BabE zmiňuje "dobu, ve které slova čest (podání ruky na stvrzení dohody)" mělo svůj obsah. I v Prázdninách v Římě je ovšem hodnota tohoto gesta proměnlivá a zmíněných kvalit dosáhne teprve na konci (finální scéna, ve které princezna podá ruku Joeovi během tiskové konference, přičemž navenek formální dotek má pro hrdiny i diváka hodnotu celoživotního slibu - něco jako "nikdy nezapomenu na to, co jsme společně prožili"). Princezna i novinář (což by mimochodem mohla být další, nejmodernější typová dvojice k tradičním "dáma a šupák", "princ a Popelka" a "panna a netvor") jsou ve filmu oba představeni nejdřív v situacích, kdy podávají ruku "bezobsažně" a nenaplňují tedy smysl tohoto gesta: znuděná Aňa si formálně potřásá rukama s příslušníky římské smetánky, Joe si podá ruku se svým nakladatelem na důkaz stvrzení sázky o to, že dodá o princezně "skandální" článek.

Nepamatuji si upřímně řečeno na žádný současný romantický film, kde by gesto podání ruky procházelo celým vyprávěním (možná si na něco vzpomenete vy- napište!), zato se mi však vybavují desítky takových gest v akčním filmu. Společenské (rituální) gesto zde získává morální charakter při řešení otázky života a smrti dvou protivníků. Však víte: ve finálním souboji padouch visí za ruce ze střechy/skály/atd. a poprosí hrdinu, který stojí nad ním, o pomoc. Hrdina to udělá, protože je to kladný charakter, načež se chvíli perou a situace se vymění. Teď visí za ruku nad smrtící propastí hrdina - a padouch mu ruku nepodá, čímž se v našich očích definitivně morálně degraduje. Hrdina se z ošemetné situace dostane sám a v pokračující rvačce padoucha definitivně zdrtí.(Pokud možno ho nechá spadnout dolů jakoby rovnou do pekel - pád provází parádní výbuch).
Neboť teď spěchám na dopolední pracovní projekci, pokračování bude následovat během odpoledne. Pěkný den.
Žádné komentáře:
Okomentovat