Prohledat tento blog

sobota 19. listopadu 2011

"Kauza NFA" aneb jak jsem se nestala investigativní novinářkou

V úterý odpoledne před novinářskou projekcí Moneyballu (který je zajímavý, ale o tom jindy) mi kolega Tomáš Bartošek z Filmového přehledu řekl, že Národní filmový archiv (pod nějž Přehled spadá) se ocitl ze den na den bez ředitele - respektive že byl dosavadní ředitel Vladimír Opěla nečekaně odvolán a že na jeho místo byl dočasně jmenován první náměstek ministra kultury František Mikeš. To mne dost zarazilo, protože Vladimír Opěla měl odejít ze své funkce až na konci roku. Na jeho místo bylo už předtím vypsáno výběrové řízení, ze kterého by mělo nový ředitel vzejít už v příštích týdnech a nastoupit už začátkem příštího roku. Tak mi začalo vrtat hlavou, proč ten nečekaný spěch.

Vladimír Opěla má jako odborník vynikající renomé v mezinárodních kruzích (jak o tom právě teď v reakci na celou situaci připravuje materiál časopis NFA Iluminace.) Smyslem jeho života bylo vždycky úporně chránit archivní sbírky a obecněji archiv samotný před všednodenním vytěžováním všeho druhu. Určitě nejsem sama, kdo měl vztek, že se mu často nepovedlo vymámit z archivu nějakou cennější filmovou kopii, protože ji - jak jsem si vždycky představovala - pan Opěla střeží, schovanou pod vlastní postelí. (A to, že mi dorazila na projekci pro studenty filmové vědy jen černobílá kopie Kmotra, nikdy nezapomenu.) Totéž Opěla dělal už dávno před svým jmenováním do ředitelské funkce v roce 1992 - jako šéf technického oddělení NFA (jak jsem ho zažila v druhé polovině 80. let, kdy jsem se ve filmotéce dva roky marně pokoušela stát se filmovou historičkou). Nepochybovala jsem nikdy o tom, že totéž bude Opěla se svými věrnými dělat za jakéhokoli režimu. A je jasné, že to může na někoho působit jako škodlivá taktika zapšklého, starého dinosaura bránící přirozenému zpřístupňování archivních skvostů nejširší veřejnosti a proměně archivu v lukrativní, otevřenou instituci ve stylu "kultura by se do budoucna měla podílet nejenom na výdajích, ale i na příjmech státního rozpočtu" (což je Mikešův výrok z jiné souvislosti).

Během úterního večera jsem si o nečekané výměně ředitele NFA udělala trochu jasnější představu, kterou mi dnes navečer potvrdil hodnověrný zdroj, který si nepřeje být jmenován. Příčinou Opělova vyhazovu je pravdu skutečnost, že odmítl dát souhlas se zúženým výběrovým řízením na stavební firmy, které měly získat lukrativní zakázku na výstavbu nového depozitáře NFA na Hradišťku (v částce kolem 150 miliónů korun). T
ohle už totiž bylo - podotýkám já - něco jiného než digitalizace Markety Lazarové, kterou archiv na přání ministerstva musel letos sfouknout za pouhé dva měsíce (místo - nejen mého - vysněného pečlivého, kompletního restaurování... Stavět se na Hradišťku může začít okamžitě a Opěla trvající na řádném a tedy delším průběhu výběrového řízení zdržoval a musel svou židli opustit hned. Jeho okamžité zproštění funkce se skrylo za mlhavé prohlášení o manažerském pochybení v otázce čerpání finančních zdrojů (s dovětkem ne ve vlastní prospěch). O tom, že tu jde o rychlost, svědčí už Mikešův komentář pro Lidové noviny (které kauzu okomentovaly včera odpoledne): před NFA jsou prý investiční úkoly, které "nemohou být zdržovány a je nutné zajistit jejich kontinuální průběh.“

Výměna ředitele proběhla v absolutní tichosti - nevyšla žádná tisková zpráva, médii neproběhla jediná informace, změnu ředitele jste mohli zaregistrovat jen na stránkách NFA. (Prý to bylo na Opělovo přání.) Protože mi bylo jasné, že sice nejsem a nechci být investigativní novinář Bob Woodward, ale zase nemohu mlčet, vypustila jsem ve středu ráno na facebook status začínající "Kolegové, přátelé z médií, hlídací psi demokracie"a zkazila pak večer kamarádům Hanebným panchartům středeční schůzku u vína. Takže se to teď trochu rozjelo, a možná z toho bude i nějaká ekonomicko-politická "kauza", kterou by mohla příští týden přežvykovat média: Jiří Peňás napsal do Lidovek tohle a moje kontakty na aktualne.cz myslím přispěly k tomu, že se vyjádřil Vítek Janeček (tady). Zrovna volali z Hospodářských novin... a pořád se mi někdo ozývá na facebooku, blahodárném a pekelném to vynálezu...

Takže teď budu sledovat spolu s nažhavenou veřejností, jestli bude na Hradišťku stavět nějaký kamarád kohosi z ministerstva. A jestli z konkursu na místo ředitele NFA vzejde nějakej novej, mladej sekáč, co zruší Filmový přehled, knihovnu a badatelské oddělení a začne vytěžovat archivní sbírky do dna, rychle a zběsile. I otázku, nakolik je ministr kultury Besser pouhou loutkou v rukou tajemného úředníka jménem Miloš Philipp Štrajt, který působí na odboru vnitřní správy a investic MK, přenechávám investigativnějším novinářským kolegům. Rezignuji tak na možnost přiblížit se svému zářnému vzoru - postavě slídivého bloggera v podání Juda Lawa v Soderberghově Nákaze, na jehož internetovou stránku přicházely denně dva miliony jedinečných návštěvníků.

(Omlouvám se čtenářstvu uvyklému veselejším příspěvkům, že tenhle komentář se musel obejít bez obrázků. Nějak se mi žádné nepovedlo sehnat.)

13 komentářů:

  1. Alenko Prokopová. Moc hezky jste to vystihla a napsala.Jenom mám obavu, že to bude houby platné.
    Když se ten uřednický moloch obdarovaný mocí nad
    českou kulturou rozjede není k zastavení.Pana Mikeše si nadosmrti budu pamatovat jako odhodlaného bojovníka proti Kaplického knihovně.A jak tenhle věčný náměstek MKČR bude řídit NFA si, bohužel, dovedu představit.
    Možná úředníkům křivdím a oni zatím mají geniální úsporný plán (například postavit budovu pro NFA z cihel zbouraného domu na roku Václaváku a Opletalky).Ale proč takhle musejí zametat s člověkem, který má svoji práci rád?!
    Uf, uf. Tohle jsem opravud nečekal.
    Honza Jíra

    OdpovědětVymazat
  2. Milý Honzo Jíro, JUDr. Mikeš je - jak jsme pochopila - ředitelem pouze dočasným: on patrně není tím největším zlem (zasadil se prý nejdřív o to, aby pan Opěla propuštěn nebyl, což ovšem jeho vyhazov zpomalilo jen asi o týden). Za těch pár týdnů zbývajících do konce roku stihne asi jen jediné - a to zajištění stavby depozitáře na Hradišťku tak, jak si to přeje ministerstvo. Nemyslím, že by se pouštěl do čehokoli jiného. Důležitější bude ten, kdo přijde po něm. Nápad s cihlami mi přijde bezvadný - zkuste jim ho prodat :-).

    OdpovědětVymazat
  3. Dobrý den,
    sledovat kauzu "Opěla" můžeme, ale bude nám to fakt "prd platné". A rozhodně ji nebude sledovat "nažhavená veřejnost", jak píšete. Ruku na srdce, kdo zná jméno Vladmír Opěla? Pár lidí, kteří kinematografii sledují profesionálně a toť vše. Takže, kdo bude za Opělu bojovat? Tipuji, že nikdo a tato "kauza" skončí na "smetišti dějin". Bohužel...

    OdpovědětVymazat
  4. Dobrý den, Danieli, uniká vám, že nejde o žádnou "kauzu Opěla" (taky jsem ji tak nenazvala). Jde o obecnější věci a širší kontexty, přesahující význam jedné (byť lidsky i odborně velmi cenné) osobnosti. I slova "kauza NFA" jsem dala do uvozovek (i když kolegové v médiích s tímto pojmem - bez uvozovek - myslím už začali pracovat.) Soudím také, že ani sám pan Opěla nestojí o to, aby za něj někdo bojoval a byl - třeba - znovu instalován do své funkce. Pokud by se však kupříkladu prokázalo, že mělo dojít nebo došlo k nějakým zákulisním manipulacím se zakázkami na zmíněnou lukrativní stavbu, myslím, že by to lidi zajímat mohlo. Také volba nového ředitele NFA by v tom případě měla být pozorně sledována - stejně jako jeho nové aktivity. Nevím, čemu zveřejnění mého textu pomůže či uškodí, ale pro sebe jsem si to nechat nedokázala. A je mi úplně jedno, na jakém smetišti co skončí - s vědomím prohry a nesmyslnosti jakékoli činnosti by se přece člověk nemohl pustit vůbec do ničeho. (Pokud jde o formulaci "nažhavená veřejnost" a obecněji závěr mého textu, snažila jsem se o lehce ironický tón, což - jak vidím - asi moc nevyznělo.)

    OdpovědětVymazat
  5. Jasně, že musel být odstraněn čestný a neúplatný člověk. Z takových lidí jde přece hrůza. Nová budova archivu v Jinonicích a depozitáře na Hradištku jsou příliš velká lákadla. V době, kdy stavebních zakázek ubývá, by bylo trestuhodné nechat příležitost ladem jen proto, že nějaký Opěla trvá na regulérním výběrovém řízení. Neurčité nařčení z manažerského selhání může být v případě potřeby rozvinuto do konkrétní podoby, která pochybovače přesvědčí. Větší špínu a hnus si těžko představit. Státní úředníky ze všech úrovní už nezarazí vůbec nic. Žádný skandál jim není dost trapný, nepohrdnou žádnou částkou, každá zakázka musí něco hodit. Jako smyslů zbavení s podivným leskem v očích už dávno nevnímají realitu. Když jde o prachy, ženou se za kořistí a nic jim nesmí stát v cestě. My to ovšem trpíme, s větším či menším odporem snášíme ta zvěrstva a bojím se, že se nám to sakra nevyplatí. Zase meleme pantem, nadáváme ale u voleb stáhnem ocas a ze strachu z komunistů dáme svůj hlas té sebrance zlodějské ať už zleva nebo zprava. U příštích voleb navrhuji rozdávat papírové pytlíky, aby se každý po odvolení mohl vyzvracet.

    OdpovědětVymazat
  6. Anonym 1: Nevím, co míní Vít Janeček, to se musíte zeptat jeho. Anonym 2: Já nevím, jak je to se státními úředníky obecně, ani nic o jejich kolektivním lesku v očích. Případ NFA je možná typický, ale já bych opravu velice nerada používala nějaké množné číslo zahrnující "všechny" na jedné i druhé straně. Já kupříkladu společně s kýmsi, komu říkáte "my", nic strpět nehodlám. Totéž platí pro vámi zmiňované volby: já žádnou "zlodějskou sebranku" en bloc volit nehodlám - sympatizuji se Stranou svobodných občanů a předpokládám, že vzhledem k jejímu dosavadnímu zcela bezúhonnému existování na politické scéně ji budu moct za čas bez problémů volit. Každý přece jedná a žije sám za sebe a nemá smysl schovávat se za nějaké "my". Nebo obviňovat ze všeho nějaké "ony tam nahoře".

    OdpovědětVymazat
  7. Vážení(omlouvám se ze to neumím přes jiný, než anonymní format poslat, i když jsem to zkoušel, ale jsem pod textem plně podepsán, pravým jménem(úsměv),
    Aleno Prokopová , Víte Janečku, Jiří Peňasi,
    přestože je evidentně filmový průmysl dlouhodobě v Čechách ministerstvem kultury a dalšími "donátory" mnohem výrazněji podporován, než jiná odvětví kultury, respektive umění(vizuální umění například), přikláním se k protestu i přes minimum relevantních informací, vůči náhlému odvolání pana V.Opěly .Proč i přes mou neúplnou informovanost? Protože, pokud se stal pan ministerský náměstek F.Mikeš (byť dosavadním)ředitelem NFA, je nejen smutné, jako celé osazenstvo Ministerstva kultury, ale dalším krutým výsměchem svévole moci! Velmi dobře to znám na dlouhodobém a stále neukončeném příkladu Národní galerie. Bohužel zdejší kulturní odborná obec je natolik sebestředně atomizovaná, že se nedokáže semknout a veřejně se vzájemně podpořit. "Oni" to moc dobře vědí! Čas to vše snadno znivelizuje a za týden si ani LN, Aktuálně.cz, Respekt, A2,BL, či jiné podobné periodikum na to nevzpomene, natož širší odborná veřejnost. Když jsem bezprostředně po zvolení ministra Bessera veřejně a snad i dost nahlas protestoval, většina mi a i ti z mých mnohých znamých "od filmu" říkala: nekřič, dej mu čas a pod. Nechápal jsem tuto jejich opatrnou benevolenci, vždyť vše přeci nasvědčovalo o co půjde. Je utrpení pak sledovat ministerské úředníky na pódiích filmových festivalů(Karlovy Vary, ale i na Jihlavě atd.).Pokud však zdejší odborná veřejnost konečně nepochopí, že se někomu přidává, aby se tím umlčoval druhý a ono to perfektně takto funguje, pak budeme navěky křičet do zdi.
    Jiří David

    OdpovědětVymazat
  8. Vážená Aleno Prokopová, přidávám se k protestu. Jsem odborný filmový pracovník a tudíž nemám vůbec žádnou moc s tím cokoliv udělat, pouze přidat svůj hlas. Děkuji Vám za Vaši odvahu. A možná když se najde spousta hlasů vytvoří se dostatečně velká tsunami na to, aby smetla lidskou chamtivost. Přeji opravdu vše dobré, Vladimír Suchánek

    OdpovědětVymazat
  9. Valná hromada Asociace režisérů a scenáristů 21.11.2011 schválila otevřený dopis ministru kultury Jiřímu Besserovi stran odvolání ředitele Národního filmového archivu:

    Vážený pane ministře,
    z otevřených zdrojů jsme se dozvěděli, že k 11. listopadu 2011 byl šest týdnů před oficiálním koncem svého funkčního období i ohlášeným koncem úspěšné celoživotní kariéry odvolán ředitel Národního filmového archivu Vladimír Opěla. Považujeme jej za mimořádně bezúhonného a ve své celé dosavadní práci vysoce kompetentního člověka. Proti tomuto postupu důrazně protestujeme a žádáme Vás o vysvětlení.

    OdpovědětVymazat
  10. přátelé, ať si můžu o ministerstvu myslet co chci, koukal jsem na jejich web a přečetl si dnes zveřejněné smlouvy. Musím říct, že jste pěkně vedle. Opěla může být poctivý jak chce, ale to, co jsem jako právník viděl (dnes zveřejněné smlouvy NFA) je pěkný tunel!!! Připadá mi, že chudáka Opělu někdo pěkně obtáhl.
    K čemu je pak jeho poctivost a odborná erudicé, když z NFA mizí státní peníze za nic!
    Doporučuji si udělat vlastní úsudek, než vynesu soud.
    Moc zdravím Pavel
    http://www.mkcr.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/vladimir-opela-byl-odvolan-z-cela-narodniho-filmoveho-archivu-kvuli-zasadnim-a-opakovanym-manazerskym-pochybenim-112321/tmplid-228

    OdpovědětVymazat
  11. Ano, ministerstvo dnes zveřejnilo oficiální zprávu, která na první pohled vypadá přesvědčivě - to je vlastností tohoto žánru. V posledních letech bylo v NFA pokud vím několik ministerských kontrol + NKÚ a nenašli nic podstatného, jako ne-právník vím, že oficiální vyjádření je také jen verzí reality - uvidíme, jaká budou další fakta.

    OdpovědětVymazat
  12. Shrnutí causy dnes v LN http://www.lidovky.cz/odvolani-sefa-archivu-obetovani-nepohodlneho-fop-/ln_kultura.asp?c=A111128_135441_ln_kultura_btt

    OdpovědětVymazat
  13. Kateřina Čopjaková je šikovná novinářka.

    OdpovědětVymazat