Je snadné milovat herecké superstar. Ale jak je to s
„hvězdami nižší svítivosti“ - tedy s herci, které sice diváci dobře znají jen
z vedlejších partů - nebo z hlavních rolích ve filmech, které nikdy
nezlomily žádný kasovní rekord? Případ inteligentního, charismatického a herecky
schopného Stanleyho Tucciho vysvětluje, proč by nám ve světě plném samých Bradů
Pittů bylo trochu úzko. „Malé hvězdy“ mají v hollywoodském systému svou
nezastupitelnou roli, ať už donekonečna omílají jeden typ - nebo unikají
divákově touze po škatulkování tím, že jsou hereckými chameleony. Tucci je ovšem případ sám pro sebe: typová škatulka
mu sedne jako ulitá. Na svém kontě má tucty rolí komisních italoamerických šéfů
(tím nejnovějším je šéfredaktor Fuller z politického dramatu Pravidla
mlčení Roberta Redforda). A v jeho filmografii najdete zástupy padouchů snažících
se uchvátit moc i nějakou tu princeznu (jak nedávno dokázal v dobrodružné
fantasy Jack a obři). Dvaapadesátiletý herec, který si vybojoval řadu nejprestižnějších
ocenění včetně dvou Zlatých glóbů a oscarové nominace, si ovšem současně získává
obdiv schopností dokonale změnit svůj vzhled i hlas. Muži, jehož poznávacím
znamením je holá hlava, sluší i roztodivné vlasové kreace: třeba v akční
sci-fi Hunger Games hrál ceremoniáře Caesara Flickermana, proslulého proměnami
líčení i roztodivnými vlasovými kreacemi.
|
Pevné pouto |
S rozevlátým hárem či bez něj, Tucci hraje
stejně dobře sériového vraha dospívajících děvčat vyhlížejícího jako váš nudný soused
od vedle (thriller Pevné pouto), „šíleného vědce“ Erskina v prázdninovém
comicsovém dobrodružství Captain America: První Avenger nebo ulíznutého nacistického
„architekta holocaustu“ Adolfa Eichmanna (historické drama Konference ve
Wannsee). Jen v rámci svého oblíbeného žánru – romantické komedie - se
dokáže převtělit v žoviálního středostavovského manžílka (Julie a Julia), nejistého
neurotika (Krásná pokojská), komisního vzteklouna (Terminál) i obyčejného
trapáka (Vyzvání k tanci).
|
Mediálně úspěšný amatérský šéfkuchař |
Nedá se říct, že by měl během své téměř třicetileté
herecké kariéry na výrazné projekty nějakou zvláštní smůlu - a jeho filmografie
dlouhodobě netrpí špatným výběrem rolí. Naopak: ačkoli přijímá účast
v projektech prakticky všech žánrů, jen naprosto výjimečně jde o filmy, na
které byste se už podruhé nepodívali. Tucci je „hvězdou nižší svítivosti“
z vlastního rozhodnutí a nikoli nějakým nešťastným řízením osudu. Svůj profesionální
osud si buduje podle vlastního vkusu i potřeb - a jeho herecké portfolio je věcí
rozvážného a postupně cizelovaného osobního výběru. Hraje ve filmu, na divadle i
v televizi stejně rád, jako vaří podle receptů své kalábrijské babičky.
K herecké profesi si navíc přidal produkci, scenáristiku i filmovou a
divadelní režii - a jedno je s uplývajícími lety jasné: hollywoodskou
hereckou hvězdou není prostě proto, že by ho to příliš omezovalo.
Profesionální cesta, po které se Stanley Tucci kdysi
vydal, ovšem vůbec nebyla tak jednoduchá a přehledná, jak vypadá ze zpětného
pohledu.
Jak
si prosadit svou?
|
Na střední... |
Jméno i vzhled elegána se stowattovým úsměvem
podbarveným ironií odkazují k jeho italoamerickému původu: Stanley
Tucci se narodil 11. listopadu v maloměstském Peekskillu ve státě New
York, v rodině, která se ze strany obou rodičů hlásila k jihoitalským
kořenům. Tucciovi byli políbeni všemi možnými múzami: otec Stanley učil
výtvarné umění na střední škole, matka Joan měla literární ambice. Stanley
junior, nejstarší z jejich tří dětí, od dětství projevoval komediantské
sklony. Na herectví se nedal jen on, ale i jeho sestry Christine a Gina. Bratranec Joseph
Tropiano se zase přiklonil ke scenáristice... „V určitém věku prostě nějak cítíte, co potřebujete
dělat. Být na jevišti? Malovat, nebo dělat hudbu - co je pro vás pohodlnější?“
vysvětluje herec. „Už jako dítě jsem se cítil mnohem pohodlněji na pódiu než já
v reálném životě.“ Stanley po středoškolských studiích zamířil na
Newyorskou státní univezitu, kde v roce 1982 ukončil studia herectví. Cestu
do praxe mu otevřela matka jeho kamaráda ze střední Cambella Scotta, která mu
sehnala práci na Broadwayi. Přestože Stanley se rychle posunul z komparsu
k významnějším partům, začal pošilhávat po filmu: v roce 1985
debutoval roličkou v černé komedii Čest rodiny Prizziů. Prestižní snímek se
ucházel o Oscara v osmi kategoriích (nakonec zlatou sošku vynesl jen hlavní
představitelce Anjelice Hustonové) - pro ambiciózního debutanta však naneštěstí
nadlouho zůstal nepřekonatelným vrcholem kvality.
¨
Navzdory tomu začal Tucci vedlejší role
v televizních seriálech a filmech prokládat menšími party ve snímcích režisérských
celebrit. Nešlo jen o horor klasika žánru George A. Romera Vražedná opice, ale
i o spolupráci s mistrem stylu Jamesem Ivorym (drama Otroci New Yorku), renomovaným
hollywoodským autorem Robertem Bentonem (Billy Bathgate) nebo zkušeným Alanem
Rudolphem (Mrs. Parker a začarovaný kruh). Tucci se etabloval na nezávislé filmové
scéně díky účinkování u režisérskách indie hvězd Todda Solondze (Strach, úzkost
a deprese) či Alexandre Rockwella (In The Soup, Somebody to Love).
„U některých režisérů si můžete dovolit protestovat:
Hele, na to zapomeň, to neudělám,“ vysvětluje své tehdejší metody Tucci. „A u
jiných se naštěstí můžete pustit do diskuse: Jednou to zkusíme takhle, podruhé
jinak.“ V kamarádském prostředí americkým indies se každopádně
cítil jako ryba ve vodě a jeho roličky se začaly počítat na desítky. Žádná však
nebyla hlavní – a není divu, že se nakonec začal zajímat i o komerčnější
projekty.
„Přiznejme si, že nezávislost už neexistuje,“
komentoval to později. „Dělal jsem plno nezávislých filmů jako herec a
režisér. Filmový průmysl se ale výrazně změnil i za tu dobu, co v něm
působím. Už to není tak zdravé, jako to bylo.“
|
Road to Perdition |
V hollywoodském manistreamu není ovzduší o nic
zdravější, situace je ovšem přehlednější (a herecké honoráře vyšší). Stanley Tucci
je dnes vyhledávaným hercem v hollywoodských blockbusterech. Zahlédnout
jste ho však mohli už ve psí komedii Beethoven, thrilleru s Julií Robertsovou Případ Pelikán nebo v romantické komedii s Nicolasem Cagem Může to
potkat i vás. Později se objevil i v tak prominentních mainstreamových
filmech, jako byla temná gangsterka Road to Perdition, životopisná komedie Život
a smrt Petera Sellerse (kde si zahrál režisérského génia Stanleyho Kubricka),
drama Skandál či hudební film Varieté (kde toho bohužel moc nenazpíval).
|
Žranice |
Přelomem v hercově kariéře ovšem bylo docela jiné
rozhodnutí, než přesum do oblasti žánrového filmu. V roce 1996 popustil Tucci
uzdu tvůrčím ambicím a spolu s kamarádem Campbellem Scotten debutoval jako
režisér kulinářskou komedií Žranice. Námět na příběh dvou bratrů, kteří si
v USA otevřou italskou restauraci, Tucci získal už během studií, když si
přivydělával jako barman na Manhattanu. (Jeho celoživotní gurmánské sklony ovšem
prozrazují i romantická komedie Julie a Julia, dvě vydané kuchařské knihy či
dlouholeté provozování italské restaurace Finch Tavern.) Pokud jde o Žranici, jde o ryzí „rodinný“ projekt: scénář
Tucci napsal s bratrancem Josephem Tropianem a sám si v něm zahrál se svým
přítelem Tonym Shalhoubem. Sympatická nezávislá komedie získala řadu ocenění:
oba scenáristé uspěli cenu ve festivalové Mekce nezávislého filmu Sundance
a dostali i mimořádně prestižní Independent Spirit Award. Žranice se líbila i
divákům: úsporný čtyřmilionový rozpočet se v pokladnách kin zčtyřnásobil. Protože
Stanley se (stejně jako u většiny svých dalších režijních projektů) podílel i
na produkci svého filmu, mohl si mnout ruce.
|
Podvodníci |
Technicky jde pravděpodobně o Tucciho nejúspěšnější
autorský projekt – nepovedlo se mu ho překonat ani bláznivou komedií Podvodníci
(1998), vyprávějící o dvojici nezaměstnaných herců ve stylu Laurela a Hardyho,
kteří před pomstou nadutého britského kolegy hledají útočiště na zaoceánské
lodi. Do nostalgického snímku inspirovaného poetikou němé grotesky se Tuccimu
(který si jako sparingpartnera vybral Olivera Platta) povedlo nalákat řadu
slavných kolegů (včetně Woodyho Allena v roli neurotického castingového
režiséra, jenž však není uveden v titulcích). Vtipný film plný bláznivých
situací se sice hrál i na nejprestižnějším evropském filmovém festivalu
v Cannes, nešlo však přehlédnout, že má rozpadlý scénář a honí příliš
mnoho zajíců najednou.
|
Tajemství |
Recenzent listu San Francisco Chronicle to docela
vystihl, když napsal: „Špatný film může natočit kdokoli, ale udělat něco tak
hrozného a nekoukatelného, jako jsou Podvodníci, vyžaduje talent a odhodlání.“
Zapomněl ovšem zmínit tvrdohlavost – a právě ta způsobila, že dnes Podvodníky
vnímáme smířlivěji, v kontextu dalších, zdařilejších Tucciho režijních
pokusů. Mezi ty patří Tajemství (2000), kde se režisér od komedie obrátil
k dramatu (a rozumně se vzdal scenáristického podílu). V příběhu o osudech
výstředního newyorského bohéma Joea Goulda Tucci evokoval staré zlaté časy a
režíroval sám sebe v roli novináře z The New Yorkeru, kterého spojí
přátelství s podivínem v energickém podání Iana Holma. Pořadatelé
festivalu Sundance vyjádřili Tucciho projektu velké sympatie, když ho podpořili
na slavnostní premiéře – filmoví kritici se však shodli na tom, že snímku chybí
dramatické napětí. Tajemství u diváků nepomohla ani Tucciho vzácně zdrženlivá, citlivé
a láskyplná režie.
|
Rande naoko |
Stejně jako v případě Tajemství, i
v pozadí zatím poslední Tucciho režijní práce stojí fascinace skutečnou,
silnou a kontroverzní osobností. Rande naoko (2007) ovšem navzdory názvu není romancí,
ale hořkým komediálním dramatem. Jde o remake snímku nizozemského filmaře Thea
van Gogha (zavražděného v roce 2004 kvůli svým politickým názorům
muslimským radikálem). Protagonisty vyprávění jsou manželé, kteří se pokoušejí
svůj vztah otřesený dceřinou smrtí oživit mučivou, smutnou hrou na schůzky naslepo.
Stanley Tucci si po boku Patricie Clarkson zahrál roli manžela Dona, na scénáři
se však podílel jen částečně (a
tentokrát se vzdal postu producenta).
Vznikl nenápadný film, který není příběhem, ale spíš
sérií brilantních etud, v nichž se manželé pokoušejí převtělit do
nejrůznějších rolí a oživit tak svou ztracenou lásku. Kritiky filmu byly
opatrné, ale v zásadě pozitivní - a dopad na publikum byl minimální.
Stanley Tucci s kasovními rekordy ostatně moc nepočítá - což mu samozřejmě
nebrání v tom, aby neplánoval další film - komedii o vztahu matky a dcery Mommy
& Me, v níž se má ujmou hlavní role režisérova dobrá kamarádka Meryl
Streepová.
Hlavní
vedlejší role
Když k režírování připočtete příležitostné
produkční aktivity, soustředěné i na dokumenty o víně nebo basketbalu,
profiluje se Tucci jako celistvá tvůrčí osobnost: nehoní se však za úspěchem a
plnou kasou, ale čas od času prostě realizuje své vlastní sny. Stejně je to
s jeho divadelními projekty, ať už se v nich na Broadwayi realizuje
jako režisér (Půjčte mi tenora Kena Ludwiga) nebo jako herec (nominace na cenu
Tony za inscenaci Frankie a Johnny ve světle luny). Herecká filmografie tohoto
všestranného muže tak nepůsobí jako náhodný shluk nejrůznějších partů, ale jako
součást členitého, různorodého portfolia.
|
Winchell |
Nejširší veřejnost ovšem Stanleyho Tucciho stejně vnímá
jako herce, v čemž ji utvrzuje téměř stovka rolí, již si pilný Tucci do
této chvíle připsal na své konto. Jeho filmografie přitom prochází zřejmým
vývojem: od konce 90. let se v ní začaly objevovat zajímavé tituly a větší
herecké příležitosti. Řadě z nich můžeme klidně vdechnout statut nezapomenutelnosti.
Patří mezi ně televizní dramatu Winchell, které Tuccimu v roce 1998
vyneslo kromě jiných ocenění i cenu Emmy a prestižní Zlatý glóbus. Jde o další hercovu
postavu inspirovanou skutečným životním příběhem - a také o dalšího jeho publicistu,
tedy o povolání, které Tucciho zajímá jako druh manipulace s veřejným
míněním. Předobrazem hrdiny snímku Paula Mazurského byl kontroverzní sloupkař a
proslaveně útočný rozhlasový komentátor Walter Winchell, což je v hercově
podání sice nesympatická, ale složitá a zajímavá postava.
|
Konference ve Wannsee |
Tucciho totiž vysloveně lákají morálně nejednoznačné
postavy. Právě ty mu vynášejí přízeň publika i nejrůznější ocenění. Jedním
z nejvýraznějších hrdinů tohoto typu byl bonvivánský, kultivovaný nacista
Adolf Eichmann z válečného dramatu Konference ve Wannsee, jež pro
televizi natočil režisér Frank Pierson. Tucci našel při natáčení společnou řeč
s britským kolegou Kennethem Branaghem, který ve filmu (líčícím legendární
schůzku nacistických pohlavárů o židovské otázce) ztvárnil Reinharda Heydricha.
Nejblíž k nejprestižnějšímu filmovému ocenění –
Oscarovi – ho však nedostal Eichmann, ale tichounký a spořádaný pedofilní vrah
Harvey v Pevném poutu režiséra Petera Jacksona. Oscara sice Tuccimu vyfoukl
Christoph Waltz díky Tarantinovým Hanebným panchartům, což ovšem nemění nic na
tom, že jde o bezkonkurenčně nejodpornějšího filmového zloducha posledních let.
Harvey, na veřejnosti plaše pomrkávající za zlatými brýlemi a v soukromí
sumírující vražedné léčky na vyhlédnuté oběti, je noční můrou ve světě předměstské
spořádanosti. Scéna, ve které Harvey láká do pasti malou Susii (Saorise
Ronanová), je precizní studií brutální a chtivé autoritativnosti skryté za tucciovsky
laskavým úsměvem.
|
Julie a Julia |
„Chci vytvářet skutečné osoby, ne monstra,“ vysvětluje
herec. „Jsou zlé, ale pořád ještě to jsou to lidé. Herecká technika je sice řemeslem,
ale herectví je umělecká forma, a aby mohlo jít o umění, musí být všechno pravdivé. Včetně
toho, že vy sami v postavě cítíte svou vlastní, individuální pravdu.“ To ovšem neplatí jen pro Tucciho zloduchy, ale i pro
jeho kladné hrdiny. Jedním z nejoblíbenějších je Paul Child v romantické
komedii Julie a Julia, kterou natočila režisérka Nora Ephronová. Diplomatický
úředník je laskavým, tolerantním partnerem báječné, ale naprosto nesnesitelné
Američanky Julie, která se rozhodla naučit se vařit po francouzsku a napsat o
tom knihu. K rozmáchlé, dominantní Meryl Streepové vytváří Tucci na plátně v
relativně malém prostoru navenek statickou a nudnou postavu, která však uvnitř páru
udržuje rovnováhu. Paul přichází večer domů z práce a usedá ke stolu, aby
vzdal láskyplný hold ženinu kuchařskému umění… Protože se však píší konvenční
50. léta, pomáhá současně manželce realizovat jakýsi feministický
převrat.
|
To není fotografie z filmu |
Postavy z obou filmů, které vznikly v roce
2009, jsou tím nejlepším, co si Tucci v poslední době připsal do svého
hereckého portfolia. Carakterizuje je zcela mopačný vztah k dospělosti: zatímco
Harvey z Pevného pouta je infantilní pervert, do Paula z Julie a
Julie jeho představitel promítl svou zralou, mužskou dospělost. Ta právě v té
době procházela dramatickou zkouškou: Stanleyho manželka Kate umírala na
rakovinu a jemu připadla péče o jejich tři malé děti – devítiletá dvojčata
Nicolu a Isabel a o dva roky mladší Camillu.
Tucci se ze smutku léčil hereckou prací, sám však
nezůstal: loni v srpnu se oženil s o dvacet let mladší Britkou, literární
agentkou Felicity Bluntovou. Její mladší sestra Emily si zahrála s ním i s
Meryl Streepovou v komedii Ďábel nosí Pradu – jedné z řady romantických
komedií, ve kterých byl Tucci nepřehlédnutelný. V roli módního guru
společenského magazínu Nigela ztělesnil dalšího ze svých autoritativních hrdinů
spjatých s panujícím establishmentem, kteří nicméně neztrácejí divákovy
sympatie.
|
Hunger Games |
Tucci, v realitě zdvořilý, usměvavý a sálající
tichou energií, umí tyhle šéfovské postavy hrát sympaticky, i když to bývají pěkní
parchanti: důkazem může být (jen v rámci romantických komedií) šéf filmového
studia ve Zlatíčkách pro každého, asistent republikánského politika
v Krásné pokojské nebo akurátní letištní úředník Dixon v Terminálu
Stevena Spielberga, které umanutě deptá hrdinu Toma Hankse. Ve většině případů
tihle Tucciho „muži systému“ nejsou vyslovení padouši - prostě jen dělají co
nejlépe svou práci. Často jim však někdo otevře oči a oni zjistí, že existuje
cosi jako radostný, tvořivý, lidský přístup ke světu.
V tomto směru nese pozitivní, autobiografické
rysy i řada postav, které vlastně považujeme za typické Tucciho zloduchy. Což
je tiché vítězství této velké malé hvězdy.
(Tento text jsem napsala pro měsíčník pro pány ForMen. Za možnost uveřejnit ho i zde redakci děkuji.)
Žádné komentáře:
Okomentovat