Bella (Kirsten Stewartová) a Edward (Robert Pattinson) se už čtyři filmy tuze milují |
Právě jsem na sobě podnikla sociální experiment: vypravila jsem se na novinářskou projekci snímku Twilight sága: Rozbřesk - 2. část, aniž jsem viděla kterýkoli ze čtyř předchozích filmů série (nebo četla některou z literárních předloh Stephenie Meyerové). Přiznávám, že k tomu, aby se fenoménu ultra romantické fantasy ságy přestala vyhýbat jak upír kříži, mne zlákaly dvě skutečnosti: předchozí snímky vydělaly celosvětově celkem 2,5 miliardy dolarů a projekci pro novináře provázela jako ochrana před průnikem hysterických fanynek různá striktní nařízení */... Nakonec nás ovšem před vstupem do sálu ani nesvlékali a nehledali v tělesných otvorech nahrávací zařízení, ani na nás při promítání viditelně nemířila žádná ochranka. Především jsem se oproti očekávání opravdu docela dobře pobavila. A to nemyslím jen okamžiky, kdy jsme se my, cyničtí novinářští vlkodlaci, smáli některým přehnaně romantickým scénám. Vlastně jsem to sežrala i s chlupama - tím nemyslím, že bych byla na konci dojatá a zatoužila se provdat za nějakého nyvě romantického upíra nebo že bych se zamilovala do hlavního představitele Roberta Pattinsona (kterého jsem předtím viděla v Cronenbergově artovém experimentu Cosmopolis, kde působil jako herec a ne jako částečně digitalizovaný panák).
Upíři (oblečení a chovající se jako metrosexuálové) si u ohně v lese vyprávějí bojovné historky |
V sérii Harry Potter, podle které je filmový Twilight zřejmě hodně střižený, jsem se jako divák nakonec vůbec nevyznala - navzdory tomu, že jsem četla všechny knižní předlohy a viděla postupně všechny filmy. Twilight sága: Rozbřesk - 2. část mne naopak mile překvapila: ve vyprávění jsem se docela dobře zorientovala s pomocí kratičké přípravy doma a poznámek věci znalých kolegů v kině (takže vím, že tohle je nejpovedenější díl série, ve které stojí za to ještě jednička, trojka a konec předchozího dílu, kde prý lidská hrdinka Bella šťastně zvládne těžký porod jen díky tomu, že jí její milenec-upír prokousne dělohu!). Současně mi celý koncept nepřipadal nijak naivně blbý nebo nesmyslně spletitý. Samozřejmě vím, že nejsem cílová skupina ságy (která v roce 2008 odstartovala filmem Stmívání a od té doby pokračovala novým dílem každý rok, tedy s chvályhodnou pravidelností). A asi bych do cílové skupiny nepatřila, ani kdyby mi bylo třeba jen čtrnáct let (ve čtrnácti jsem měla už za sebou svou prvotní fascinaci romantickou upírskou fantasy - samozřejmě z nedostatku filmového materiálu byla především literární).
Tihle upíři a vlkodlaci slaví Štědrý den |
Druhou část posledního dílu série (který má otevřený konec, takže může mít televizní či filmové pokračování) jsem ovšem vnímala jako profesionálně odvedenou žánrovou zábavu. Nemohla jsem ovšem přehlédnout, že i někteří slušní herci tady byli nuceni jen apartně postávat v malebných skupinkách a že zajímavý režisér se musel přizpůsobovat statickému romantickému konceptu (Billa Condona totiž nevnímám jako pachatele předchozího dílu Twilight, ale především jako režiséra Bohů a monster, Kinseyho či Dreamgirls). O Condonových vyšších ambicích ostatně vypovídá už vizuálně podmanivá úvodní titulková sekvence založená na kontrastu bílé a rudé barvy (sníh a krev, ale také červené růže). Sekvence přechází do "logického" vysvětlení, že hrdinka Bella (Kirsten Stewartová) je nyní upírkou a vnímá svět novými, zbystřenými smysly. Čerstvě nabytá síla jí umožňuje nejen zahájit novou kapitolu sexuálního života s milovaným Edwardem, ale dává Belle i nové postavení v upírském klanu Cullenových ( k němuž patří i spřátelení vlkodlaci v čele s Jacobem, jenž - jak jsem vyrozuměla - Edwardovi jednu dobu u Belly konkuroval ). Klan vypadá jako parta krásných, laskavých, mladých metrosexuálů bydlících bůhvíproč společně v elegantním domě uprostřed lesů a spojených s jinými klany některými starobylými tradicemi a svazky (bylo mi vysvětleno, že meyersovské upírské rodiny se schválně skrývají daleko od své lidské potravy, aby se vyhnuly jejím pomstychtivým útokům).
Renesmee s tatínkem |
Pro fanoušky série je to stará vesta, ale mne zaujalo, že ke klasickým tradicím se sága Twilight chová dost volně: nic tak obskurně zastaralého, jako jsou rakve, kříže, růžence či stříbrné střely se tu nekoná. Tihle upíři smějí na slunce a mohou se natřásat před zrcadlem, protože Twilight je především příběh o tom, jak úžasné je být pěkný, mladý a zamilovaný. Vlastně to jediné, co je převzato z upírské mytologie, je stav věčného mládí nemrtvých, který znamenitě koresponduje s prazákladním popkulturním trendem orientovaným na "věčné" mládí spotřebitele. Ruku v ruce s tím jde totální politická korektnost (nevím, jak jsou na tom předchozí díly): "novorozená" upírka Bella má hlad, místo lidské oběti (která by byla pro twilightového diváka "nepřijatelná") si tedy zvolí kolouška, ale nakonec (protože koloušek je také nepřijatelný) se spokojí s kočkovitým predátorem, který na zvířátko právě zaútočil. Jak bude hrdinka stravování ve svém dalším, nekonečném upírském životě řešit dál, se ve filmu nedozvíte. Navýsost korektní je pak i řešení celé dramatické zápletky, které nehodlám prozrazovat - naznačím jen tolik, že finální krvavá bitva mezi upírskými rody tak docela není tím, čím se zdá být... což může akcechtivý divák cítit tak trochu jako podraz.
Klan Volturiových není cool - stačí se podívat na jeho oblečení |
Ani nejzavilejší fanynky Ságy by se ovšem celé dvě hodiny projekce nespokojily jen s pohledem na to, jak si Belle s Edwardem zamilovaně žmoulají ruce před hořícím krbem, říkají si, jak strašně se milují, a případně si napouštějí společnou vanu. Ve hře je proto tentokrát dcerka hrdinů Renesmee, narozená ve finále předchozího dílu: roste jako z vody a ukazuje se, že je nadaná podivuhodnými a nepředvídatelnými schopnostmi, takže se stává záminkou pro útok klanu Volturiových. Ti - přestože jsou Italové a našinec by od nich čekal značný smysl pro vkus - se oproti kladným hrdinům oblékají a chovají velmi tradičně a staromódně. Navíc jim vládne zlovolný Aro (silně přepudrovaný Martin Sheen), na kterém jsou patrné známky stáří - což v tomhle filmu rozhodně není vůbec cool.
Boj o záchranu rodiny je na straně dobra politicky korektní |
Pokud jde o zápletku, vůči obvinění, že malá Renesmee je dalším ze zkázonosných nesmrtelných dětí, jejichž vznik je mezi upíry zločinem, se Cullenovi rozhodnou bránit. Povolají tedy ze všech končin světa své příbuzné a známé, čímž vznikne až jakási bizarní X-menská partička různých vlastností a ras, obohacený o Iry, Araby, Rusy či dvě brazilské indiánky. Ta čelí Volturiovým a jejich přisluhovačům ve finále odehrávajícím se stylově na zasněžené ledové pláni (ano, v souladu s úvodními titulky a blížícími se Vánoci je tohle vysloveně "zimní" film). Oproti předchozím, komornějším filmům (jak jsem se dozvěděla) je druhá část Rozbřesku dost rozmáchlá, i když se tady bojuje spíš o vlastní smečku než o "záchranu celého světa" včetně lidské potravy. (Tu reprezentuje už jen Bellin tatínek, odeslaný s přítelkyní včas do bezpečí na lov pstruhů.)
Zvířata a lidé bok po boku proti špatně oblečeným Italům |
V hodnotách panuje trochu zmatek. I ten nejtupější divák díky neustálému opakování pochopí, že tady už nejde o lásku Belly a Edwarda (jako v předchozích dílech), ale o boj "za rodinu". Malá Renesmee ovšem není představena tak, abyste se do ní okamžitě bezvýhradně zamilovali a uvěřili v ni - i když kterákoli postava filmu (včetně Aroa) okamžitě zjihne, když jí dívenka přiloží ručku na tvář a předá jí telepaticky svou pravdu. Jako z jiného filmu pak vypadá Aroův proslov o novém nebezpečí hrozícím celému upírskému rodu od lidí vybavených novými technologiemi. Po něčem takovém v tomhle filmu není ani stopy - objevily se snad v předchozích dílech nějaké známky ohrožení v podobě mobilů, televizorů nebo nedejbože internetu?
Jako Anakin a Amidala... |
Twilight - poměřování posledním dílem - je naopak zajímavou ukázkou filmu, který je sice vizuálně založený na až manekýnském předvádění divákových vrstevníků - moderních hrdinů, ale totálně ignoruje jakoukoli techniku a technologii. (Což se mimoděk odráží i ve skutečnosti, že do CGI triků producenti moc neinvestovali.) Cullenovic auto a Jacobova motorka se sice ve vyprávění objevují, ale jsou představeny jako mnohem méně zajímavé než třeba střelhbité, nadpřirozené běhy a vzdušné lety hrdinů. Twilight, která ve finále připomíná existenci literární předlohy a několikrát významně zobrazuje knihy jako nedílnou součást života hrdinů, tak vyhlíží jako hodně rozpolcená zpráva o tomto světě. Máme tu totálně "lifestylové" protagonisty, unesené ovšem svými autory daleko od reálií velkoměsta a atributů moderního životního stylu obecně - do izolace divoké přírody, do prostého, šťastného, nekonfliktního "přirozeného" života.
Pevně věřím, že to fanoušci ságy Twilight berou jako svého druhu metaforu a nebudou houfně prchat do lesů.
*/ Cituji ze zvacího mailu: "Vstup na projekci filmu bude řešen formou jmenného seznamu akreditovaných novinářů, jimž bude účast předem potvrzena. Tato pozvánka je nepřenosná na další osoby mimo pozvané novináře a redakce.Projekce se mohou zúčastnit pouze aktivní novináři, kteří se profesně věnují filmu/kultuře. Nebude vpuštěn nikdo, kdo u sebe bude mít jakoukoli záznamovou elektroniku včetně mobilních telefonů!• Po zahájení projekce již nebude nikdo vpuštěn do sálu.• Před sálem i v sále v průběhu projekce bude ostraha (v průběhu projekce vybavená brýlemi na noční vidění)." Po přečtení toho všeho jsem nemohla jinak, než se akreditovat za časopis Kůň a pes.
USA 2012, 118 minut, titulky
režie: Bill Condon
Scénář: Melissa Rosenbergová (podle románu Stephenie Meyerové)
Kamera: Guillermo Navarro
Hudba: Carter Burwell
Hrají: Kristen Stewartová (Bella), Robert Pattinson (Edward Cullen), Taylor Lautner (Jacob Black), Peter Facinelli (Carlisle), Elizabeth Reaserová (Esme), Ashley Greeneová (Alice), Jackson Rathbone (Jasper), Kellan Lutz (Emmett), Dakota Fanningová (Jane), Michael Sheen (Aro)
Premiéra 15. 11. 2012
P.S. Tento text je napsaný spíš pro čtenáře tohoto blogu než pro vás, fanoušci ságy Twilight. Průnik obou skupin není myslím moc pravděpodobný.
Zábavné a přesné, průnik obou skupin je zcela nepravděpodobný. :-) Avšak i v mé skupině věkové (40) kupodivu lze najít fanynky této ságy(já mezi ně neptařím), život je plný překvapení.
OdpovědětVymazatNejlepší recenze jakou jsem v poslední době četl! V množství recenzí, které si z filmu a ságy dělají pouze legraci, jsem se tady konečně něco dozvěděl (fanouškem ságy rozhodně nejsem, filmy jsem viděl. Rozbřesk čast.1 zatím asi nejkoukatelnější). Takže díky ;).
OdpovědětVymazat