdpovědětVymazat
  7. Anonymní: My jsme na té projekci s Frantou včera seděli vedle sebe, takže už jsme si totéž řekli asi na sedmatřicet způsobů.

    OdpovědětVymazat
  8. Neodolal jsem a dal link na Vaši recenzi na Facebook.. mirek

    OdpovědětVymazat
  9. Mirek: Díky.
    Tedy vlastně díky všem, co tady tak pěkně komentují - obvykle mívám v komentářích dost pusto a cítím se pak trochu osamělá :-). Raduju se, že taky jednou nic nepíšu a jenom si ČTU.

    OdpovědětVymazat
  10. Tereza dala na idnesu 70%, bohudik ze nastupuje nova generace kritiku a zapskle báby jako vy, nebo Velka Spaca, uz zmizi v propadlisti novinarskych dejin. V te Lucerne bylo vcera alespon 60 lidi, z toho nejmene 50 se velmi dobre bavilo!!!!

    OdpovědětVymazat
  11. Také jsem v té Lucerně byla a můžu potvrdit, že se opravdu všichni královsky bavili. Páni "novináři" se vždy jen "vyzvrací" na papír a svými bláboly vyhánějí lidi z kin. T. Spáčilová napsala moc pěknou recenzi a těch 70% je zasloužených. Já bych dala ještě o deset víc...

    OdpovědětVymazat
  12. Anonymním kravám 22:26 a 22:36 (tímto oslovením vás nechci urazit, jen připodobnit k hlavním kreaturám daného filmu): Než se pustíte opět do své dojmologie, zkuste si přečíst něco o kultuře, třeba Průvodce inteligentního člověka po moderní kultuře od Rogera Scrutona. Asi to pro vás bude těžké čtivo, ale zjistíte v něm, že sémantika slova kultura vede mj. ke kultivaci, kterou ale SvM2 rozhodně neposkytuje. Váš duševní obzor je podobnými braky nasycen - dobrá tedy, ale snad máte alespoň na to, abyste svůj nesouhlas s recenzí paní Aleny daly na jevo kultivovaněji. Úplně nejlepšíN by bylo, kdybyste její soudy zkusily vyvrátit. Toho se ale evidentně nedočkáme.
    Navíc váš slovník, hlavně zmínka o mizení v propadlišti dějin, mi zapáchají dobami předlistopadovými a naprostou neúctou ke slovu. To ale plně koresponduje s úrovní vašich příspěvků.

    OdpovědětVymazat
  13. Poznámka pro poslední dva anonymy: nevím, kolik bylo v Lucerně ve čtvrtek odpoledne na novinářské projekci lidí. Za mnou v řadě skutečně seděly nějaké dvě ženy, které se občas zasmály. Zrovna kolem mne však panoval mrtvý klid - asi šířím nějaké morové výpary? A možná jsem pak skutečně náhodou mluvila jen s těmi deseti lidmi, kterým se ten film hnusil, a ostatních rozesmátých padesát mi jaksi proklouzlo pod rukama.
    A možná ten film bude mít skvělý ohlas u diváků - to se uvidí. Zatím však má na imdb.com opravdu nízké hodnocení od veřejnosti a na www.rottentomatoes.com má od kritiků 16%. Promiňte, to na hit fakt nevypadá :-).

    Zpráva pro první ze zmíněných anonymů: do debaty na generační téma se s vámi pouštět nechci, jen se prosím příště podepište a pročistěte si slovník - na svém blogu o výrazivo hovad, jako jste vy, rozhodně nestojím.

    Jinak - abychom už nechali vzájemných urážek, které mne nudí - má zřejmě pravdu kamarád, filmový kritik Tomáš Seidl (toho těžko můžete nařknout, že je zapšklá bába), který tvrdí, že film se bude líbit ženám plu-minus kolem třicítky. Dodávám, že věk myslím sedí i na publicistky typu Zemanové a mladé Spáčilové.

    Možná právě tahle filmová taškařice také uklidní paniku řady mladých žen v tomto věku z toho, že jsou ještě bezdětné a neprovdané a že si musejí začít kupovat krémy na první drobounké vrásky. :-)

    OdpovědětVymazat
  14. ...to Alena:hezky jste to te pani Anonymove zpatra a chytre natrela zpatky...ale jedine se mi na vasi odpovedi nelibi.. proc si nedrzite svoji uroven a v odpovedi te hloupe pani uzivate stejne 'hloupe zbrane',tim myslim proc ji nazyvate hovadem?...v mych ocich jste se tim trosku shodila na jeji nizkou uroven a to je ve vasem pripade skoda,pisete jinak jako sikovna ,inteligentni zenska;hodne zdaru mamina na matersky

    OdpovědětVymazat
  15. k jinak sympatické mamině : OBČASNÉ užití drsnějšího výraziva (znáte doufám trefné české přísloví : na hrubý pytel hrubá záplata)je myslím v pořádku...

    OdpovědětVymazat
  16. Já myslím, že se Alena trochu znemožnila. Už jí recenze nejdou tak jako dřív, asi stárne, tedy prožívá naprosto obyčejný život s prominutím obyčejné recenzentky. Nazvat film "4 krávy na Středním Východě" je trochu silné kafe a dáma by se měla takových označení vyvarovat, tou ale nejste, takže nač se namáhat. Podle mě jste se bála připojit k dvěma recenzím, které říkají úplný opak. Ale musíte vybočovat, musíte působit originálně, bohužel na to nemáte a vaše recenze je ubohá. Totálně mimo! Stačilo napsat, jsem stará a takové filmy mě prostě nebaví, to by stačilo, zařadili bychom si vás do skupina před/po menopauze a bylo by! Jinak Sex ve městě 2 je super... ale ať je každý přesvědčí sám.

    OdpovědětVymazat
  17. Děkuji paní Aleně za recenzi, která mi ušetřila zřejmě jisté dvě hodiny trapných pocitů v kině. Už jednička byla na hraně a říkala jsem si, že tohle už nemá kam pokračovat. Proto mě zpráva o natáčení druhého dílu dost překvapila. Je mi líto, že mé oblíbené hrdinky starého dobrého seriálu skončí v paměti lidí jako stárnoucí zoufalkyně. Jak se říká, v nejlepším se má přestat.
    A z těch anonymních komentářů o zapšklých bábách, blití na papír a podobně asi nemá cenu si dělat vrásky, autoři pouze ukázali svou "úroveň".
    Mějte se hezky, Helena

    OdpovědětVymazat
  18. Tohle nemá nic společného s tím, jak je Alena stará, nebo že chce působit originálně. Jde o to, že dokázala vtipně vyjádřit svůj názor ( a i názor většiny normálních filmových diváků ) na filmy takovéhoto typu, a vy madam, to nějak nedokážete skousnout. Věřím, že existují ženy, které budou ze Sexu ve městě 2 nadšeny a je mi líto jich a hlavně jejich partnerů.

    OdpovědětVymazat
  19. Já to skousnu, o tom žádná. Pokud by to byla recenze a měla pádné argumenty, prosím, jsem ochotna diskuzi. Film je umění a umění každý z nás chápe trochu jinak. Takže s tím, že se jí třeba ten film nezamlouval nebo měla nějaké důvody, proč jej nevypíchnout, budiž. Problémem je, že Alena klesla na úroveň recenzí do letákových novin, s kterými si neví lidi rady, když jim je někdo podstrčí pod nos. A líto žen a dam, kteří se jdou pobavit do kina, Vám nemusí. Ten film je tak koncipován... jako zábava, just funny! A dámy a ženy mladé na duchu to pochopí a budou se bavit. (což zřejmě není Alenin případ). Mužů a partnerů už vám vůbec nemusí být líto, zatímco my holky si na to zajdeme, oni budou dělat naprosto jiné věci. Ale vy jste pravděpodobně z těch dam, které mužům slouží, uklízí, nejlépe chodí pro pivko do džbánku, ne?

    OdpovědětVymazat
  20. Ne,:o)) Ale to sem nepatří. Zůstanem při tom, že Vy jste se pobavila při filmu, já zas při téhle recenzi. Prostě, než na toto "umění" do kina, my s holkama zajdem radši na pivko do půlitru :o) Dobrou noc.

    A díky, Alenko.

    OdpovědětVymazat
  21. Jsem muž a tento film považuji za výsměch ženskosti. Rovněž mám tudíž obavy, že dostane-li se k tomu nějaká žena či dívka, a bude v onom filmu zobrazovanou ženskost brát vážně, tak mi to líto opravdu bude. Neboť žena, která svou ženskost zahodí kvůli konzumu v onom filmu tak velebeném a oslavovaném v podobě oblečení, kabelek, šperků apod. Se stane ženou umělou a takovou ženu bych určitě miliovat a obdivovat nedokázal...

    OdpovědětVymazat
  22. Zase kdyz je mozny zalovat google za to, ze jsem prechazel po dalnici a sejmulo me auto, pak by mozna bylo zajimavy zalovat tvurce toho filmu za nevratny poskozeni osobnosti v takovym pripade? (.

    OdpovědětVymazat
  23. Díky za varování. Už scéna v jedničce, kdy Božský (co je na něm úžasného?) otvírá dveře a pak tam všechny poskakují a piští byly nad mé síly.
    BTW. Ale to že muslimky kupují superdrahé a odvážné značkové šaty a pak je nosí doma je fakt. Možná i pod tím hábitem, když se jsou pochlubit kamarádkám.

    OdpovědětVymazat
  24. Opravdu nechápu, že se v takových slepicích někdo může zhlížet. Už první film jsem vydržela sledovat deset minut maximálně a musela pak utýct z kina. Recenze je perfektní a jen mi potvrdila, že ten film je pitomost a na světě existují i ženy s mozkem.
    palec nahoru!

    OdpovědětVymazat
  25. Jejda moc jsem se pobavila a držím paní Aleně pěsti, jen více takových recenzí a méně takových filmů, protože seriál byl skvělý.Renata

    OdpovědětVymazat
  26. Zdravím. Recenze bývalého týmu Cinemi se snažím sledovat i nadále (ty co jsou tam teď jsou pořád jaksi na prd a asi to jinak ani nebude), ale měl bych jen malou prosbu. Nešlo by na závěr recenze házet ono procentuelní hodnocení? Po těch letech s Cinemou jsem si na to strašně navykl a první, co na recenzích sonduju je právě to "procento". Jinak komu čest, tomu čest. Ať s Vašima recenzema souhlasím nebo ne, napsané jsou parádně. Oproti tomu jsou výplody současné redakce Cinemy strašná holomajzna...

    OdpovědětVymazat
  27. Recenze se mi líbila. Dobrý dojem z ní ale Prokopová bohužel pokazila, když nesouhlasícím vynadala do hovad!

    OdpovědětVymazat
  28. hovada by sa hadam aj urazili za take prirovnanie. :)

    OdpovědětVymazat
  29. ad procenta:
    Musím vás zklamat: S procenty v Cinemě jsem vždycky dost nesouhlasila, protože lidi pak nečetli texty a koukali se jen na to, jestli má něco 40 nebo 60%. Argument "Vosmík dal 20%" jsem slyšela tisíckrát... A není to argument. Jsem moc ráda, že jsem se procent tady na blogu zbavila a zatím neuvažuju, že bych se k nim vrátila.

    OdpovědětVymazat
  30. Skvělá recenze, paní Aleno.
    Skutečně už dlouho nevyplodili v Hollywoodu tak strašlivé pokračování.Zápletka i s přihlédnutím k žánru doslova nulová,pitvořivé herectví,téměř naprostá absence vtipu,přehnaně kýčovitý vizuál,chybějící tempo,švih a přepálená stopáž dělají ze SATC 2 prozatím největší letošní filmové zklamání.Seriál to byl dobrý.

    OdpovědětVymazat
  31. To Alena:

    Doporučila bych Aleně, aby průběžně sledovala návštěvnost kin! Film vynesl prozatím za krátkou dobu projekce 165 milionů dolarů a minulý víkend byl vůbec nejnavštěvovanějším filmem!!! nevím, kdo tu mluvil o propadáku, ale já si doteď myslela, že propadák se dá charakterizovat jako film, kam sotva přijdou lidé tak, aby se mohlo promítat, ne v případě, kdy sály jsou vyprodané. Může toto Alena vysvětlit??? Příště at si informace raději ověří a nepíše bláboly... aneb přání bylo matkou myšlenky? Tohle se Aleno, nepovedlo!!! Sorry, ale prostě uznej, že jsi chybovala

    OdpovědětVymazat
  32. Nemůžu si pomoci, ale ze této recenze na mě číší čirá závist!A neschopnost podívat se na věci bez zaujetí. Včera jsem film viděla a ano, nejedná se o žádný hluboký snímek, nemá ani žádnou strhující zápletku. Je to naprosto pžehnané, idealistické ale nemůžu si pomoci, hezké. Chce to jen prostě ho nebrat vážně!!! BTW paní redaktorka je tak povznesená a inteligentí a určitě i sexy a krásná!

    OdpovědětVymazat
  33. Dokonalé zhodnocení ne-filmu s úrovní kreslené anekdoty v Dikobrazu. Díky za upřímnost a odvahu vyjádřit na rovinu dojem, který ve Vás zanechal. Paní Aleno, ignorujte všechny pejorativní názory, chodíme na Váš blog protože nás Vaše názory zajímají. Sluší se jen za ně poděkovat, a to i za Vaši ochotu je sdílet. / a jako fanoušek Scotta a Spielberga i za dlouhá léta plná skvělých článků..:-) /

    OdpovědětVymazat
  34. Skvěle napsáno. Konečně pravdivá a něco říkající kritika, která má říz. Díky!

    OdpovědětVymazat
  35. Rozhorlenému anonymovi ze 7. června 22.04:
    Asi máme k dispozici jiné zdroje. Na váš údaj jsem nikde nenarazila. :-)

    Možná by bylo dobře, kdyby tady tuto otázku rozebral někdo, kdo věci skutečně rozumí - Ondra Vosmík například? Já jsem při svém odhadu situace miliony nesčítala, ale vycházela jsem z komentářů odborníků, kteří tržby Sexu označili za slabé či přinejlepším pouze průměrné. Protože jste se nepodepsala, působí to na mne, jako byste patřila k distribuční společnosti, která Sex uvádí do českých kin a která má v popisu práce vytvářet dojem, že ten film je absolutní hit. Pámbu vám to přej - já vím, že má v Čechách a v zahraničí obecně nadějnější tržby než v USA. Na tom, co si o něm myslím, to ovšem naprosto nic nemění.

    OdpovědětVymazat
  36. Souhlas dobrá a vtipná kritika. Takové mizerné filmy mají tu výhodu, že se člověk pobaví u rezencí, viz zde a Odvážné palce, například. :-)

    OdpovědětVymazat
  37. Sice pěkně sepisuješ, ale s tvym názorem nesouhlasim...Sex ve městě neni žádná píč*vina, stačí kdybys předtim sledovala ten seriál nebo si přečetla knížky....oba díly patří mezi mé NEJOBLÍBENĚJŠÍ a znám spoustu lidí co sou na tom stejně jako já. Možná že jsi taková ,,ta domácí česká žena" to by vysvětlovalo ten komentář divně oblečené, na české poměry je to moc extravagance, v americe normálnka...někdy se sama tak ,,divně" obleču do značek....

    OdpovědětVymazat
  38. Nice Blonde Girl: Tykáme si? Tedy dobrá! :-) Milá Nice, seriál jsem sledovala, co si však mám přestavovat pod pojmem "přečíst knížky"? Alespoň knihu, která vyšla v nakladatelství BB Art v roce 1999, jsem ovšem četla (překládala ji mimochodem moje sestra, Jiřina Stárková). Nemám s tím žádný problém. Ten mám jen s recenzovaným filmem. Je fajn, že je to všechno "tvé NEJOBLÍBENĚJŠÍ" a že znáš pár lidí, co "sou na tom stejně". A jasně, jsem "ta domácí česká žena", ať to znamená cokoli. (Asi nic dobrého, že?) Určitě se tak ale budu cítit docela dobře. Hůř bych si připadala, kdyby si mi - tak jako tobě - líbily píčoviny jako Sex ve městě 2. I já si na sebe někdy vezmu nějakou "značku", ale asi jinou než ty (hádala bych, že extravagantnější, ale to jen tak střílím od boku). Měly bychom to asi probrat podrobněji, nechceš někdy zajít na kafe?

    OdpovědětVymazat
  39. Ať si na tento film udělá každý svůj názor. Nemuseli by jste se tu do krve hádat :D
    Je to jen obyčejná oddechovka...a co je na tom špatného? Svět je plný ošklivých věcí. A ony mají v podstatě vše tak bezstarostné. Tak proč ne? Na nedělní odpoledne přímo ideální.

    OdpovědětVymazat
  40. K těm "pannám". Na letišti se Samanthy a spol. kdosi zeptal, jestli už byly na Středním Východě. Samantha odpověděla: "No, we're all virgins." Tedy metafora! "Nepolíbené (Orientem)" či "Na panenské půdě" - pochopit to doslova (jako že by se Samantha dobrovolně vydávala za pannu) je mentální výkon na úrovni scénáře k tomuto filmu... (Clovis Sangrail, nikoli anonym)

    OdpovědětVymazat
  41. Já osobně bych ten film primárně nezahrnovala. Pro mě třeba znamenal hodně velký průlom v intimním životě. Prostě o spoustě věcí jsem nevěděla a objevila je až díky tomu. Nebo třeba něco, co bylo tabu, bylo představené v tom seriálu jako pohodová věc. Například anální stimulátory a „zadní vrátka“ obecně. ;-) Samozřejmě o kvalitách filmu se asi bavit nebudeme, to bylo o něco horší. Ale jako takový si, myslím, Sex ve městě odvedl dobrou práci.

    OdpovědětVymazat