Moderátoři (oba) každopádně zvládli to, co je úkolem průvodců na každé takové monstrakci - zprostředkovat rozhodnutí členů Vachlerovy Akademie, aniž by diváci ve zmatku uprchli nebo naopak usnuli nudou. Kočičková mne bavila dokonce víc než samotné nominace a rozličné audiovizuální vsuvky, místy nepochopitelné, místy rozvleklé. I ona má asi hlavní podíl na tom, že jsem nevnímala žádný časový stres, který obvykle číhá v pozadí každého přímého přenosu. A jsem teď zvědavá, jak si s touhle skvělou předskokankou na "hlavním" večeru 3. března poradí Lucie Bílá.
Pokud jde o samotné nominace, vím, že srovnání s Cenami české filmové kritiky není příliš na místě (a pokud, mělo by být podrobnější). Každopádně jsou časově předsazeny Českélu lvu a možnost nějakého ovlivnění vyloučit nelze. Ať už jde nebo nejde o vztah akce-reakce, je rozdíl skoro mimozemský a - kritici a akademici jsou nejspíš dvěma odlišnými živočišnými druhy. Zatímco většině kritiků se nejvíc líbila tragikomedie Rodina, základ státu (stejně jako teď většině vachlerovských kritiků a teoretiků), Akademie Sedláčkovu filmu přiřkla jen šest nominací a soustředila se s až brutálním sentimentem na Odcházení Václav Havla (neuvěřitelných dvanáct nominací je zjevně vygenerovaných nepochybně smutnou skutečností ex-prezidentovy smrti).
Je ovšem možné, že navzdory tomuto pietnímu šílenství se nakonec bude rozhodovat spíš mezi Nevinností (osm nominací), Poupaty (deset nominací) a Aloisem Nebelem (jen osm nominací - což je divné, protože to přece byla právě Akademie, která Luňákův snímek vyslala do boje o Oscara!). Dalšími filmy z loňské domácí produkce, na které Akademie shlédla milostivě a které kritiky naopak příliš nenadchly, je "vlastenecký kýč" Lidice (pět nominací) a nepovedená, leč ušlechtile myšlená Vendeta (čtyři nominace). S naprostým nezájmem se naopak - podobně nevysvětlitelně - setkalo 80 dopisů Václava Kadrnky, což skoro pobaví (a vzbuzuje letitou otázku, kolik z hlasujících opravdu vidí všechny filmy, o kterých rozhoduje).
Česká Akademie se každopádně jeví jako pěkně konzervativní instituce, jež hodně dbá na "mimofilmové" okolnosti, úlitby a letité zásluhy (je opravdu Mahlerův scénář k Lidicím tak výjimečný? A Dagmar Havlová-Veškrnová v Odcházení tak nezapomenutelná?). To ovšem ladí se všeobecnou představou o každé akademii, ať se zabývá čímkoli - včetně Americké akademie hlasující o Oscarech nebo Akademie Jediů.
P.S. Seznam hlasujících a další informace najdete tady na stránce Českého lva.
NOMINACE
Nejlepší film
Alois Nebel - Pavel Strnad (Negativ)
Nevinnost - Rudolf Biermann (In Film Praha)
Odcházení - Jaroslav Bouček (Buc-Film)
Poupata - Viktor Schwarcz (Cineart TV Prague)
Rodina je základ státu - Radim Procházka (Produkce Radim Procházka)
Nejlepší režie
Alois Nebel - Tomáš Luňák
Nevinnost - Jan Hřebejk
Odcházení - Václav Havel
Poupata - Zdeněk Jiráský
Rodina je základ státu - Robert Sedláček
Nejlepší scénář
Lidice - Zdeněk Mahler
Nevinnost - Petr Jarchovský
Odcházení - Václav Havel
Poupata - Zdeněk Jiráský
Rodina je základ státu - Robert Sedláček
Nejlepší kamera
Alois Nebel - Jan Baset Střítežský
Lidice - Antonio Riestra
Odcházení - Jan Malíř
Poupata - Vladimír Smutný
Vendeta - Martin Štrba
Nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli
Nevinnost - Anna Geislerová
Odcházení - Dagmar Havlová-Veškrnová
Perfect Days - I ženy mají své dny - Ivana Chýlková
Poupata - Malgorzata Pikusová
Rodina je základ státu - Eva Vrbková
Nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli
Dům - Miroslav Krobot
Lidice - Karel Roden
Odcházení - Josef Abrhám
Poupata - Vladimír Javorský
Vendeta - Ondřej Vetchý
VYHLÁŠENÉ CENY
Český lev za nejlepší zahraniční film: Králova řeč (The King´s Speech, r. Tom Hooper, 2010, distribuce v ČR Bontonfilm)
Cena Magnesia za nejlepší studentský film: Neplavci (r. Jakub Šmíd, 2011)
Cena filmových kritiků a teoretiků za nejlepší hraný film: Rodina je základ státu (r. Robert Sedláček)
Cena filmových kritiků a teoretiků za nejlepší dokumentární film: Vše pro dobro světa a Nošovic (r. Vít Klusák)
Cena filmového portálu kinobox.cz: Lidice (r. Petr Nikolaev)
Cena za nejlepší plakát: Robert V. Novák (Alois Nebel)
V nominacích chybí Igor Chmela, v Rodina je základ státu byl vynikající.
OdpovědětVymazatProč "ne příliš výrazný Jakub Žáček"??
OdpovědětVymazatPodle mě fungoval skvěle a přesně, jako určitý vyvažující prvek
Protože: "Ne příliš výrazná Alena Prokopová"
OdpovědětVymazatAnonym 3: Ani nevíte, jak bych si přála být "ne příliš výrazná".
OdpovědětVymazatbudeme vám držet palce
OdpovědětVymazat