Je potěšující sledovat, jak se z Bena Afflecka, který je hvězdou, ale nikoli moc dobrým hercem, rodí zajímavý režisér. V souvislosti s filmem
dokonce mohu poopravit svou zlomyslnou tezi, že Affleck nemůže režírovat sám sebe, aniž by sklouzl k narcismu. Což se mu stalo v jeho předchozím režijním projektu, krimithrilleru
.
, které do českých kin přichází jako divácký hit doprovázený téměř bezvýhradně pochvalnými recenzemi, ovšem svými kvalitami naštěstí připomíná Affleckův režijní debut, stylový noirový thriller
(ve kterém si v roce 2007 hlavní roli zahrál jeho bratr Casey). Dokonce bych považovala za spravedlivé, kdyby jméno Afflecka-režiséra hrálo roli v blížícím se období rozdávání cen za rok 2012 - což zní dost neuvěřitelně v souvislosti s mužem, který hrál hlavní roli v
Netřeba ovšem zapomínat na to, že Affleck s kamarádem Mattem Damonem dostali před patnácti lety Oscara za scénář
.
Argo je skvělou ukázkou "malého", jemně propracovaného, inteligentního filmu, který hovoří o "vážných" věcech a zachovává si přitom podobu zábavné (a na konci dokonce dojemné) podívané. Jako producenti za snímkem stojí herec a režisér George Clooney a scenárista a režisér Grant Heslov - a
Argo v mnohém připomíná jejich vlastní režijní počiny -
Milujte svého zabijáka,
Dobrou noc a hodně štěstí,
Muže, co zírají na kozy nebo
Dny zrady. To všechno jsou snímky svého druhu politické, s menším či větším humorným odlehčením.
|
Agent Mendez se vypraví do Teheránu
zachránit svět |
Affleckův film je založený na skutečných událostech, které CIA utajovala víc než třicet let - takže film (i knížka, kterou Mendez napsal s novinářem Mattem Bagliem a která právě vyšla v nakladatelství Mladá fronta) mohou v pozadí vyprávění pracovat s nejsoučasnějším politickým kontextem. Děsivá vize Íránu jako nové, nevypočitatelné jaderné mocnosti stojí v pozadí filmu, který ovšem často působí jako komedie ve stylu znamenité satiry Barryho Levinsona
Vrtěti psem (1997). Stejně "významně v pozadí" je přítomna i celá známá událost kolem bezprecedentního obsazení americké ambasády v Teheránu v listopadu 1979, kde islamističtí studenti a militanti drželi jako rukojmí padesát dva Američanů, vesměs diplomatů, po dobu 444 dní.
Argo se ovšem zabývá šesticí mužů a žen, které se povedlo zajetí uniknout, skrýt se ve městě díky pomoci kanadských kolegů a 27. ledna 1980 vycestovat zpět do vlasti. Zásluhy připisované tehdy pouze Kanadě patří i CIA, respektive agentu Antoniovi Mendezovi, který vymyslel a provedl neuvěřitelnou maskovací operaci - šestici propašoval s falešnými kanadskými pasy přes příště střežené teheránské letiště v přestrojení - za štáb hollywoodských filmařů.
|
Skutečný plakát
na fiktivní film Argo |
Mendez tehdy vymyslel pro útěk krytí tak neuvěřitelné, že by si žádný hollywoodský scenárista nedovolil nabídnout je producentům jako základ fikčního příběhu. Aby mu dodal na věrohodnosti, založil dokonce v Hollywoodu produkční společnost Studio Six pracující na realizaci filmu ve stylu
Hvězdných válek, který ve scénáři vyžadoval exotické exteriéry. I nevědomí, fanatičtí íránští úředníci a vojáci přece vědí, že hollywoodští filmaři jsou idioti, kteří kvůli obhlídce exteriérů odjedou do země zmítané nenávistí k USA a všemu západnímu. Fiktivní film Argo, ke kterému musel existovat scénář, který by se ukázal íránským úředníkům, byl dokonce propagovaný v americkém tisku (v reálu šlo o adaptaci ceněného románu Rogera Zelaznyho Lord of Light). Mendezův plán podporoval jeho přítel a častý tajný spolupracovník na maskovacích akcích CIA - ceněný hollywoodský mistr maskérských efektů
John Chambers (v Mendezově vzpomínkové knize ale ještě vystupuje pod jiným jménem). Specialistu, který získal zvláštního Oscara za
Planetu opic, u Afflecka hraje John Goodman, který je - podobně jako řada dalších postav ve vyprávění - svému předobrazu hodně podobný.
|
Skutečná kresba Jacka Kirbyho
k fiktivnímu projektu Argo |
Postava dalšího hybatele fiktivního studia Six, starého a cynického producenta Lestera Siegela (Alan Arkin), je ovšem smyšlená - respektive je spojením několika tehdy existujících hollywoodských osobností. Působivé storyboardy k neexistujícímu snímku vytvořil legendární comicsový kreslíř
Jack Kirby (v Affleckově filmu jsou kresby spoluautora comicsu X-Men dílem samotného Mendeze - víc informací včetně ukázek Kirbyho práce můžete vidět
tady). V Affleckově
Argu najdete i řadu dalším diferencí oproti skutečnosti (především v linii spojené s Mendezovým soukromím, které je pojato jako banální, melodramatická historka, vrcholící ovšem působivě v dětském pokoji, kde naši budoucnost střeží figurky superhrdinů). Výmyslem scenáristy je také vzrušující peripetie, ve které Mendez prokazuje své morální kvality, když se rozhodne jednat v rozporu s rozhodnutím nadřízených na vlastní pěst. Také průchod letištěm byl podle Mendezových vzpomínek mnohem méně dramatický, než ukazuje film, který se nakonec neobejde bez "honičkového" momentu s únikem v poslední chvíli. Ten má ovšem asi stejnou dramaturgickou hodnotu, jako obligátní běh hrdiny ve finále romantické komedie: prostě jen zviditelňuje napětí, jež je přítomno docela jinde - v samotných vztazích a myšlení postav.
|
Všichni prezidentovi muži po affleckovsku |
Argo se samozřejmě nesoustřeďuje na šestici, která se společně skrývá v rezidenci kanadského diplomata Kirbyho a jeho ženy a zabíjí čas divácky velmi nezáživným způsobem (společenské hry a popíjení). V centru pozornosti se přirozeně ocitá agent Mendez, který operuje ve třech různých prostředích - v CIA, v Hollywoodu a v Teheránu. (Affleck s kameramanem Rodrigem Prietem přitom věnovali mimořádnou pozornost tomu, aby trojici prostředí vizuálně odlišili - včetně evokací autentických záznamů a fotografií či třeba odkazů k dobové kinematografii - např. scény z prostor CIA připomínají
Všechny prezidentovy muže).
|
Mendez musí šestici vyděšených civilů naučit
jejich novým identitám |
Důkazem Affleckova anti-narcistního přístupu je způsob, jakým ve všech těchto prostředích potlačil prezentaci Mendeze jako akčního hrdiny: filmový agent je -
na rozdíl od svého reálného předobrazu - zjevně mužem akce s širokými rameny, ale nepředvádí se polonahý před zrcadlem (což je dnes v akčních thrillerech "nezbytná" scéna - netroufne ji vynechat dokonce ani nová, revizionistická bondovka
Skyfall). Tony Mendez neběhá, neskáče a nebije lidi, ale ovládá hrací prostor svou inteligencí a lakonickým sarkasmem. (Affleck navíc vypadá s dobovým neformálním účesem, plnovousem a v tvídovém saku opravdu "nemožně".) Svou fyzickou sílu a obratnost hrdina ve vyprávění navíc ani jedinkrát nevyužije.
Argo se odejde bez rvaček, honiček a přestřelek - akční potenciál, který v sobě hlavní hrdina celou dobu zjevně tají, má ovšem působivé - rafinované a přitom jednoduché - kvality až hitchcockovského charakteru.
|
Mendez sebejistě jedná
s íránskými úřady |
V pomyslné trojice příběhů je nejdramatičtější ten teheránský. V něm jde o život agentovi i diplomatům, majícím jen několik málo hodin na dokonalé osvojení "hollywoodských" identit, které je má provést letištními kontrolami a hlídkami. Prezentace prostředí Hollywoodu je pak nejzábavnější, protože je napojená na postavy Chamberse a Siegela, starých cyniků, kteří s láskou a zodpovědností spolupracují "na jediném filmu v historii, který má zachránit šest lidských životů". Křehká hranice oddělující politiku a showbyznys přitom není v americkém filmu žádnou novinkou: vedle zmíněného
Vrtěti psem ji najdete i v Clooneyho režisérských opusech (
Milujte svého zabijáka a svým způsobem i
Dobrou noc a hodně štěstí). Zpravidla však s tímto tématem snímky, které se staví k oběma institucím velmi kriticky.
Argo vypadá dost dlouho přesně tak: sarkastické poznámky Mendeze a jeho šéfů z CIA a Mendeze a jeho hollywoodských spolupracovníků nenechávají diváka na pochybách, že "instituce jsou špatné", tedy bytostně nemorální a založené na zisku a vytváření lží a polopravd. A že jediné, co zůstává, je apolitická morálka jedince, tedy hlavně Mendeze, hnaného kupředu nezpochybnitelnou a neochvějnou potřebou dostat šestici lidí z maléru.
|
Cestou může všechno prasknout |
Čtení
Arga jako dalšího z řady podobných kritických snímků snadno podlehnete, i když se film vyhýbá prvoplánovému politizování ve stylu
Syriany. (Ta patrně nejzřetelněji zrcadlila některé postoje Clooneyho, výkonného producenta a hlavního představitele filmu.) I v
Argu zazní, že zahraniční politika USA na Blízkém východě se dlouhodobě podřizuje hlavnímu cíli - ovládnutí tamních ropných zdrojů. Spolu s obviněním uprchlého šáha Rezy Pahlavího z údajných zločinů si to vyslechnete hned v úvodu, v působivém prologu, kvůli kterému se vám vyplatí přijít do kina včas: je totiž mistrnou ukázkou hry s propagandistickým žánrem: jde o rychlou montáž nejrůznějších obrazů, komentovanou ženským hlasem */.
|
"Hollywoodský štáb" prochází letištními kontrolami |
Tento "návodný" úvod ovšem
rovnou měrou ilustruje historii na storyboardech k fiktivnímu filmu Argo i na archivních materiálech - takže hned na začátku nenápadně podsouvá do popředí téma "maskování": také my každodenně přijímáme nejrůznější obrazy a informace, přičemž o tom, jestli jim věříme, většinou rozhodují jen naše povrchní, uspěchané a snadno zmanipulované soudy. Nejsme na tom nakonec podobně než ti íránští ozbrojenci na letišti, kteří se nechali obalamutit storyboardy k neexistujícímu filmu?.
|
Sláva filmovému klamu - Hollywoodu s láskou |
Takové znepokojivé otázky samozřejmě v pozadí
Arga najdete, pokud budete chtít - a dobře s nimi ladí skutečnost, že Affleck a scenárista Chris Terrio se nakonec rozhodli svůj film pojmout jako velmi ostražitý tanec mezi vejci, díky kterému se nakonec vykroutí z osidel tendenčnosti i z dojmu, že jde o banální "kritický" snímek. Místo očekávaného potvrzení falešnosti dvou velkých amerických institucí - státního aparátu a Hollywoodu - totiž nakonec sledujeme spíš jejich rehabilitaci. Kdo chce (a já jsem chtěla), může "banální" konec filmu dokonce vnímat jako jejich velkou oslavu.
Ať si to všechno nakonec "přečtete" a poskládáte jakkoli, je
Argo výborným filmem, který vás pobaví a donutí vás přemýšlet. Panebože, jak oni to v tom Hollywoodu dělají?
Doplnil by som, že Affleck študoval na vysokej blízkovýchodné vzťahy, takže výber námetu jeho nového filmu asi nebude náhodný.
OdpovědětVymazat