Začalo to skoro přesně před čtyřmi lety: Tony Stark alias Iron Man v podání Roberta Downeyho, Jr. se stal hrdinou jednoho z nejpovedenějších comicsových filmů poslední doby (která je obecně zaplněna spíš rozličnými nepodarky). O dva roky později stejný režisér - Jon Favreau - natočil (ne už tak dobrou) ironmanovskou dvojku. Už v roce 2008 se Edward Norton pokusil proniknout do rozdvojeného těla a duše Bruce Bannera v Neuvěřitelném Hulkovi (režie Louis Leterrier). A loni Chris Evans s režisérem Joem Johnstonem vytvořili další film s comicsovým hrdinou společnosti Marvel s neuvěřitelným českým názvem Captain America: První Avenger. A Kenneth Branagh vyrukoval s Thorem v podání Chrise Hemswortha (a natočil tak podle mého soudu vůbec nejlepší díl celé série). Diváci nových marvelovek si zvykli čekat po závěrečných titulcích drobnou, ale významnou scénu, která právě skončený příběh otevírala do budoucnosti - do okamžiku, kdy se všichni zmínění superhrdinové spojí do legendárního týmu Mstitelů.
Akční dobrodružství Avengers, které právě přichází do kin, je tak vybaveno historií, která nemá ve filmových dějinách zřejmě obdoby: v průběhu čtyř let vzniklo plánovitě pět prestižních blockbusterů a šestý film svádí dohromady prakticky všechny nejdůležitější postavy předchozích snímků. S tím souvisí i neobvykle dobré herecké obsazení: v Avengers se objevují všichni původní hlavní představitelé s výjimkou Nortona (kterého velmi šťastně nahradil patrně nejlepší představitelný Bruce Banner - Mark Ruffalo). Tým doplňují energická Nataša Romanovová čili Černá vdova (Scarlett Johanssonová) a zmužilý Clint Barton alias Hawkeye (Jeremy Renner): Je škoda, že nedostali možnost ukázat se ve "vlastních" filmech.
Protivníkem týmu, který v Avengers šéf tajné agnetury S.H.I.E.L.D. Nick Fury (Samuel L. Jackson) dal spolu s oddaným agentem Coulsonem (Clark Gregg) dohromady, je padouch z Branaghova filmu - Loki (Tom Hiddleston). Ten se nevzdal touhy uchvátit trůn v rodném světě Asgardu, pomstít se svému bratru Thorovi a zničit Zemi - a zaprodal se tudíž temným mocnostem ochotným poskytnout mu obludnou armádu výměnou za mocný energetický zdroj - kosmickou kostku čili teserakt (což je ryzí hitchcockovský MacGuffin - pouhá záminka k rozvíjení děje, kterou všechny postavy chtějí získat a ovládnout).
Abych dokončila výčet známých postav, v Avengerse se mihne i Starkova milovaná Peper (Gwyneth Paltrowová). Zato Thorova sličná Jane Fosterová je odsunuta daleko do pozadí (takže si o Natalii Portmanové můžete zatím nechat jen zdát */). Jen okrajově tu hraje roli další postava z Thora - vědec Selvig v podání Stellana Skarsgarda. Pokud neznáte comicsové předlohy společnosti Marvel, která má na tomhle superhrdinském srazu hlavní podíl, a neviděli jste všechny předchozí filmy, nemusíte se nicméně bát, že se ztratíte (tak, jako u jiných dlouhověkých sérií - třeba u Harryho Pottera).
Režisér Joss Whedon dostal k dispozici víc než dvouhodinovou metráž a dokázal ji využít k tomu, aby nikdo nepřišel zkrátka: většina hlavních hrdinů se vidí poprvé a musejí si ledacos vyříkat, aby mohli tvořit funkční bojový tým. Možnost představit se divákům tak není zmarněna. Ta nejzábavnější část vyprávění je pak věnována ventilacím vzájemných animozit. Je třeba zřejmé, že sebestředný anarchista Stark a přerostlý pionýr Rogers si hned nepadnou do oka. Vědci se sarkastickým smyslem pro humor Stark a Banner naopak okamžitě najdou společnou řeč. Natašu zase spojuje pouto z minulosti s Clintem, kterého ovšem Loki opředl svými kouzly a přetáhl ho na svou stranu...Všichni tihle krajní individualisté vespolek se ovšem zlobí na Nicka Furyho, který je nutí spolupracovat na záchraně Země před nebezpečím z jiného světa.
Dětinské soutěžení, kdo dál doplivne, pak podle očekávání musí ustoupit boji proti společnému nepříteli: vtipné dialogy a konfrontace vystřídá série bojových akcí vrcholících v ulicích a na střechách newyorského Manhattanu. Režisér Joss Whedon zvládl s přispěním špičkových trikových specialistů akční scény velmi slušně - což se u takového filmu dá celkem očekávat. Přece jen zábavnější než velkoryse pojatá akce je ovšem první část filmu: zajímavější než otázka, o kolik je Lokiho kopí průbojnější než Hawkeyho šípy nebo Hulkovy pěsti, jsou totiž právě konfrontace superhrdinů, kteří do vyprávění vnášejí i nejrůznější pohledy na svět (Kapitán Amerika je kupříkladu zapřisáhlý křesťan, zatímco Thor a Loki vpadli na Zemi přímo z "pohanské" severské mytologie). Whedon jako scenárista se raději nepouští do detailů, což je škoda, protože obrovský potenciál takto rozehraného příběhu zůstává částečně nevyužitý. Klidně bych obětovala některou z rozměrných akčních scén, abych mohla lépe uvěřit skutečnosti, že se všichni včetně přirozeně dominantního Starka poměrně rychle podrobí právě Stevemu Rogersovi - postavě, která má nejméně efektní bojovou výbavu ze všech (a v podání Chrise Evanse i zdaleka nejmenší charizma).
Rodgers je ovšem Kapitán Amerika a je ztělesněním amerických starosvětských hodnot, což pěkně ukazují staré kartičky se superhrdiny, které sbírá agent Coulson. Několikrát je zdůrazněno, že v době ohrožení se svět může semknout právě kolem tradičních hodnot - žádného příslušníka tohoto "světa" však ve filmu nenajdete (nepočítáme-li cameo anonymní servírky, která se během devastace Manhattanu možná platonicky zakouká právě do Kapitána Ameriky - tady to vypadá, jako by ji o větší roli připravily střihačovy nůžky). Není tady pro něj místo, takže role "normálních" postav tu převzaly civilní alter ega hrdinů. V tom se Avengers liší pod jiných comicsových dobrodružství, která ze střetu obyčejných lidí a okostýmovaných hrdinů vždycky něco vytěží. Svět Whedonova filmu je tak blízko Branaghovu Asgardu obydleného "mimozemšťany". Příznačně se vyprávění odehrává převážně v oblacích, na bitevní létající lodi. A během útoku na New York jsou obyčejní lidé - statisté - odklizeni z ulic, aby nepřekáželi boji "výjimečných" hrdinů.
Whedonův koncept je tak vlastně z podstaty dost elitářský: přestože se ve filmu lidstvo usilovně zachraňuje, zůstává jenom abstraktním pojmem, příležitostně exponovaným hloučkem ječících civilistů. Možná právě s nedostatkem obyčejných postav souvisí skutečnost, že Avengers nejsou téměř nikdy patetičtí ani lidsky dojemní (což mi vlastně svým způsobem dost chybělo). Jde prostě o téměř bezchybnou, kontrolovanou módní přehlídku superhvězd. Jedinou postavou, která občas dává průchod své přirozenosti, zůstává spontánní zuřivec Hulk: a tak jsem se ani nedivila, že při novinářské projekci byly všechny jeho aktivity odměňovány úlevným smíchem a potleskem. Na Branaghova elegantního, nonšalantního, ale mnohem citovějšího Thora tak Whedonův husarský kousek v mých očích přece jen nemá. Možná ovšem není nezajímavé, že z náročného natáčení Avengers se Whedon léčil "domácím" filmečkem natočeným - podle Shakespearovy komedie Mnoho povyku pro nic **/.
Možná chci vidět souvislosti tam, kde nejsou - zdá se mi ovšem, že "shakespearovský" vypravěčský styl, který do série vnesl Branagh, se stal jakousi normou, s níž bude třeba propříště počítat.
*/ Ale jen do listopadu 2013, kdy Marvel avizuje Thora 2. Už v květnu příštího roku ale zřejmě uvidíte Iron Mana 3., kde se má objevit i Nataša / Černá vdova.
**/ Poněkud více informací najdete zde.
The Avengers
USA 2012, 142 minut, 3D - dabing
Scénář a režie: Joss Whedon
Scénář a režie: Joss Whedon
Kamera: Seamus McGarvey
Hudba: Alan Silvestri
Hrají: Robert Downey, Jr. (Tony Stark / Iron Man), Chris Evans (Steve Rogers / Kapitán Amerika), Mark Ruffalo (Bruce Banner / Hulk), Chris Hemsworth (Thor), Tom Hiddleston (Loki), Scarlett Johanssonová (Nataša Romanovová / Černá vdova), Samuel L. Jackson (Nick Fury), Jeremy Renner (Clint Barton / Hawkeye), Stellan Skarsgard (doktor Selvig), Gwyneth Paltrowová (Peper).
Premiéra: 3. 5. 2012
Piper - Pepper Potts
OdpovědětVymazatWheldon - Whedon
Díky a omluva... moje noční práce plodí informační příšery.
OdpovědětVymazatNeni zac, chyby sa stavaju
Vymazatnejsem si jisty jestli bych tu kostku nazval MacGuffinem, vzhledem k tomu ze v Cpt America jsem ji videli i v cinnosti
OdpovědětVymazatBenedikt
Tomuhle nerozumím "Možná chci vidět souvislosti tam, kde nejsou - zdá se mi ovšem, že "shakespearovský" vypravěčský styl, který do série vnesl Branagh, se stal jakousi normou, s níž bude třeba propříště počítat." Mám pocit, že Thor-feeling je v tom filmu jen při rouhovoru Thora a Lokiho, a pak snad úplně na konci ve scéně po titulcích. Ale je tedy otázka, co míníte tím "vypravěčským stylem".
OdpovědětVymazatJinak dabing vám Alenko nevadil?
Dabing ukrutně vadil, samozřejmě. Jinak se omlouvám za složitost věty, která vás zmátla - chci jen za sebe říct, že film Thor mi připadal natolik, povedený, že se s ním bude propříště muset každý nějakým způsobem poměřovat. Whedon to už učinil - a nemyslím, že by mělo jít o NÁPODOBU toho, čemu říkáte "Thor-feeling". Spíš o měřítko působivosti, kterého se musí každý pokusit dosáhnout po svém.
VymazatČerná vdova je už v Iron Man 2...
OdpovědětVymazat