|
Atrakce Pollackova "revizionistického westernu": Robert Redford |
"Velikánem filmu" České televize pro tento týden je
Sydney Pollack (1934-2008) - režisér, producent, ale také herec. Z jeho tvorby ČT naštěstí nepřipomíná notoricky známé
Vzpomínky na Afriku (1986), za které Pollack dostal - z dnešního pohledu poněkud přemrštěně - hned dva Oscary současně - jako režisér a producent), ale dva jeho jiné snímky: "revizionistický western"
Jeremiah Johnson (1972) a thriller
Tři dny Kondora (1975). Oba prošly celkem úspěšně zkouškou času i z toho důvodu, že spadají do období 60. a první poloviny 70. let, kdy Pollack zřejmě dost přemýšlel o zavedených hollywoodských žánrech a o tom, jak jim vdechnout novou dramatickou formu. (Na
Japonskou mafii mám ovšem už jen matnou vzpomínku, takže se k ní raději nebudu vyjadřovat.) Ať šlo o původní látku nebo adaptaci, od svého filmového debutu
Na vlásku (1965) Pollack projevoval výjimečný cit pro filmový časoprostor: v
Plavci (1968) se hrdina v podání Burta Lancastera chce proplavat bazény svých sousedů až ke své rodině, válečné drama
Hájili jsme hrad (1969) líčí vztahy hrstky vojáků "zapomenutých" nadřízenými a izolovaných v titulním prostředí, hrdinové sociálního dramatu
Koně se také střílejí (1969) se pokoušejí vyhrát taneční maraton v uzavřeném prostoru tanečního "ringu"...
|
Scenérie Skalistých hor tvoří atraktivní kulisu hrdinova hledání |
Do tohoto pomyslného prvního období Pollackovy tvorby logicky spadá i
Jeremiah Johnson, jehož protagonista se stává dobrovolným vězněm své samoty uprostřed jednoho z nejdůvtipněji a nejkrásněji prezentovaných přírodních panoramat v historii westernu: velkolepých Skalistých hor. Vyprávění, jemuž se daří v "nadměrných" exteriérech pracovat s agorafobickou náladou, se odehrává téměř výhradně pod širým nebem (pročež natáčení muselo pro štáb být peklem). Exteriéry jakoby si na tvůrcích vynutily realistickou stylizaci a lyrickou vážnost (ostatně hlavní představitel Robert Redford by patrně nedopustil, aby se v jeho milovaném Utahu natáčela nějaká taškařice). Film líčí příběh veterána
mexicko-americké války, který si zvolí osamělý zálesácký život: ze zelenáče, který si ani pořádně neumí rozdělat oheň a první zimu ve volné přírodě málem zemře hlady, se vypracuje ve zkušeného trappera. O to, že se Jeremiah naučí, jak skolit jelena či vypořádat se s hladovým vlkem, jde ovšem samozřejmě až v druhé řadě: zásadní je spíš mlčenlivé, umanuté hledání vnitřního klidu mužem, který zřejmě prošel nespecifikovaným, leč bolestným válečným traumatem. To bylo jistě jasné divákům žijícím v realitě války ve Vietnamu, kteří jistě bouřlivě reagovali i na scénu, v níž je hrdina málem odvlečen do další války. Doboví diváci si tak v Pollackově filmu mohli "přečíst" i autorův silný odpor k establishmentu.
|
Jeremiahova adoptivní rodina: Indiánka Labuť a kluk, kterému říká Caleb |
Jeremiahovo hledání harmonie a lidskosti vede přes sérii více či méně otřesných zkušeností, jež mají někdy i lehce humorný ráz (upomínající však jen vzdáleně na předchozí Pollackův westernový opus, komedii
Lovci skalpů): Jeremiah se mění a učí prostřednictvím nejrůznějších setkání s dalšími osamělci obývajícími "neobyvatelnou" divočinu, jejíž realistickou nádheru působivě a ústrojně zprostředkoval kameraman Duke Callaghan. Nejvýznamnější je pro hrdinu letité sousedské soužití s kmenem Černonožců. Původně nevýbojný Jeremiah se s nimi původně pokoušel žít v míru. Poté, co Indiáni, které nechtěně vydráždil, však vyvraždili jeho adoptivní rodinu sestávající z traumatizovaného polosirotka a nechtěné indiánské manželky, což ho mění v pomstychtivou bestii. V této části vyprávění se film nejúžeji váže k postavě legendárního
Játrožrouta Johnsona, jehož osudy poskytly autorům filmu volnou inspiraci v podobě knižní předlohy Vardise Fishera. Protože ovšem jde vlastně o "hippie" antiwestern odsuzující celou dosavadní, xenofobní a násilnickou westernovou tradici, dostává hrdina nakonec pádnou lekci v mírumilovnosti od svého letitého indiánského souputníka, s nímž chce svést rozhodující souboj.
|
Gesto míru... |
Jeremiah Johnson je žánrově nejspíš psychologickým dramatem, které se obejde prakticky bez dialogů a značně výmluvně popisuje vnitřní stavy svého hrdiny prostřednictvím pouhé existence postavy v krajině - zapojil se ovšem do linie těch
"revizionistických" westernů, které odmítaly pulírovat (zaniklé) žánrové stereotypy a líčit Indiány jako krvežíznivé a primitivní bestie (mj.
Malý velký muž,
Muž zvaný Kůň). I když někteří doboví recenzenti filmu vyčítali zdlouhavost i to, že ideje humanismu a svobody formuluje poněkud nezřetelně, diváky
Jeremiah Johnson velmi oslovil. Podíl na komerčním úspěchu filmu měl jistě i tehdy šestatřicetiletý Robert Redford v titulní roli. Hvězda je sice permanentním středobodem nádherného "krajinného" obrazu, ale přesto ji Pollack ještě neexhibuje tak křiklavým způsobem, jako v jejich následujících společných filmech.
Redford se pro režiséra stal ideálním náhradníkem za jeho předchozí plavou hvězdu - Burta Lancastera (který mladého Pollacka kdysi přesvědčil, aby se věnoval režii, a objevil se v jeho filmech
Plavec, Lovci skalpů a
Hájili jsme hrad). Pollack si Redforda vyzkoušel už v roce 1966 v romanci
Zakázaný majetek - společně pak po
Jeremiahovi natočili ještě filmy
Takoví jsme byli, Tři dny Kondora, Elektrický jezdec, Vzpomínky na Afriku a
Havana). Tandem stmelený i společnými. levicově zacílenými politickými názory Redford definitivně rozbil až v 90. letech, kdy se začal soustavně věnovat prezentaci svých myšlenek ve vlastních režisérských opusech.
|
Barbar Jeremiah |
Zajímavé je možná i dobové profesionální prostředí: Pollack se dostal k celovečerní režii po delší televizní zkušenosti jako jednatřicetiletý. To bylo na tehdejší studiové poměry velmi brzo, protože Hollywoodu vládl střední a starší věk. Právě tuto situaci se ovšem rozhodla změnit generace Nového Hollywoodu. Do party kolem Francise Forda Coppoly, Martina Scorseseho atd. ovšem Pollack nikdy nezapadl ani věkem, ani filmařskou náturou - v první polovině 70. let, která se z pohledu této generace nesla v duchu nadějí a smělých výbojů, ovšem i on ke své filmografii přidal velmi zajímavé tituly - takže můžeme připustit, že okolní živé filmové prostředí ho mohlo inspirovat a ovlivňovat. Zjevnou spojnicí mezi Pollackem a "filmovými spratky" je každopádně i spoluscenárista
Jeremiaha John Milius - mj. původní spoluautor scénáře k Coppolově
Apokalypse, který má menší podíl třeba i na Spielbergových
Čelistech. Podobnou epizodickou strukturu, jakou využil v Pollackově filmu, si Milius o deset let později znovu vyzkoušel v
Barbaru Conanovi, kterého rovněž režíroval. Podíl na tom, že si Pollack mohl dovolit velmi neobvyklého
Jeremiaha svobodně realizovat, má nejspíš i producent Joe Wizan, který v roce 1972 poskytl zajímavou "antiwesternovou" příležitost i Samu Peckinpahovi a jeho
Junioru Bonnerovi.
Jeremiah Johnson je tak velmi jednoduše působícím filmem, který je v rámci hollywoodské historie bezpečně zavěšen na řadě logických a těsně provázaných kontextů - na rozdíl od Costnerova
Tance s vlky, který se jím sice okázale inspiroval, v roce 1990 oslnivě zazářil... a s uplývajícím časem působí stále zastaraleji.
P.S.: Pokud jde o spolupráci Redforda a Polacka, psala jsem onehdy retro-recenzi na jejich společný opus
Takoví jsme byli (
na Alenčině blogu tady).
Jeremiah Johnson
USA 1972, 108 minut
Scénář: John Milius, Edward Anhalt (podle románu Vardise Fishera MOuntain Man a povídky Raymonda W. Thorpa a Roberta Bunkera Crow Killer)
Kamera: Duke Callaghan
Hudba: Tim McIntire, John Rubinstein
Hrají: Robert Redford (Jeremiah), Will Geer (Lapp), Delle Boltonová (Labuť), Josh Albee (Caleb), Joaquín Martínez (Barví si Košili Načerveno), Allyn Ann McLerieová (bláznivá žena), Stefan Gierasch (Del Gue)
Nemôžem si pomôcť, ale napriek inteligencii a krásnej prírode mi Jeremiah pripadal zo všetkých revizionistických westernov, ktoré som videl a vlastne aj z Pollackovej tvorby, ktorú som videl, najnudnejší. Takže sa dobovým kritikom vôbec nečudujem.
OdpovědětVymazat