Rango je zelenáč... |
Hřbitov předchozích šerifů městečka Prach |
Ta scéna mi v Pirátech připadala manýristická a měla smysl leda jako ujetá exhibice Johnnyho Deppa. Což je ovšem animovaný Rango také, drží ale mnohem víc pohromadě jako "normální" film. Nevídaně opulentně rozehranou akci v typickém Verbinského stylu totiž sjednocuje a usměrňuje nejen způsob vyprávění mainstreamového animovaného filmu vyžadující jistou přehlednost, ale velmi pravděpodobně i scénář Johna Logana (autora, který má na svém kontě takovou nevídanou kombinaci titulů, jakou je Scottův Gladiátor, Scorseseho Letec a chystaný Hugo Cabret, Burtonův Sweeney Todd a připravovaná bondovka). Na druhé straně jde o ovšem o ryzí filmovou ujetinu, která není určena dětem. Respektive si myslím, že nabízí víc zábavných, nekorektních a chytrých věcí dospělým než jejich potomkům. Ti dospělí ovšem musejí vyznávat jistý druh humoru a mít slušné povědomí o hollywoodské klasice... Z Verbinského filmu by se tedy snadno mohlo stát cosi jako plnohodnotná podívaná pro hrstku spřízněných duší. Mohlo - ale doufám, že nestane. I když totiž poznáte třeba jen dvacetinu filmů, které Rango s bohapustou rozmařilostí cituje v obraze, hudbě či situacích, pořád ještě se můžete dobře bavit.
Výhled do Fordova údolí |
Základní příběh Ranga navíc odkazuje mimo westernový žánr, k "příběhu o vyprávění!: bezejmenný chameleón, kterého osamělost v teráriu odsoudila k tomu, aby se sám pro sebe stal vypravěčem a hercem smyšlených příběhů, se totiž omylem dostává na svobodu a v bohem zapomenutém pouštním městečku nazvaném Prach se právě na této křehké, ošemetné bázi pokouší vybudovat si skutečnou identitu. Coby nový šerif Rango (což není práce, která by se tady dala dlouho přežít) se pak z žvanila, hňupa a pitomce mění v hrdinu prostě proto, že místní lidé, sužovaní zoufalstvím a nedostatkem vody, potřebují příběh, který vymyslel. Rangovi nezbývá než stát se hrdinou, protože, jak se tu pěkně říká, "ze svého příběhu nelze vystoupit". Není totiž tím typem chameleóna, který by se dokázal přizpůsobit prostředí, ve kterém se ocitl...
Mexikánská kapela je antickým chórem komentujícím Rangův příběh |
Rango si to neuvědomuje: uvízl totiž až po uši v hledání zloducha, který z městečka kamsi tajně odvedl všechnu vodu, a nad svým příběhem - tak jak to má být - ztrácí vládu a mění se z vypravěče v aktéra. Verbinského a Loganovo srandovní existenciální meditování si v té situaci bezpečně zajišťuje nadhled nad vyprávěním prostřednictvím mexikánské soví kapely, která hrdinovy osudy opěvuje (doslova). V Rangovi přitom nejde o inteligentní a vtipnou zábavu nacpanou do klasického příběhu (jak to s nadstandardními výsledky a přijatelně pro nejširší publikum dělá třeba Pixar), ale o inteligentní a vtipnou zábavu nacpanou do šíleného a nekorektního rámce.
Jezdec: "Kam to jedeme?" Rango: "Cože?" aneb parodie na věčné westernové cválání |
Sám vypravěčský prostor je fantasmagorický, ale logický: poušť kdysi lhostejně rozpoltila moderní dálnice (nelze si nevzpomenout na pixarská Auta), ale v typickém westernovém zapadákově přežívají ve zvířecí podobě tradiční typy z filmovéhé Západu. Starostovi Prachu - starému černému želvákovi - ovšem stačí vyměnit klobouk, aby se změnil v moderního byznysmena. I zelenáči (doslova) Rangovi začíná být jasné, že Prach je přece jen nějak napojený na vnější svět, i když to jeho obyvatelé, zajatí do pasti vlastních rituálů a vztahů, netuší. Způsob, jak zpátky do městečka zase dostat vodu, je posléze hravě blbý a nemá nic společného se "skutečným" řešením - i to odporuje "logice" klasických animovaných filmů...
Nadějeplní outsideři na cestě k vodě |
Na Rangovi je vidět, že je patrně čímsi jako Verbinského aktivním odpočinkem před připravovanou prestižní verzí americké westernové klasiky The Lone Ranger (2012 - samozřejmě s Deppem). Verbinski se ovšem ani během svého animovaného dovádění neobejde bez velmi příjemné vážnosti (na niž v Pirátech jaksi nebyl čas): místy je dojemný, melancholický a dokonce žhavě aktuální. Ono tu ve skutečnosti vlastně jde také o bajku reflektující ekonomickou krizi, v níž v bance místo peněz dochází voda. (Pokud jde o společenskou satiru maskovanou jako animovaná zábava, je ujetý Rango mimochodem výrazně konzistentnější a konkrétnější než kupříkladu opatrnicky mlžící Svěrákův Kuky).
Surrealistický sen chameleóna na poušti |
Pokud měl Rango být i svého druhu výstavkou westernových memorabilií, kterou Verbinski uspořádal s ohledem na svou příští práci, je určitě nejdůležitější hrdinovo mysticko-komické kratičké setkání s Duchem Západu - jedinou výrazněji exponovanou lidskou postavou vyprávění, oblečenou jako leoneovský Muž beze jména, ale opatřenou zestárlou tváří připomínající Eastwooda i Charltona Hestona. Bizarní Duch Západu ovšem Rangovi neposkytuje žádné rozhřešení ani účinnou pomoc - to všechno si malý chameleón s křivým krkem musí samozřejmě vybojovat sám, stejně jako úctu svých nových spoluobčanů, lásku ještěrčí slečny Fazolky - a diváckou přízeň, samozřejmě.
P. S. Pokud na tenhle úžasný a divný film srdnatě vyrazíte do kina (a to vám ze srdce doporučuji), snažte se natrefit na kopii nabízející anglické znění s titulky - Johnny Depp JE Rango a naopak, což se vám český dabing samozřejmě pokouší zatajit.
Rango
USA 2010, 107 minut, dabing nebo titulky
Režie: Gore Verbinski
Scénář: John Logan
Hudba: Hans Zimmer
Mluví (v českém znění): Ondřej Brzobohatý, Tereza Bebarová, Tomáš Juřička, Otakar Brousek, Lukáš Hlavica/v originále: Johnny Depp, Isla Fisherová, Abigail Breslinová, Algred Molina, Bill NIghy, Harry dean Stanton, Timothy Olyphant, Ray Winstone
Premiéra: 10. 3. 2010
Režie: Gore Verbinski
Scénář: John Logan
Hudba: Hans Zimmer
Mluví (v českém znění): Ondřej Brzobohatý, Tereza Bebarová, Tomáš Juřička, Otakar Brousek, Lukáš Hlavica/v originále: Johnny Depp, Isla Fisherová, Abigail Breslinová, Algred Molina, Bill NIghy, Harry dean Stanton, Timothy Olyphant, Ray Winstone
Premiéra: 10. 3. 2010
Supr! (Mimochodem, ale, jedná se o třetí Piráty)
OdpovědětVymazat