Prohledat tento blog

sobota 26. května 2012

Sněhurka a lovec: cáry mytologií

Pohádka bratří Grimmů přeložená
do jazyka hollywoodské fantasy
Časový souběh dvou filmových verzí jednoho příběhu není tak úplně neobvyklý - a spíš než o osudovou náhodu typu "je to ve vzduchu" nejspíš většinou jde o únik informací. Krádež námětu Tmavomodrého světa (2001) a jeho přetavení do hollywoodského akčního dramatu Pearl Harbor je podle svědectví Jana Svěráka celkem jasná, zatímco třeba pozadí souběhu Nebezpečných známostí  (1988) a Formanova Valmonta (1989) neznám. Jak je to ale se s akční fantasy Sněhurka a lovec a komedií Sněhurka, které byly uvedeny do kin příliš brtzy po sobě na to, aby mohlo jíz o pouhou náhodu? Zajímavé je každopádně na obou verzích třeba to, jak důležitou roli tu hraje zlá královna v podání hollywoodské herecké hvězdy. Zatímco u nablblého filmu Tarsema Singha šlo zjevně o poctu lehce pohasínající slávě Julie Robertsové (mou recenzi na toto téma najdete tady), v debutu Ruperta Sanderse jde o postavu ozdobenou nejen působivou hvězdnou přítomností Charlize Theronové, ale i o nejpečlivěji dramaturgicky propracovaný charakter celého příběhu.  

Ravenna: ztělesněná feministická,
mocenská, sociální a generační pomsta 
Královna Ravenna je ve vztahu ke Sněhurce až přemotivovaná - s výjimkou toho, že by jí chtěla uzmout sexuálního partnera (v čemž se liší od postavy Robertsové). Intimním společníkem krásné Ravenny je už totiž pravděpodobně její padoušský  bratr  Finn (!). Navíc ovšem jde děvče z nuzných poměrů, které se kdysi vyšvihlo do role milenky jakéhosi krále díky své kráse a kouzlům, ale bylo zapuzeno. Nedávno se Ravenna pomstila na Sněhurčině otci, kterého na oplátku zavraždila -  a protože si chce uchovat trůn, snaží se zbavit i jeho právoplatné nástupkyně. Sněhurka je navíc už tradičně její generační konkurentkou v soutěži krásy rozhodované kouzelným zrcadlem, přestože královna se průběžně omlazuje vysáváním životní síly z mladých panen. 

Kristen Stewartová je akční Sněhurkou
s neřestnýma očima 
V hollywoodské soutěži krásy pak tady proti sobě máme herecky zkušenou Theronovou, jejíž výkon mrzačí hloupé triky a efekty, a Kristen Stewartovou, která rozvíjí svou zkušenost nasbíranou především v emo sérii Sága Twilight. Sněhurka je v jejím pojetí značně neortodoxní díky akční fyzičce a neřestným očím, takže působí zrale, možná i lehce perverzně. To je ovšem   jen začátek inovací klasické látky, na kterých je postavena tato akční fantasy (která rozhodně není vhodná pro malé děti). Místo jednoho prince tady máme titulního lovce (Chris Hemsworth bohužel hraje dobře jen pod vedením Kennetha Branagha). Ten prochází typickým dramatickým obloukem od outsiderského, pragmatického opilce k akčnímu hrdinovi. (Tohle byste asi mohli považovat za spoiler:) Jistým rysům vznešenosti, které začne projevovat a které by ho (už podle titulu filmu) měly předurčit na místo hrdinčina partnera, ovšem není dovoleno se rozvinout. Lovec se odhaluje především jako vdovec truchlící na zemřelou manželkou - a očekávané finále se zvrhne v "poctu vládkyni na trůně" ve stylu Star Wars, která nevelebí partnerskou dvojici, ale velitelku a její podřízeným funkční tým. 

William komplikuje milostnou zápletku 
Otázku, kdo vlastně vtiskne hrdince očekávaný oživující polibek, zjevně komplikuje jistý William (Sam Claflin) - syn vévody, který v říši rozvrácené Ravenniným panováním královně nesměle oponuje ze svého opevněného hradu. William je hrdinčiným kamarádem z dětství a zjevně lovcovým sokem, k žádné zřetelné konfrontaci však nedojde. Působí dost pravděpodobně, že film prošel ve fázi výroby nějakými nevyjasněnými proměnami a zásahy, které nastolily tuhle mrzutě nejasnou situaci. Každá z těchto mužských postav by mohla zaujmout pozici zajímavého a žádoucího hrdiny (a nějak by se to jistě zaonačilo i s tím, aby Sněhurka mohla zůstat dominantní akční hrdinkou). Právě Hemsworthova postava je přitom místy koncipovaná jako superhrdina, který by dokázal vyprávění i náležitě ironizovat a zlidštit. 

A takhle vypadají trpaslíci... 
Skutečné potíže v Sandersově filmu ovšem nastávají v konfrontaci těchto tradičně pojatých postav se světem fantasy, který vyžaduje víc kouzelných atrakcí než jen otrávené jablko a vzhledovou oscilaci zlé královny mezi kráskou a babiznou. Sněhurka s lovcem tak putují Temným lesem a Ravenninou říší, potkávajíce nejrůznější magické pišišvory a střetávajíce bizarní společenství - vedle kmene žen-rybářek především očekávané trpaslíky. Zatímco robertsovská Sněhurka vsadila na hollywoodskou liliputí elitu, tady jde - což je technicky dobře zvládnuté a zajímavé - o digitálně umně zmenšené herce zvučných jmen (Bob Hoskins, Eddie Marsan...). Narušen je i tradiční trpasličí počet (je jich totiž vlastně spíš osm a pak šest). Představu roztomilých hrdinčiných kumpánů narušuje drsnost a bojová připravenost, odkazující nejspíš k diváckým očekáváním, spojeným s Jacksonovým Hobitem. Disneyovské "Haj hou" se mění jen v sarkastický povzdechem ve chvíli, kdy se trpaslíci brodí smradlavou hradní stokou. 
 
Od bloudění v Temném lese se odvíjí
módní přehlídka různých mytologií 
Z tohoto popisu vychází Sněhurka a lovec myslím jako celkem zajímavá fantasy, kterou v zásadě také je. Aby však mohla být opravdu dobrá, musela by působit soudržně po vizuální stránce (která ovšem odkazuje k nejrůznějším vzorům počínaje historickými filmy Ridleyho Scotta a jeho nedostižnou Legendou, ale konče Pánem prstenů). Nedráždivá, ale nepříliš originální vizualita má ovšem kořeny v hlubším problému filmu - v nepropracované mytologii, respektive v totálním mytologickém maglajzu. "Realističtí" trpasličí bojovníci a udatné vodní ženy nejdou moc dohromady s digitrollem číhajícím na pocestné a s okázalými CGI efekty obklopujícími Ravennu. Ravenna je pak zjevně součástí "pohanského" světa. Sněhurka (která se dokonce modlí otčenáš) je ovšem vyfutrovaná křesťanstvím (také její instalace na trůn probíhá za asistence katolických kněží). Žádný přehledný konflikt se však nekoná, protože Sněhurka je současně i vyvolenou bytostí s magickou mocí, která je odhalena v kouzelném okrsku víl: tam hrdince dokonce požehná kouzelný jelen. 

Ve Sněhurce a lovci tak povlávají prostorem nesourodé cáry nejrůznějších mytologií, jakoby navezenými na plac s nejrůznějšími úmysly, jež byly posléze jaksi zapomenuty. Při jen trochu bedlivějším pohledu je tak tenhle slibný letní film jenom zmateným blábolem - což je škoda, protože mohl být při větším soustředění pěkně temnou pohádkou na dobrou noc. 

USA 2012, 126 minut
Režie: Rupert Sanders
Scénář: Evan Daugherty, John Lee Hancock, Hossein Amini
Kamera: Greig Fraser
Hudba: James Newton Howard
Hrají: Kristen Stewartová (Sněhurka), Chris Hemsworth (lovec), Charlize Theronová (Ravenna), Sam Claflin (William), Sam Spruell (Finn) Ian McShane (Beith), Bob Hoskins (Muir), Ray Winstone (Gort), Nick Frost (Nion), Eddia Marsan (Duir), Toby Jones (Coll), Johnny Harris (Quert), Brian Gleeson (Gus)
Premiéra: 31. 5. 2012

Žádné komentáře:

Okomentovat