Prohledat tento blog

sobota 13. října 2012

Holky na tahu

Jak spravit zničené svatební
šaty velikosti XXL? 
Do českých kin se blíží Holky na tahu (premiéru budou mít 18. října) - nezávislá americká "generační" komedie, kterou napsala a zrežírovala debutující Leslye Headlandová podle vlastní divadelní hry, jedné ze sedmi, které napsala na téma sedmi smrtelných hříchů (hru Bachelorette prý inspirovala "Nestřídmost"). Jde o příběh trojice bývalých spolužaček kolem třicítky (Kirsten Dunstová, Isla Fischerová, Lizzy Kaplanová), které pozve jako družičky na svatbu jejich další spolužačka ze střední - tlustá a dobromyslná Becky (Rebel Wilsonová). Kamarádky štve, že zrovna Becky, které se vždycky smály, se vdává jako první - a navíc za docela pohledného a bohatého muže. Cosi jako zápletka se ovšem odvíjí od skutečnosti, že   zdivočelé trojici se - aniž to Becky tuší - povede v rámci rozlučkového večírku plného drog, alkoholu a sexu zničit nevěstě šaty. Takže jim nezbývá než snažit se dát do rána svatební róbu nějak do pořádku... a ve stylu dvanáctiletých školaček dát nový směr i svým životům.

Regan (Kirsten Dunstová) je zlovolná
bestie, ale Becky (Rebel Wilsonová) to
jaksi toleruje
Jednoduchá výchozí situace ústící by mohla odstartovat cokoli od komedie mravů po beztvarou taškařici - a Holky na tahu jsou naneštěstí tím druhým. Nejenže nemají vtip (který nahrazují sprostotou), ale navíc nejsou schopné nabídnout hrdinky, se kterými bychom mohli sympatizovat: navzdory schopnostem a snahám svých hereckých představitelek, zapuštěných vesměs v žánru romantické komedie, jsou Regan, Gena a Katie jen protivné, uječené, amorální krávy (promiňte, ale jinak je nazvat nemohu). Místo toho, aby se na ně dívala kriticky, když už je takové stvořila, je ovšem autorka filmu sleduje se zjevným zalíbením - a zřejmě něco takové očekává i od zkoprnělého diváka. Becky v podání australské komičky a autorky Rebel Wilsonové (Pařmeni, Jak porodit a nezbláznit se) je naopak postavou docela sympatickou (a zřejmě proto Leslyi Headlandovou příliš nezajímá). Dílko, které nedrží pohromadě žádný příběh ani vtipné situace a dialogy, je tak opravdu velice zvláštním zážitkem, který nelze s čistým svědomím doporučit.
Autorka s ambicemi:
Leslye Headlandová

Holky na tahu jsou ovšem docela zajímavé vzhledem k nadměrným ambicím své autorky: Headlandová opřádá svůj první celovečerní projekt hlubšími úvahami na téma společenské morálky a krize identity moderní americké ženy. Ve svých představách o vlastním směřování zmiňuje takové dramatiky, kteří se stali filmovými režiséry, jako jsou Kenneth Lonergan, Neil LaBute nebo David Mamet. Při natáčení svých Holek na tahu pak prý měla na paměti i Byt Billyho Wildera či černou komedii Martina Scorseseho Po zavírací době (1985). Pámbu nás netrestej americkými intelektuálkami ve chvíli, kdy se výsledkem jejich snažení stane takový film, jako jsou Holky na tahu... Ten totiž připomíná spíš ženskou,horší variantu Pařby ve Vegas (1999) či komedii o sprostých družičkách Ženy sobě (2011) - což jsou filmy, které v mém diváckém životě - na rozdíl třeba od mnohem zajímavější produkce Judda Appatowa - nehrají žádnou roli. 


Ráno po pařbě: jako by se nic nestalo
Obě Pařby Todda Phillipse ovšem celosvětově vydělaly přes miliardu dolarů, a komedie Paula Feiga si vedla také velmi dobře: formát snímku, jehož rozpočet se pohybuje v řádu desetimiliónů dolarů a jenž utrží stamilióny, je samozřejmým snem každého producenta. Holky na tahu (jejichž rozpočet byl prý něco kolem tří milionů dolarů) ovšem mezi tyto zázračné kinohity - eufemisticky řečeno - tak docela nepatříFilm si nicméně odbyl slavnostní premiéru na filmovém festivalu Sundance, což je Mekka amerických nezávislých tvůrců, a hrál se i na MFF v Locarnu - což svědčí buď o dlouhých a obratných prstech producentského týmu (do nějž patří i populární komik Will Ferrell), nebo o tom, že už vůbec ničemu nerozumím. 1/

Kirsten Dunstová hraje Regan jako
parodii na své sympatické hrdinky
Možná největší záhadou je na Holkách na tahu herecká účast Kirsten Dunstové, která hraje Regan jako nesympatickou potvoru, ale současně se jí zdá tak trochu opojená a ztrácí nad ní nadhled. Třicetiletá Dunstová je zřejmě momentálně ve fázi experimentování, což se jí vyplatilo v případě Trierovy Melancholie (ocenění za nejlepší ženský herecký výkon na MFF v Cannes 2011 a nominace na Evropskou filmovou cenu). Od té doby, co zazářila coby dvanáctiletá v roli malé upírky Claudie v kostýmním dramatu režiséra Neila Jordana Interview s upírem (1994), urazila dlouhý kus profesionální cesty - a za mnohé vděčí ženských režisérkám, ať už Gillian Armstrongové (Malé ženy, 1994) nebo (a především) Sofii Coppolové (Smrt panen / 1999, Marie Antoinetta / 2006, nejnověji The Bling Ring / 2013). Zřejmě i proto se nyní spojila s Headlandovou. Holky na tahu se ovšem  ozdobou hereččiny filmografie dozajista nestanou.

1/Kolega František Fuka mne upozornil, že si Holky vedly opravdu mimořádně dobře na kabelových televizích (patrně u televize se člověk tolik nestydí za ukájení svých nejnižších diváckých pudů)


Bachelorette
USA 2012,  87 minut, titulky
Scénář a režie: Leslye Headlandová
Kamera: Doug Emmett
Hudba: Michael Wandmacher
Hrají: Kirsten Dunstová (Regan), Isla Fisherová (Katie), Lizzy Kaplanová (Gena), Rebel Wilsonová (Becky), James Mardsen (Trevor), Adam Scott (Clyde), Kyle Bornheimer (Joe), Andrew Rannells (Manny), Hayes MacArthur (Dale), Ella Rae Pecková (Stefanie)
Premiéra: 18. 10. 2012     

Žádné komentáře:

Okomentovat