![](http://4.bp.blogspot.com/_zbSMf0jJ03A/SlidQ6IKGqI/AAAAAAAACTs/y8LYNkWXBj4/s200/dancer+upstairs.jpg)
Hrdina v bezvýhradně sympatickém podání Javiera Bardema se zamiluje do krásné a tajemné učitelky tance, a stále zřetelněji poznává, že jeho soukromí se prolíná s jeho prací (spočívající v usilovném hledání šéfa mimořádně aktivní teroristické organizace, která denně v metropoli likviduje spouty nevinných lidí). Teroristé ve filmu jsou atraktivní mladí lidí plní krásných ideálů, čtou Marxe a umírají s velkými slovy na rtech, zatímco jejich protivníci z totalitní vlády jsou postarší, úskoční úředníci a brutální, maskovaní členové vražedných komand. Hrdina prohlédne a poznává, že dosud sloužil špatné věci a je třeba změnit svět, a tak dál.
Kdo má v sobě skutečnou zkušenost se zaváděním Marxe do životní praxe, nemůže tenhle ambiciozní film brát moc vážně. O to smutnější zůstává, že je natočený opravdu chytře, drží pohromadě a má působivou atmosféru. V řadách režírujících herců by tak John Malkovich - kdyby se častěji postavil za kameru - mohl představovat jednu z příjemných výjimek.
Letní déšť jeho kolegy Banderase jsem neviděla, ale povídá se tu mezi diváky, že krásný Antonio mezi takové výjimky nepatří.
![](http://3.bp.blogspot.com/_zbSMf0jJ03A/SlidrA-813I/AAAAAAAACT0/jthEpvDXDcQ/s200/weisse.jpg)
Několik pěkně, až bergmanovsky nepříjemných psychologických scén nás pak nenechává na pochybách, že Haneke zůstává mistrem vztahové drobnokresby. Nejde ovšem jenom o působivě natočené drama ze sklonku idylického předválečného období, ale o obraz současnosti, která si podle režiséra většinou jen hraje na svobodnou, tolerantní a liberální. Všudypřítomná brutalita prosakuje především do vztahů mezi dětmi (a tady by se hodilo vzpomenout i Pálfiho prologu k soutěžnímu filmu Nejsem tvůj přítel). Ale titulní bílou stuhu, která má nositeli připomínat požadavek cudnosti a nevinnosti, by měly nakonec nosit všechny postavy tohoto elegantního a nepříjemného filmu.
Žádné komentáře:
Okomentovat