Situace filmu Vrásky z lásky je tedy ve skutečnosti jiná: je to film pro mladší diváky, než jsou jeho hrdinové Jana (jednaosmdesátiletá Jiřina Bohdalová) a Ota (devětasedmdesátiletý Radoslav Brzobohatý). Jde o snímek ve stylu populárních hollywoodských "seniorských filmů" typu Než si pro nás přijde. Ty jsou vlastně určeny nejširšímu publiku coby korektní vyprávění o "podivuhodných menšinách" (vedle důchodců sem obvykle patří - působí to cynicky, ale jde jen o holý výčet - mentálci, invalidé, homosexuálové, barevní spoluobčané a ztracení mimozemšťané). O "skutečné" důchodce či invalidy tady jde asi tak, jako o skutečné ztracené mimozemšťany - jsou totiž jen umělým konstruktem, na který tvůrci navěsili své představy o světě či svá (zpravidla) pozitivní a laskavá poselství. Což ovšem vůbec nevylučuje, že se s nimi diváci ztotožňují a mají pocit, že se v nich poznávají. Kouzlo těchto snímků tkví v tom, že nejsou realistické, ale nabízejí nadstandardní, líbivou verzi reality. Je snadné mít rád tyhle filmové seniory, kteří jsou hezcí a čilí, polévka jim neteče po bradě, netrpí inkontinencí ani revmatismem - a dopracují se nakonec k takové náloži moudra a optimismu, že jim to musíte závidět. Právě proto jsou tyto filmy tak divácké a je to tak v pořádku.
V českém prostředí vám v rámci "seniorských filmů" asi vytane na mysli Babí léto (2001) režiséra Vladimíra Michálka (což je ostatně snímek stejného producenta jako Vrásky z lásky - Jaroslava Boučka). Nebo vás napadnou Vratné lahve Jana Svěráka, jež se vydaly cestou většiny "seniorských" filmů a použil "rodinný model", tedy děti a vnoučata nahloučená kolem postavy seniora, mezi kterými si kterýkoli většinový divák pravděpodobně najde někoho svého věku. Stejný model najdete v nesmírně populárních filmech Jiřího Vejdělka Ženy v pokušení a Muži v naději. V těch se mnohem výrazněji a prvoplánověji než u Svěráka či Michálka pracuje právě s popkulturní postavou "mladého důchodce", tedy postavy, která vypadá "dobře" a v rámci žánrových schémat dokonce slouží mladším generacím jako vzor (navzdory pokročilejšímu věku je u Vejdělka dokonce věrozvěstem sexuální zvídavosti a činorodosti).
Tak takové hrdiny ve Vráskách z lásky nenajdete - i když i zde se řeší otázka partnerského soužití, které by i v pozdním věku snad mohlo být něčím víc než jen empatičtější náhradou za pečovatelskou službu. Oto, nad nímž přebírá dohled syn Jan (Ivan Trojan) kvůli nadcházející těžké operaci očí, se svou dávnou lásku na jednu noc rozhodne vyhledat nejdřív jen z furiantského vzdoru, právě proto, aby dokázal, že ještě není pouhým objektem pro rodinnou péči. Bývalá herečka Jana, kterou lhostejná rodina odložila do domova důchodců, v Otovi něm pomalu, ale jistě začne vzbuzovat představu, že by se ještě o nějaký vztah mohl pokusit. Nebo ho alespoň předstírat...
Road movie motivovaná Janinou snahou dorazit na herecký konkurz do Prahy se pak odvíjí jako souboj dvou protikladných, vzpurných povah, které si navzájem pomohou zbavit se svých nejnesnesitelnějších rysů: u Jany jde o sobeckou sebestřednost, u Oty u nudné sucharství. Postavy spolubydlící z domova důchodců v přesném podání Jiřiny Jiráskové, Otova syna a jeho manželky (Lenka Vlasáková) či vrchní sestry Málkové (Taťjana Medvecká) tvoří jen přihrávače obou hereckých hvězd. Bohdalová a Brzobohatý pak předvádějí to, čemu se v našich končinách říkává "herecký koncert" a co si zaslouží obdiv vzhledem k jejich stáří (pečlivě nalíčená herečka, která je v nadstandardní kondici, však v souladu se zmíněnými pravidly subžánru přiznává "ošklivost stáří" jen v jediné scéně, v níž se její zoufalá hrdinka ocitne bez paruky). Zda na vás výsledek zapůsobí příliš strojeně nebo ne, záleží na vašem vlastním diváckém založení. Já jsem se obávala mnohem necudnější exploatace, takže jsem vlastně ráda, že vše dopadlo takhle - je pro mne úlevou, že Jiřina Bohdalová si film nezabrala celý pro sebe a že Brzobohatý jí je civilním a velmi důstojným partnerem.
Strachův a Epsteinův film se povedl v tom smyslu, že poctivě dodržuje žánrová pravidla, kterých se v úvodu rozhodl držet - to je v českém filmařském rybníčku něco stále ještě opravdu neobvyklého. Já takový laskavě hřejivý manifest pozitivity k profesionálnímu ani soukromému životu nepotřebuji, ale určitě se najde plno diváků, kteří ho přivítají. Film nejspíš nasbírá i spoustu pochvalných kritik. Potíž pro mne však nastane ve chvíli, kdy Vrásky z lásky někdo začne vydávat za nějakou věrohodnou zprávu o skutečnosti nebo o české realitě. Nebo dokonce tenhle žánrový film začne prohlašovat za umění.
Vrásky z lásky
ČR 2012, 101 minut
Režie: Jiří StrachScénář: Marek Epstein
Kamera: Martin Šec
Hudba: Jan Jirásek
Hrají: Jiřina Bohdalová (Jana), Radoslav Brzobohatý (Ota), Ivan Trojan (Jan), Lenka Vlasáková (Marta),Taťjana Medvecká (Málková), Jiřina Jirásková (Jižná), Viktor Preiss (doktor), Aňa Geislerová (Táňa), Tatiana Vilhelmová (asistentka), Josef Somr (vrátný), Marek Taclík (řidič kamionu), Radim Špaček (režisér)
Premiéra: 12. 4. 2012
Žádné komentáře:
Okomentovat