Prohledat tento blog

čtvrtek 26. února 2015

Teorie všeho: Hawking je roztomilé monstrum

Výkon, který podal Eddie Redmayne v životopisném filmu Teorie všeho, je dobrým důvodem, proč vyrazit do kina. Role fyzika Stephena Hawkinga vynesla třiatřicetiletému britskému herci Oscara za nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli. Čerstvý laureát má za hlavní roli ve filmu režiséra Jamese Marshe v kapse i Zlatý glóbus a cenu BAFTA.

Teorie všeho právě přichází i do českých kin a vypadá jako ten druh filmu, který na sebe soustřeďuje pozornost udílečů každoročních výročních cen. Biografie jsou v módě, stejně jako žánr retro, stará dobrá Anglie a věda vnímaná populisticky - v souvislosti s filozofií a magií pro všechny. Britský teoretický fyzik Stephen Hawking je navíc druhem celebrity, jejíž životní příběh slibuje žhavou diváckou atrakci.

Problém je ovšem v tom, že Teorie všeho není ani tak příběhem proslulého vědce, jako spíš milostnou romancí. A jejím protagonistou není vědec-invalida, jehož brilantní mozek přebývá v těle znetvořeném nevyléčitelnou, degenerativní chorobou. Hrdinkou vyprávění je Hawkingova první žena Jane, podle jejíž biografické knihy film vznikl. Z tohoto zdánlivě bezvýznamného faktu vyplývá především líbivost a nekonfliktnost předváděných dějů. Třiasedmdesátiletý vědec, nedílně spojený s invalidním křeslem, hlasovým syntezátorem a okouzlujícně kontaktním úsměvem, se ve filmu stal roztomilým monstrem, jež vyvolává podobné sympatie jako King Kong. O divákův obdiv si ovšem říká – spíš než muž, který rozvinul teorie Alberta Einsteina – krásná a statečná žínka, jež se v roce 1965 rozhodla za Hawkinga provdat, přestože mu lékaři nedávali víc než dva roky života. S mužem postiženým amoytrofickou laterální sklerózou vydržela Jane třicet let, porodila mu tři děti, pomáhala mu v práci - a musela přistoupit na rozvod, když si ona i Stephen našli jiné životní partnery. Verze Hawingova života, kterou vidíme, je verzí vědcovy bývalé manželky. 

Kdyby filmového Hawkinga postupně neparalyzovala nemoc, na jejíž divácky snesitelné verzi se vyřádili Eddie Redmayne i tvůrci maskérských efektů, šlo by o banálně natočený vztahový příběh. Neobyčejný život geniálního fyzika se totiž v rukou řemeslně zručného Jamese Marshe proměnil v pouhý průměrný žánrový snímek. O něco lépe na tom byl i televizní snímek Hawking, v němž hlavní roli v roce 2004 brilantně ztvárnil Benedict Cumberbatch.

Marshova dokumentární práce přitom banální nebyla: o tom svědčí hlavně Oscar za celovečerní dokument Muž na laně (2008), rekonstruující smělou akci Francouze, který v roce 1974 ilegálně přešel po ocelovém laně mezi newyorskými „Dvojčaty“. Marshově dokumentu dodal atmosféru hudební skladatel Michael Nyman – a rovněž Teorii všeho povznáší minimalisticky zduchovnělá hudba Jóhanna Johanssona. Ta byla nominovaná na Oscara, stejně jako producenti filmu, scenárista Anthony McCarten a hlavní představitelka – talentovaná a náležitě sladká Felicity Jonesová.

Teorie všeho je tak typickým přeceněným, „humanistickým“ filmem, populisticky kalkulujícím s naší touhou po dobrých koncích. Hawking dokázal překonat svůj fyzický handicap a prožít nadstandardně šťastný soukromý i profesionální život. Jeho vlastní smysl pro humor ovšem konvenuje s onačejší zábavou, než jako skýtá divákům Teorie všeho: v seriálu Star Trek: Nová generace si zahrál hologram sebe sama, objevil se ve dvou dílech sitcomu Teorie velkého třesku a přijal nabídku hostovat v animovaných seriálech Simpsonovi a Futurama. 

The Theory of Everything
Velká Británie 2014, 123 minut, titulky
Režie: James Marsh
Scénář: Anthony McCarten 
Kamera: Benoit Delhomme
Hudba: Jóhann Jóhansson
Hrají: Eddie Redmayne, Felicity Jonesová, Emily Watsonová, Harry Lloyd, David Thewlis
Premiéra: 26. 2.

(Tenhle text jsem napsala pro Hospodářské noviny. Za možnost uveřejnit ho i zde na blogu redakci děkuju.)

Žádné komentáře:

Okomentovat