|
Ledová bouře |
Cyklus České televize, který podvakrát rozdělí každý týden dvojicí snímků jednoho světově proslulého režiséra, by se měl asi správně měl rozkročit do delšího časového úseku, aby do filmografie daného režiséra nakoukl z různých stran. Ne vždycky se to ovšem podaří tak, jak by si divák zasloužil, protože sny televizních dramaturgů a realita opírající se o dostupnost daných filmů jsou dvě rozdílné pevniny. Anga Leeho tak v rámci cyklu charakterizovaly dva jeho americké filmy,
Ledová bouře (1997) a
Zažít Woodstock (2009), i když zajímavější by kvůli kontrastu bylo jistě uvedení některého z režisérových starších snímků natočených v rodném Tchajwanu.
|
Červená pustina |
Michelangela Antonioniho (od jehož narození 29. září uplynulo sto let), by zase pěkně přiblížil některý z černobílých titulů "tetralogie citů" (já osobně mám pořád ještě moc ráda jeho
Noc z roku 1961), barevná metaforičnost
Červené pustiny (1964) se však nakonec hodila docela dobře i jako kontrast k značně zastaralému, politizujícímu
Zabriskie Point, i když oba filmy dělí jen šest let (ne že by stejný tón naprostého nepochopení pro "anglofonní" módní životní styl nezazněl už ve
Zvětšenině /1966). A Orsona Wellse budou televizní diváci vnímat přes
Dotek zla (1958) a
Proces (1962), i když by se v ideálních podmínkách nabízela kupříkladu kombinace
Občan Kane/Nesmrtelný příběh.
|
Ochranné zbarvení |
Někdy je ovšem má i předlouhá filmografie slavného režiséra tak zjevné těžiště v určité době, že našinec uvítá "dvoutakt" ve stejném rytmu: to je případ polského režisérského veterána Krzysztofa Zanussiho, který své nejlepší práce realizoval v rámci "kina morálního nepokoje" (jehož byl v rámci své tvoprby předtanečníkem a posléze i mentorem jako umělecký šéf legendárního Filmového studia TOR). Zanussi, kterému je dnes třiasedmdesát, sice stále ještě režíruje, ale své nejzajímavější filmy natočil v 70. letech - ať už jde o
Čtvrtletní bilanci (1975)
nebo Spirálu (1978).
Konstanta (1980), kterou Česká televize uvádí s v rámci jednoho týdne spolu se známějším
Ochranným zbarvením (1978), které vyšlo před časem na DVD v Levných knihách, nabízí ten "stejný" příběh o krachu idealistického konceptu mladého hrdiny tváří v tvář konformismu cynické starší generace, který Zanussi s oblibou varioval.
Po letech tyhle filmy mohou působit poněkud à la thèse, což se tak jednoznačně nedá říct třeba o dílech Zanussiho mladšího souputníka Krzysztofa Kiešlowského - každopádně se nám ovšem dobře hodí představa, jak dokonale tehdy zapadaly do atmosféry mravně i ekonomicky zdevastovaného socialistického Polska. Je škoda, že tak čistý, aktuální a srozumitelný tvar nedovedou dát svým filmům dnešní čeští filmaři, kteří by také rádi kritizovali zkaženou dobu, ale nemají k tomu - většinou - dost soustředění. Nebo je to možná tím, že naše doba není zkažená přehledně - a označit prohřešky "nepřítele" by znamenalo nepopulárně mířit do diváckých řad.
Dobrý deň pani Prokopová, ďakujem za príspevok k Velikánom filmu na čt2, potešil ma postreh o Zannusiho filmoch, odvysielaných v tomto cykle a ich porovnanie so súčasnou českou a slovenskou tvorbou, bolo to to prvé, čo ma po ich odvysielaní napadlo. Chcel by som vás poprosiť, či by ste nechceli venovať podrobnejší rozbor Wellesovmu filmu Proces, ktorý patrí medzi to najnáročnejšie, čo som kedy videl a okrem tých zjavnejších metafor by som vďaka vám prenikol rád do tohto filmu hlbšie. Ďakujem
OdpovědětVymazatDobrý den, přiznám se, že Proces nepatří zrovna k mým oblíbeným Wellesovým filmům a do psaní o něm se mi moc nechce. Možná, že kdyby se k vašemu požadavku připojilo víc čtenářů, tak bych se do toho pustila - shánějte hlasy. :-) Mrkněte na stránky České televize - a poslechněte si, co o obou filmech říká historik Věroslav Hába: http://www.ceskatelevize.cz/porady/0-velikani-filmu/. Pokud vládnete anglicky, můžete se podívat tady na Wikipedii - http://en.wikipedia.org/wiki/The_Trial_(1962_film)
OdpovědětVymazata přečíst si nějaké recenze z této stránky - http://www.rottentomatoes.com/m/1022001-trial/, třeba tu od Rogera Eberta - je z roku 2000, ale stále to víceméně platí. Pokud se vám film líbil, podívejte se také na Juráčkův Případ pro začínajícího kata - http://www.csfd.cz/film/4915-pripad-pro-zacinajiciho-kata/ nebo na Scorseseho Po zavírací době - http://www.csfd.cz/film/8232-po-zaviraci-dobe/.
Dakujem za odpoved, Rogera Eberta urcite navstivim, jemu pripadala jednoduchá napriklad Bergmanova Persona, takze si aspon mozem byt isty, ze film Proces pochopil spravne...:)S pozdravom Binder z BA.
OdpovědětVymazat