Ano, takže jsem během pondělního dopoledne zůstala u toho nejbanálnějšího řešení finálního souboje v současném akčním filmu, ve kterém se hrdinovy a zloduchovy lidské kvality testují během patové situace visu za (nejlépe jednu) končetinu nad vražedně zející propastí. Variace motivu podané ruky vypadají skoro nekonečně a dá se z nich poznat něco o způsobu (a hloubce) uvažování autorů daného filmu.

Situace "špatně podané ruky" může být potom traumatem, které hluboce deptá hlavního hrdinu a ovlivňuje jeho skutky: stačí si vzpomenout na Scottyho z Vertiga Alfreda Hitchcocka, který v úvodu (pojatém spíš jako prolog) coby kriminalista při pronásledování zločince po střechách zůstane viset na chatrném okapu nad ulicí a policista, který mu pomáhá, se při pokusu podat mu pomocnou ruku zřítí "místo něj" do hlubiny. (Pocit "nepravého muže", patrně nejoblíbenější hitchcockovské téma, Scottyho provází i nadále, přetaven v titulní handicap strachu z výšek i v odhalení a likvidaci osudové "nepravé ženy" hrdinova života).*/

Také finále Sherlocka Holmese (který s vydatnou reklamou vstupuje do našich kin ve čtvrtek) prozrazuje něco o svých tvůrcích. Páně Doyleův klasický hrdina, docházející ve svých literárních dobrodružstvích k nejpronikavějším a někdy i nejdivočejším dedukcím v sedě, ve své oblíbené lenošce u krbu, bafaje z nerozlučné lulky, se v rukou Guye Ritchieho (jak ukazoval už trailer a potvrdí vám viděný film) změnil v akčního hrdinu **/. To se dalo čekat, protože ani Ritchie bohužel není z těch režisérů, kteří by dokázali chvíli nedutat a přemýšlet. V souladu s tím, že Sherlock spolu s doktorem Watsonem, který ve svém chování nezapře vojenskou průpravu z Afghánistánu (!), tráví hrdinové této zvrhlé holmesovky většinu času akčním pobíháním, uhýbáním výbuchům a rvačkami. Vše samozřejmě vrcholí superakčním finále. Abych něco neprozradila a nekamenovali jste mne, odehrává se rvačka mezi Holmesem (Robert Downey, Jr.) a zlodušským lordem Blackwoodem (Mark Strong) kdesi vysoko a se zející propastí pod nohama, přičemž řešení je okázale a hloupě neortodoxní (to jest stejně efektně anarchistické, jako celý film ve vztahu k holmesovské legendě): Holmes se během konfrontace rozřeční (zpravidla to v tomto okamžiku dělají zloduši, ale Ritchie tím nejspíš vůbec nic nemyslí). Jeho protivník se přitom neúprosně posouvá do propasti... žádná podaná ruka. (Protože je ve finále nepochybně nastartováno na další díl, zajímalo by mne, jak bude Ritchie či jiný najatý, jemu podobný popcornově "rebelský" režisér řešit známý souboj Holmese a jeho úhlavního protivníka Moriartyho nad Reichenbašskými vodopády.)

**/ Pokud jde o poklidné, zlověstné bafání z lulky a poklidné zvládnutí holmesovské dedukční metody, nesahá Ritchieho Holmes (navzdory hereckému nasazení zajímavého Roberta Downeyho, Jr.) ani po kolena plukovníku Landovi (Christoph Waltz) z Tarantinových Hanebných panchartů. A to i navzdory skutečnosti, že Landa je nacistický padouch: jakákoli sebedokonalejší metoda může být zneužita, dokonce k tomu vyzývá. Tarantino je totiž, na rozdíl od Ritchieho, autorem myslícím a skutečně hluboce rebelským.
Žádné komentáře:
Okomentovat