Pelíšky, Rebelové, Anglické jahody - to všechno jsou filmy, které jako klíčové rozuzlení dějových peripetií využily 21. srpen 1968. Teď k nim přibyla i koprodukční komedie polského režiséra Jacka Głomba, která má v českých kinech premiéru 23. července. V Karlových Varech Operaci Dunaj ve světové premiéře - v hlavním programu mimo soutěž - můžete vidět 10. července ve 22:00 v nejelegantnější festivalové projekci - v Karlovarském městském divadle.
Nejsem si jistá, jak půjde půvab tohoto prostoru, který se tak dobře hodí zvláště pro upírské horory a němé poklady filmových archivů, dohromady se zábavným snímkem, jehož režisér se podle vlastních slov na svůj debut připravoval i sledováním českých komedií. Už podle hereckého obsazení (zahrnujícího z naší strany Evu Holubovou, Jiřího Menzela, Bolka Polívku či Jaroslava Duška) je zřejmé, že šlo asi hlavně o komedii menzelovského a hřebejkovského typu.
Příběh o polském tanku, který se prý 21. srpna 1968 skutečně zatoulal kdesi v českém pohraničí, je pro mne skutečně až jakousi esencí těch "lidsky hřejivých" komedií Jana Hřebejka a Petra Jarchovského - a hra "poznej deset rozdílů a dvacet podobností" by mohla být docela zajímavá. (Mimochodem i pro zmíněné české filmaře.) Můžete začít trénovat třeba při čekání na projekci před kinosálkem B, kde se ve dnech 6.7. (15:30) a 7.7. (12:30) hraje originální "dokument Jana Němce Holka Ferrari Dino. Ten měl sice v Čechách oficiální, pekelně utajenou premiéru už 31. 4., ale přiznejte si, kdo z vás ho viděl?
Zatímco Němec vzpomíná - hravě, provokativně a nesmiřitelně - v obvyklém nevídaně svébytném mixu dokumentu a hraného filmu na to, jak 21. srpna 1968 v ulicích Prahy s nasazením života natáčel záběry, jež později obletěly svět v rámci dokumentárního svědectví Oratorium pro Prahu, jeho o světelné roky vzdálenější polský kolega sdružuje hrdiny svého v zásadě rozverného snímku na mezinárodní bázi knedlíků, piva a pěkných holek.
Na té se čtyři z tanku bez psa celkem rychle shodnou s kolekcí rázovitých postaviček "domorodců", z nichž žádná nevybočuje z omezení daného typu: všichni společně jsou potom tak nějak obyčejní, chybující lidé a dovedou se dohodnout, aťsi velké oficiální dějiny "venku" zuří, jak chtějí.
Film Jacka Głomba se záměrně vyhýbá politizování, ideologičnosti i moralizování, a přestože si dokonce jednu chvíli pohrává s motivem tragédie, převládá v něm nakonec všeobjímající pozitivita. V mé divácké duši se během jeho sledování rozklenul tupý pocit knedlíkové mazlavosti.
Jsem zvědavá, co udělá Operace Dunaj s vámi. Zvlášť, když si předtím šlehnete do mozku toho skvostného Němce!
Žádné komentáře:
Okomentovat