Před časem jsem se rozhodla, že tohle bude blog věnovaný psaní o filmu, a přestala jsem čtenáře děsit svými amatérskými komentáři politického dění. Středeční odvolání Pavla Horálka na oblastním sněmu ODS a jeho následné pravděpodobné odstranění z funkce starosty Prahy 4 (základní informace najdete třeba tady) bude ovšem nejspíš katastrofou pro Spořilov, kde bydlím - takže mi dovolte malou "předvolební" vsuvku. Odvolaný Pavel Horálek byl prý "nepohodlný" pro mnohé lidi ze své strany, a já se mohu laicky domnívat, že jedním z důvodů mohla být i skutečnost, že se dlouhodobě zasazoval za změnu situace na Spořilově: na ulici Spořilovská, oddělující sídliště a vilovou čtvrť, byla před dvěma lety z Jižní spojky svedena těžká kamionová doprava - čímž se sídliště stalo místem, kde se nedá žít bez hrozby trvalých zdravotních rizik. To velmi znepokojeně monitoruje iniciativa SOS Spořilov, která se u nás v uplynulých dvou letech zformovala (podrobnosti se můžete dočíst tady na její stránce).
Podle tohoto článku se zdá, že nyní v Praze 4 přebírají moc "členové ODS údajně napojení na podnikatele Ondřeje Palounka". Pokud o Palounkovi něco vypovídají tyhle informace, není to zrovna typ politika člověk, který by byl ochoten řešit problémy Spořilova: je to podle tohoto miniprofilu lobbista a podniká v oblasti nemovitostí a pozemků, na samotném Spořilově ovšem nejspíš žádné zájmy mít ani nemůže (ceny našich bytů a domů klesly vzhledem k okolnímu hluku a smradu, obtížně se prodávají a často se do nich stěhují ukrajinské rodiny, kterým je všechno jedno - čímž se mění tradiční, středostavovský sociální profil lokality). Mimochodem i Pavel Caldr, který po Horálkovi převzal funkci předsedy oblastní ODS, se viditelně v otázce nemovitostí vyzná (alespoň podle toho, co moje věci neznalé oko čte tady). Tohle spojení je možná důležité: před dvěma lety se - pokud si vzpomínám - mluvilo i o tom, že za odlehčením Jižní spojky (tak blahodárným pro Braník a Barrandov a tak smrtícím pro Spořilov) stojí nějací lidé kolem ODS, kteří spekulovali s cenami nemovitostmi v oblasti v jejím okolí. Odstranění Pavla Horálka a lidí kolem něj tedy možná není zajímavé jen kvůli tomu, že to oslabí pozici Bohuslava Svobody, ale bude mít i své konkrétní, bolestivé dopady v komunální oblasti - tedy na občany.
První z nich může nastat už v následujících dnech v souvislosti se senátními volbami. Tentokrát hrozí, že pokud ODS nezíská dostatek mandátů, bude mít ČSSD v senátu ústavní většinu, což by mělo voliče inspirovat k zodpovědnosti. Podpora ODS byla na Spořilově vždycky dost silná - pokud se ovšem rozkol ve straně těsně před volbami dotýká tak bezprostředně budoucnosti této lokality, můžeme se domnívat, že to ovlivní volební výsledky. O problémy Spořilova se v posledních týdnech začala intenzivně zajímat řada různých kandidátů, aby získala hlasy voličů. Za jejich horlivými, sympaticky působícími sliby pro občana snadno zanikne, jakou stranu který z nich reprezentuje. Jsem zvědavá, co z toho nakonec vzejde - a sama mám teď stejné voličské dilema, jako před dvěma lety. Mám upřednostnit "vyšší zájem" a volit občansky zodpovědně ODS, nebo se na ni jako občas Spořilova naštvat a zalovit někde jinde, kupříkladu u Zelených (kteří slibují - samozřejmě - radikální hory doly)? Absurdní je skutečnost, že jsou to skoro přesně dva roky, co jsem tady na blogu ventilovala prakticky stejné voličské dilema (text Bydlím ve slévárně je k přečtení tady).
P.S. 9. 11. 2012: Starosta Horálek se pomalu loučí se "svými" občany, protože odejde/bude odejit ze své funkce. Moje instinkty tedy byly správné, pokud jde o nové vedení ODS v Praze 4 s jeho "developerskými" plány - Horálek tento problém na rozloučenou medializuje třeba prostřednictvím listopadového čísla magazímu městské části Prahy 4 Tučňák nebo Spořilovských novin.
První z nich může nastat už v následujících dnech v souvislosti se senátními volbami. Tentokrát hrozí, že pokud ODS nezíská dostatek mandátů, bude mít ČSSD v senátu ústavní většinu, což by mělo voliče inspirovat k zodpovědnosti. Podpora ODS byla na Spořilově vždycky dost silná - pokud se ovšem rozkol ve straně těsně před volbami dotýká tak bezprostředně budoucnosti této lokality, můžeme se domnívat, že to ovlivní volební výsledky. O problémy Spořilova se v posledních týdnech začala intenzivně zajímat řada různých kandidátů, aby získala hlasy voličů. Za jejich horlivými, sympaticky působícími sliby pro občana snadno zanikne, jakou stranu který z nich reprezentuje. Jsem zvědavá, co z toho nakonec vzejde - a sama mám teď stejné voličské dilema, jako před dvěma lety. Mám upřednostnit "vyšší zájem" a volit občansky zodpovědně ODS, nebo se na ni jako občas Spořilova naštvat a zalovit někde jinde, kupříkladu u Zelených (kteří slibují - samozřejmě - radikální hory doly)? Absurdní je skutečnost, že jsou to skoro přesně dva roky, co jsem tady na blogu ventilovala prakticky stejné voličské dilema (text Bydlím ve slévárně je k přečtení tady).
P.S. 9. 11. 2012: Starosta Horálek se pomalu loučí se "svými" občany, protože odejde/bude odejit ze své funkce. Moje instinkty tedy byly správné, pokud jde o nové vedení ODS v Praze 4 s jeho "developerskými" plány - Horálek tento problém na rozloučenou medializuje třeba prostřednictvím listopadového čísla magazímu městské části Prahy 4 Tučňák nebo Spořilovských novin.
Ale kde zalovit, když ten rybník, co tatínek koupil, má jen jednoho kapra? (abychom zůstali u filmu) Alespoň ten výlov opět proběhne se vší pompou. :-)
OdpovědětVymazatZ pohledu obyvatele Spořilova byste měla volit toho, kdo je schopen prosadit dokončení obchvatu Prahy, ne toho, kdo slibuje vyřešit lokální problémy. Dokud nebude stát obchvat, budou kamiony vždycky někomu vadit. Představte si tenhle scénář: Roky vám pod okny jezdí kamiony ve dne v noci. Jste sužováni kolonami aut. A politici slibují: Až bude stát obchvat, uleví se vám. Tak se staví, sice déle, než se plánovalo, ale nakonec silnice stojí, kamiony zmizí jinam a vy si vydechnete. Ale ouha! Kamiony smrdí a hučí jinde, tamním se to nelíbí a protestují. Zvolí toho, kdo slíbí rychlou nápravu, třeba na úkor těch, kteří si už svoje protrpěli. I jejich děti mají alergie, i oni měli starost o hodnotu svých nemovitostí. A teď najednou někdo chce, aby se jim ten blázinec vrátil zpátky! I přehazují si kamiony jako horké brambory a budou tak činit, dokud nebude stát obchvat celý. Ale že se to vleče, co? Stavba se prodražuje, protože se všude krade a cena se nadhodnocuje. Pracuje se pomalu, bodejť by ne, když se dělá i na „jiných“ stavbách. Lobbuje se za umístění, někdo chce silnici tam, jiný onam, podle osobního zájmu. Do toho ještě zelení, Vaši alternativní zastupitelé, obstruují co mohou, takže to trvá ještě déle! Někdo vám Spořilovanům prosadil zlepšení: snížení rychlosti na padesátku a úsekové měření. To vám tedy moc nepomohl! Kamiony cestou z kopce podřadí a hučí i smrdí víc, motor jede na vyšší otáčky. A směrem do kopce musí podřadit i osobní auto. Aby udrželo rychlost na padesáti a motor nechcípal, jede každý na trojku, tedy vyšší otáčky, hluk i smrad. Hlavně, že se něco udělalo... Doporučuji volit transparentnost, zdravý rozum a zodpovědnost...tedy já bych si nevybrala. My naštěstí nevolíme:-):-)
OdpovědětVymazatDíky velmi za názor. Momentálně nám něco slibují všichni, ale je jasné, že po volbách se to všechno jaksi zkomplikuje. Prosadit dokončení obchvatu dříve než v horizontu několika let není mimochodem schopen nikdo, takže momentálně jde o nějaké dílčí změny, které nám alespoň ulehčí život. Existují nejrůznější studie atd, ale vlastně skoro všechno má svá pro a proti. Např. protihluková stěna mi asi moc nepomůže, bydlím nad celou tou hrůzou v šestém patře. A i kdyby se povedlo ten kilometr (!) Spořilovské zastřešit, což je účinné, ale šíleně drahé, zbudou nám tři jiné, přetížené a křižující se silnice. Samozřejmě s "přehazováním" kamionů máte pravdu - Spořilovští jsou ve válce např. s iniciativami z Braníka, kteří kamiony samozřejmě nechtějí zpět, když už jednou z Jižní spojky zmizely. A když se začalo mluvit o úplném zákazu těžké kamionové dopravy do Prahy, začal zuřit tehdejší středočeský hejtman Rath, že to odnese jeho kraj (perlička: psalo se někde, že se dokonce svévolně zasadil o přemisťování nějakých dopravních značek, aby svým voličům ulevil). Já budu volit Stranu svobodných občanů, i když nám nic neslibují a možná se vůbec nedostanou do druhého kola. Ti jsou transparentní a nezkorumpovaní - a ten typ zdravého rozumu, který obdivuji, jim nechybí.
OdpovědětVymazat