Anna: Stvořena k utrpení |
Vdaná Anna (Keira Knightleyová) potkává svou osudovou lásku |
Můj předpoklad byl ovšem naprosto špatný (viz tady): na film jsem se chystala s tím, že půjde o kostýmní melodrama založené na více či méně herecky schopných hvězdách, přičemž o Wrightovi jsem celkem nepochybovala.Je pravda, že Knightleyová v titulní roli podává očekávaný manýristický výkon a Jude Law coby podváděný manžel Karenin je úsporný a nadmíru dobrý. Velká neznámá tohoto vztahového trojúhelníku - Aaron Taylor-Johnson jako svůdce Vronský - je nakonec docela zajímavý, i když Lawovi, který má k dispozici mnohem menší prostor, nemůže konkurovat. Vztahy mezi postavami ovšem nefungují, a to nezáměrně: Karenin má působit izolovaně, pročež z režisérovy vůle prakticky vůbec nedochází k jeho interakci s manželkou - stejně chladné jsou však i (zbytečné) záběry Anny, vášnivě se milující s Vronským.
Upjatý Karenin (Jude Law) představuje rozum v chaosu citů |
Joe Wright se i tentokrát spojil s vynikajícím specialistou na literární adaptace: po Pokání s Christopherem Hamptonem si vybral Kareninu s Tomem Stoppardem. Nejzjevnější zásluhou pětasedmdesátiletého ceněného dramatika a poněkud nesoustavného scenáristy je fakt, že Zamilovaný Shakespeare nebyl žádným romantickým blábolem. Stoppard nějakým zázrakem fascinující a přebohatý Tolstého tlustospis zhustil do scénáře, ve kterém alespoň v náznacích zůstávají zachovány hlavní dějové linie a vztahy. Pro toho, kdo si chce pořádně počíst, zůstává román z roku 1877 pořád ještě hodně vzrušující zábavou - rozhodnutí udělat z románu film ovšem znamená přidat svůj hlas k dlouhé řadě nejrůznějších adaptací (ty nejdůležitější najdete zde na Wikipedii). Joe Wright se rozhodl popřít žánr melodramatu, respektive ho jako zjevně nepoužitelný, protože nemoderní zastřít jinými žánry - divadlem, baletem a operou.
Láska má bílou barvu . Počkejte, až si Anna vezme červenou... |
Podstatná část vyprávění se tak odehrává jakoby v divadelní budově ve zjevně teatrální inscenaci: ta místy přiznává existenci pohyblivých a proměnlivých kulis, kterými procházejí hlavní představitelé i komparz, místy zase přechází do "realistických" prostředí. Na začátku to vypadá úchvatně: celá dlouhá úvodní scéna vás přesvědčí, že budete svědky velkolepé, velmi nápaditě režírované podívané. A taky že ano: Wright, opilý vlastními možnostmi, nabízí opravdu velké množství "úžasných" scén... ze kterých se postupně jaksi vytrácí smysl. Soustředit se na herce a na postavy je v rozměru 130 minut stále těžší, a možná nakonec už začnete toužit po tom, aby se Anna přestala předvádět v dalších a dalších kostýmech a (pozor, spoiler) konečně už skočila pod ten vlak.
Oblonský (Matthew Macfaddyen) a Levin (Domhnall Gleeson): zajímavé vedlejší postavy |
Nová Anna Karenina vypadá spíš jako Moulin Rouge Baze Luhrmanna (což je bizarní ve chvíli, kdy se právě Luhrmann pouští na půdu antiiluzivních filmů - alespoň předpokládám, že Velký Gatsby v tom bude následovat Austrálii). Luhrmannovi, který je další profesí operní režisér, se ovšem ve výše jmenovaném spektáklu povedlo udržet nádherně čistou, jednolitou melodramatickou atmosféru - a právě tom Wright bohužel selhává. Nemá asi smysl bavit se o detailech a vyčítat adaptátorům, že z Anny posléze udělali morfinistku, když nefunguje samotný základní koncept. Výprava a kostýmy jsou přitom nádherné, hudba Daria Marianelliho působivá a kamera Seamuse McGarveyho odpoutaně kouzelná. To všechno dohromady v pekelném víru samoúčelného předvádění ovšem nakonec vypadá tak trochu jako zmarněná práce.
Novou Annu Kareninu diskvalifikuje hluboká nedůvěra v žánr kostýmního melodramatu... obava ze směšnosti velkých citů a z trapnosti patosu. Což je mrzuté, protože jinak než melodrama tenhle příběh asi vyprávět nešel.
Scénář: Tom Stoppard (podle románu Lva Nikolajeviče Tolstého)
Kamera: Seamus McGarvey
Hudba: Dario Marianelli
Hrají: Keira Knightleyová (Anna), Aaron Taylor-Johnson (Vronský), Jude Law (Karenin), Matthew Macfadyen (Oblonskij), Kelly Macdonaldová (Dolly), Domhnall Gleeson (Levin), Alicia Vikanderová (Kitty), Emily Watsonová (hraběnka Lydia Ivanovna), Ruth Wilsonová (princezna Betsy)
Premiéra: 6. 11. 2012
Jen pro úplnost: Něco k ruskému pohledu na tuto jejich národní klasiku
OdpovědětVymazathttp://aktualne.centrum.cz/kultura/film/novinky/clanek.phtml?id=769152