Rozkošná hrdinka nechtěně přebere starší sestře vznešeného a krásného snoubence a stává se rakouskou císařovnou - což je celý „obsah“ kostýmního historického melodramatu, které udělalo ze sedmnáctileté Romy Schneiderové hvězdu a odstartovalo divácky fantasticky úspěšnou trilogii.
Ta kopíruje tři osudové momenty v životě každé hrdinky, zabydlující prostor červené knihovny: milostné vzplanutí k „tomu pravému“ muži vrcholící svatbou, šťastné manželství korunované mateřstvím a překonání strázní v podobě zákeřné nemoci. Úvodní film trilogie, nazvaný prostě Sissi, představuje v rámci rakouské kinematografie - ať se autoři experimentálních filmů nezlobí - stěží překonatelný hit. Pohádka o chudé, leč upřímné Popelce získala v rukou režiséra Ernsta Marischky pompézní, kýčovitý design, který v polovině 50. let s bezostyšnou přímočarostí ukájel touhu diváků po slastném propadu do bezproblémového bezčasí.
Marischka svého diváka nešetří: v duchu klasického heimatfilmu ho nejprve brutálně noří do bavorské vesnické idylky, načež razantně změní kulisy: zavléká svou „přirozenou“ a nevinnou hrdinku do přepychové zlaté klece vídeňského císařského dvora, kde konečně vynikne její krása. Sissi samozřejmě nemá nic společného s realitou (i když o tom, že se tenhle příběh dá vyprávět i jinak, vás možná přesvědčila Marie Antoinetta Sofie Coppolové). Nabízí však dokonale únikový sen o štěstí, pompézní jako několikapatrový svatební dort. Sissi je stejně odzbrojující jako Texaský masakr motorovou pilou – ukažte mi toho smělce,
který si troufne nedržet jí palce!
Věřím, že Pavel Bednařík zajistil zvláštní službu, která bude po skončení filmu zajišťovat odlepování diváků tohoto sladkobolného filmu ze sedadel.
(text napsaný pro Filmové listy - LFŠ Uherské Hradiště 2009)
Žádné komentáře:
Okomentovat