Prohledat tento blog

středa 4. prosince 2013

Přijde letos Ježíšek?


Pokud jde o subžánr "vánočních filmů", berou čeští filmaři letos diváky útokem. Vlastně jde konkrétně o české filmařky: po Karin Babinské (o jejích Křídlech Vánoc jsem psala na blogu tady) přichází Lenka Kny s komedií s neméně prvosignálním názvem Přijde letos Ježíšek? V obou případech je pozitivní vyznění vnímáno jako základní zadání: v tomto příběhu je jasné, že Ježíšek nakonec přijde. Řečnická otázka, vznesená ultraroztomilými dětičkami milujících se manželů Michala a Veroniky, se ovšem neřeší s pomocí hory balíčků pod vánočním stromkem, nadělených štědrou tajemnou bytostí, ale na bázi mezilidských vztahů. Podobně jako Babinská, která si ke Křídlům Vánoc napsala i scénář, i Lenka Kny se spoluscenáristkou Karolínou Dubovou neumějí s plným nasazením zapojit do hry zázrak: děti (a s nimi divák) vidí sice stopy neviditelné bytosti ve sněhu - otěhotnění mladé Mexičanky Penelope s pomocí Pražského jezulátka je však prachobyčejný švindl.

Penelope přijíždí do Prahy o Vánocích, aby si vymodlila pomoc, a její pobožná matka Dolores jede s ní, aby tajně vrátila do kostela pravou sochu Jezulátka, kterou její předek za války ukradl a odvedl do Mexika. Doufá tak zlomit prokletí, jež podle ní stihlo bezdětnou dceru. José, respektive Josef, manžel Dolores a otec Penelope, se do vlasti vrací po třiceti letech strávených v emigraci, aby se vypořádal se stínem minulosti: zanechal totiž v Praze svou spolužačku a milenku Květu. Ta se vdala a má syna a vnoučata (ano, ty zmíněné ultraroztomilé děti). Aby to nebylo tak jednoduché, je tu ještě osamělý vrátný Jaroslav, který se touží smířit se svou odcizenou dcerou, která zrovna porodila nemanželské dítě a pohodila ho v kostele ve výtahu. Bývalý kamarád a spolužák Josefa a Květy, Ruda, má vinárnu a jeho úkolem je být bodrý. Kdyby režisérka měla k dispozici plochu televizního seriálu, došlo by určitě s nějakou tou vedlejší vztahovou linií i na něj.  

Složitý dějový propletenec slouží k tomu, aby se všichni ti milí, sympatičtí lidé potkali v atraktivních, "turistických" lokacích, zazpívali si pár koled a prožili spolu několik dní proteplených láskyplností a hřejivým humorem. K tomu, aby divák o některých postavách posléze zjistil, že jsou příbuzné, nepotřebuje ani indicie v podobě skvrn velikosti mexického dolaru. Vyprávění je tak spletité a místy nepřehledné, nejasné či dokonce nelogické, že nakonec čekáte úplně cokoli - a současně je vám všechno už úplně jedno. Ve stylu režisérčiny metody možná nakonec sami začnete kombinovat tak smělé vztahové konstrukce, že vás může vysvobodit jen konec filmu. (Já jsem v duchu zapojila do děje dramaticky bezprizorního Rudu a byla jsem skoro dotčená, že ho režisérka nakonec nechala ležet ladem.)  

Přijde letos Ježíšek? je tak dějově důmyslnější variantou filmů Poledňákové a Vejdělka, ve které jde o rozkochaně radostné smíření se složitostí mezilidských vztahů, realizované napříč třemi generacemi. Romantická poleva i zde maskuje amorálnost založenou na chvále totální, pragmatické tolerance: Penelope otěhotní za zády nicnetušícího, neplodného manžela, který je vyřazený ze hry prostě proto, že z nějakého důvodu zůstal doma v Mexiku. Film Lenky Kny není romantická komedie, podobně jako jimi nebyly filmy Líbáš jako Bůh, Muži v naději nebo Revival Alice Nellis. Proti konceptu dokonalé, kompatibilní dvojice v hollywoodském stylu staví realistické zjištění, že partnerské vztahy mají chyby, jejich aktéři se k sobě často tak docela nehodí. Kdyby tyhle zmíněné filmy (a některé další) nebyly tak načinčané a neodehrávaly se v prostředí blahobytu, mohlo by to být docela zajímavé... S krásnými herci, hrajícími sympatické postavy v elegantních kostýmech a velmi dobře zařízených interiérech, ovšem příkře kontrastuje skutečnost, že hrdinům je dovoleno se navzájem podvádět, protože to je pro ně příjemné - a pro diváka to má být jakože legrace. Přestože se tak profiluju jako zapšklá moralistka, zdá se mi to podivné zvláště ve filmu, který klade (zřejmě s ohledem na mexického koproducenta) značný důraz na katolickou víru. Na druhé straně tento typ "legrace" by se docela hodil i do nějaké té horkokrevné telenovely.   

Pokud jde o různá srovnání se zmiňovanými filmy, za herce se v Přijde letos Ježíšek? skoro vůbec nestydíte (pomineme-li přehrávajícího Postráneckého a "roztomile" šišlající představitelku malé Emy). Vidět pohromadě Libuši Šafránkovou a Josefa Abrháma je pěkné - a Igor Chmela a Marian Roden dokonce velmi slušně hrají. Kny a její štáb jsou dokonalí profesionálové a dokázali vytvořit umělý fikční svět plný přenádherného vánočního konzumu (tak okázalý product placement, jakým je "full frontal" Kauflandu, v českém filmu ještě nebyl). Křídla Vánoc se mi nakonec líbí víc: také jejich nejbolestivější stránkou je nedodramaturgovaný scénář, ale nezpívá se tam tolik koled. 

Jen malá otázka na závěr: proč takové talentované režisérky, jako je Nellis, Kny a Babinská, točí TAKOVÉ filmy?      

Přijde letos Ježíšek?
ČR / SR / Mexiko 2013, 100 minut
Režie: Lenka Kny
Scénář: Karolína Dubová, Lenka Kny 
Kamera: Alexander Šurkala
Hudba: Michal Pavlíček
Hrají: Josef Abrhám (José), Libuše Šafránková (Květa), Václav Postránecký (Ruda), Igor Chmela (Michal), Danica Jurčová (Veronika), Marian Roden (Jaroslav), Dolores Herediaová (Dolores), Aisillin Derbezová (Penelope), Radúz Mácha (Martin), Pavel Kříž (kostelník)
Premiéra: 5. prosince 2013 

11 komentářů:

  1. Dobrý den,

    první větu máte nejspíš dvakrát.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Díky :-(. Snažila jsem se tam narvat obrázek a unikla mi technická stránka věci...

      Smazat
  2. Dobrý den,

    ještě si dovolím odpověď na řečnickou otázku v závěru článku pomocí citátu ze známého českého filmu:

    Dolary, šéfe, dolary... Jak nemáte dolary, jste namydlenej...!"

    OdpovědětSmazat
  3. Ale proč ženský, proč režisérky??

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. To jako že u chlapů, režizérů, by to divný nebylo?
      Řekl bych, že jste se právě trošku odkopala. Vaše shovivavost k nepodařeným "ženským filmům" (ať co do autorek nebo tématu) je očividná.

      Smazat
    2. Nemyslím, že bych byla jakkoli shovívavá k nepodařeným filmům žen-režisérů. Spíš naopak. :-)

      Smazat
  4. Podle čeho proboha soudíte, že je Kny talentovaná? Větší bláboly než ona u nás píše a točí už jen Magnusek.

    OdpovědětSmazat
  5. Na to je dost jednoduchá odpověď. Nejspíš to s tím jejich talentem nebude až tak slavné. Prostě nic jiného neumí. A určitě si nemyslí, že točí brak. Jsem přesvědčen, že věří, že to je to ono, že si za svými "díly" stojí. Nebo si snad myslíte, že vědomě točí filmy o nichž ví, že jsou špatné?

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Já soudím, že jde o produkt pro (před)vánoční kinotrh, který má pohladit a potěšit diváka, který přesně za tímto do kina přišel. Kdo je raději hlazen proti srsti, musí holt na jiný film.

      Smazat
  6. milý anonyme, natočte také blábol a poměříme síly, ano?
    napište scénář, sežeňte na něj peníze, mějte odvahu a vemte zodpovědnost za všechna svá rozhodnutí, vložte sehnané peníze do natáčení a zrežírujte.jsem producentem, takže divák je pro mě dárek, odměna za práci, kterou jsem do filmu 3roky s týmem vkládala. plivat kolem sebe je tak snadné a pohodlné...zdraví kny.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Takhle to nefunguje. Jakákoli práce je kritizovatelná i od lidí, kteří se v ní nevyznají a naprosto netuší, co všechno se za hotovým dílem skrývá. Filmy tak nemusejí točit - ač jsou k tomu neustále vyzýváni - ani nespokojení anonymové, ani filmoví kritici. Je to kruté, ale když se vám nezdá práce instalatérova, taky vám (pokud tedy není hlupák a zuřivec) neřekne, ať si to tedy zkusíte dělat sám.

      Smazat