
Tarantino vtahuje diváka do světa, který obstojí v pohledu naivního publika jako autentický, byť pro oko zkušenější může být propletencem kinematografických odkazů. Obě důležité ženské postavy - filmová hvězda Bridget von Hammersmark (Diane Krugerová) a židovská dívka Šošana (Mélanie Laurentová) - jsou pevně ukotveny ve světě filmu už svou prací: první se skrývá před nacisty jako majitelka pařížského kina, druhá je herečka, přičemž její osud kopíruje osudy těch hvězd, které zůstaly v Německu a byly nuceny stýkat se s nacisty. Bridget je mondénní, duchaplná kráska, která má ještě další "roli": pracuje jako špionka pro Spojence. Ve filmu, kde si skoro každý na něco hraje a něco předstírá - a kde sám režisér vnímá patrně každou postavu ve vztahu ke kinematografickým vzorům - je Bridget ze všech nejvytíženější, což dobře ukazuje hospodská scéna, v níž si Bridget ještě přibere roli režiséra Pabsta ve společenské hře "na slavné osobnosti" (psala jsem o ní v recenzi filmu). Bridget je tedy čímsi jako "totální" herečkou, zajímavější je ovšem Šošana: také ona totiž vyjadřuje možnost, že ideální hrdinkou cinefilského filmu je postava, která je herečkou ze samotné svojí ženské podstaty.

Almodóvar v Rozervaných objetích kinematografii tématizuje přes ženskou hrdinku - "herečku" - jakoby v zrcadlovém labyrintu. Jeho hlavními součástmi jsou komedie Dívky a kufry, kterou natáčí v retrospektivách hlavní hrdina Mateo Blanco, a amatérský dokument, který má naoko být "filmem o filmu". Ten si objednal producent Dívek Ernesto Martel, aby tak špehoval svou milenku Magdalenu (Lenu) Riveroovou, jež v Dívkách hraje a zjevně našla zalíbení ve svém režisérovi.

Jak to, že Lena, která před Dívkami a kufry navíc neměla žádné herecké zkušenosti, se dokáže tak dokonale "strefit" do obrazu? Vysvětlení je prosté: ženy jsou v těchto příbězích ve své podstatě herečky, nucené v rámci vyprávění okolím, aby neustále něco předstíraly.
L



Ve scéně v kostymérně Mateo splývá se samotným Almodóvarem: režisér Rozervaných objetí z Penélope Cruzové udělal hvězdu a nyní na ní jako na panence zkouší nejrůznější image.
Možná nejpříznačnější pro tuto posedlost, kterou věnuje otevřeně homosexuální režisér své heterosexuální herečce, jsou záběry Leniných rentgenových snímků poté, co žárlivý Martel shodí hrdinku se schodů: Almodóvar jde daleko, respektive hluboko za fyzickou posedlost - až ke kostem, kloubům a tkáním, které jsou v rámci vyprávění poškozené - ale prezentované coby stejně "krásné" jako "skutečná" slza, jíž Lena při natáčení kuchyňského záběru skropí rajče.
Pohled směřující pod povrch je pro lásku Matea k Leně klíčovým orgánem - a není jistě náhoda, že tragédie, která navždy "rozerve" všechna milostná, násilnická i pouze sněná objetí ve filmu, připravuje režiséra o zrak. Přiměje Matea ho změnit si jméno a mění ho v "pouhého" scenáristu, pracujícího na objednávku. Vyhaslý zrak odpovídá vyhořelému srdci: Mateo, respektive Harry Caine, se utápí v příležitostných sexuálních aférkách a je schopný si na odpoledne sbalit hezkou dívku, která ho převedla přes silnici... Utrpení mu nicméně zbystřilo ostatní smysly - a posléze nastane čas vrátit se k Dívkám a kufrům, protože "film se musí dokončit, i kdyby to bylo poslepu". (Téma slepé (doslova) posedlosti filmem rozvinul Woody Allen v komedii Hollywood Ending, i když šlo naneštěstí jen o poněkud mělčí hříčku.)

Také mezi světem "upírské" cinefilie a realitou naštěstí existuje vztah lásky: publikum rozhodně nepřichází zkrátka. Mezi cinefilskými režiséry a jejich herečkami bylo uzavřeno plno pěkných manželství či partnerství. Alfred Hitchcock (kterého Almodóvar tak rád cituje) kdysi podotkl, že divák je (nebo by by měl vždycky být) součástí milostného objetí hrdinů ve filmu.
Žádné komentáře:
Okomentovat