James Franco jako Aaron Ralston |
Aaron v lůně skal |
Ve spojení s příběhem horolezce uvězněného bez šance na záchranu spadlým balvanem na dně uzounkého kaňonu je asi nezvyklé použít slovo "líbivý" - zvlášť když na film jdete s vědomím, že jde o skutečný příběh, jehož protagonista z kamenné pasti vyvázl jen proto, že si uřízl ruku. Což jsem mimochodem nevěděla, když jsem na šla na novinářskou projekci - někdy si totiž o filmu záměrně předem nic nečtu, aby mne nerušila nějaká očekávání, která se pak třeba ukáží jako rušivá či zbytečná. V roli panensky nevinného diváka jsem se nejspíš ocitla právě v případě Boyleova nového filmu záměrně - jde totiž o režiséra, jehož práci vždycky provází plno informačního balastu a šumu. Když si tedy filmový Aaron Ralston v podání Jamese Franca na dně kaňonu Blue John v Utahu na sklonku dubna 2003 začal v naturalistickém detailu pižlat ruku uskřípnutou mezi balvanem a skálou, koukala jsem na to dost nevěřícně.
Aaron byl vždycky sólista |
Protože nepředpokládám, že právě kvůli téhle jediné scéně na film půjdete, možná stojí za to vrátit se ke zmíněné "líbivosti" 127 hodin - tedy k prvkům, které snímku zajistily místo mezi nejhalasněji zmiňovanými anglofonními tituly loňského roku. Základní strategie se zdá být celkem jasná: jde o oblíbený subžánr "inspirace skutečným příběhem". A navíc víte, že všechno skončí dobře (protože jinak by skutečný Aaron Ralston nenapsal knižní předlohu k filmu). Což je rozdíl třeba oproti Útěku do divočiny, rovněž vyprávějícího o hranicích svobody osamělého jedince čelícího nakonec zlotřilé lhostejnosti přírody.
Pokud existují vzpomínky, sny a vize, hrdina nikdy není sám |
Spíš než jeho upižlaná ruka vás musí zajímat, jak to Aaron udělal, že s jídlem a vodou vyměřenými na víkend přežil pět dní a nezešílel a nakonec nezemřel. Autoři 127 hodin jdou ovšem ještě daleko za detailní popis Aaronových činností: místo minimalistického dramatu sledujícího činnosti chlapíka uvězněného ve skalní pasti totiž popisují hrdinův duchovní přerod z dětinského, sebestředného, individualistického halamy v muže, který pochopil, že potřebuje ostatní - a že oni potřebují jeho.
Setkání před katastrofou |
Nebyl by to Boyle, aby k plakátovému konstatování o skutečných hodnotách života nepoužíval a nezneužíval všemožné výrazivo, které mu současná kinematografie nabízí. Žíznivý, vyhladovělý, chátrající Aaron rozhojňuje "základní" vyprávění tím, že generuje stále horečnatější vzpomínky, vize, sny a představy. Hovoří nejen sám k sobě, ale na videokameru nahrává vzkazy potenciálním zachráncům i svým pozůstalým bližním (což prý skutečný Ralston opravdu dělal). A aby se divák ani chvíli nenudil a viděl skutečnost Aaronovy mysli v celé její šíři, délce a bohatosti, dva kameramani používají tři různé druhy kamer (přičemž ta klasická, filmová, se stará o "krásné" obrázky, kdežto ta digitální místy poctivě, subjektivně a "realisticky" zrní).
Co by se stalo, kdyby pršelo... |
James Franco tak coby herec rozhodně není středobodem vyprávění, i když podává zřetelně zajímavý, "fyzický" herecký výkon (i když si nemyslím, že mu nakonec vynese tolik cen jako Natalii Portmanové baletění v Černé labuti). Po Kvílení je sice dobré si znovu uvědomit, že Franco nikdy nebude jen hezounem z Tristana a Isoldy, Danny Boyle ovšem není třeba Werner Herzog, aby svého herce využil jako něco víc než jen jako jednu z efektních rekvizit. Dokonce Francův soustředěný herecký výkon docela slušně a okázale narušuje: možná nejsem jediný divák, který by dal přednost sledování hrdinových žízní rozpraskaných rtů a vyčerpaných očí před vizí vyhlížející - záměrně a neúčelně - jako reklama na Colu. Jenže to toužím po docela jiném a jistě "nudnějším" filmu, než je ten Boyleův: jeho 127 hodin je naopak ukázkovým příkladem "extrémní" filmařiny, která bere hrdinovu nucenou, vypjatě nehybnou situaci především jako opěrný bod pro vlastní artistické kousky.
Frajer na začátku cesty |
A také opěrný bod pro vlastní tezi. Pokud jde o téma lákavosti i ošidnosti úniku jedince ze společnosti a o následek pokusu o "extra život" jako výsledek hry osudu, najdeme jej i v jiných Boyleových filmech. Ať už jde o Mělký hrob, Trainspotting, Pláž, Millions, Sunshine - i Milionáře z chatrče - platí ovšem, že boyleovská extrémně líbivá filmařina na mne působí - zvlášť v kombinaci s vypjatě "realistickými" i "uměleckými" prvky - příliš sebestředně a silácky (což mimochodem není případ Milionáře, který se mi proto prostě a naivně "líbil"). Představa o režisérovi mi tak nevyhnutelně splývá s vidinou náfuky Aarona Ralstona na začátku jeho putování, kdy záměrně vyhledává konflikty se skalami, aby si na nich mohl demonstrovat svoje nadstandardní a jedinečné schopnosti.
USA / Velká Británie 2010, 94 min., titulky
Režie: Danny Boyle
Scénář: Danny Boyle, Simon Beaufoy (podle knihy Arona Ralstona)
Kamera: Anthony Dod Mantle, Enrique Chediak
Režie: Danny Boyle
Scénář: Danny Boyle, Simon Beaufoy (podle knihy Arona Ralstona)
Kamera: Anthony Dod Mantle, Enrique Chediak
Hudba: A.R. Rahman
Hrají: James Franco (Aron Ralston), Kate Maraová (Kristi), Amber Tamblynová (Megan), Sean Bott (Aronův přítel), Treat Williams (otec), John Lawrence (Brion), Kate Burtonová (matka)
Premiéra: 3. 2. 2011
Hrají: James Franco (Aron Ralston), Kate Maraová (Kristi), Amber Tamblynová (Megan), Sean Bott (Aronův přítel), Treat Williams (otec), John Lawrence (Brion), Kate Burtonová (matka)
Premiéra: 3. 2. 2011
Žádné komentáře:
Okomentovat