Prohledat tento blog

neděle 9. prosince 2012

Loučení s Filmovým přehledem (tištěným)

Pravděpodobně poslední fotografie redakce
Filmového přehledu: šéfredaktor Bartošek,
redaktorka Korbařová, tajemnice Koubová.
Od 1. ledna 2013 možná už nepůjdou vyfotit -
budou existovat jen ve virtuálním světě. 
Národní filmový archiv vydal poměrně obsáhlou tiskovou zprávu o svých nových aktivitách, jejíž součástí byly tyto čtyři řádky: "Časopis Filmový přehled vznikl v roce 1939 jako Filmová kartotéka, od roku 1950 vychází pod současným názvem. Po celá desetiletí sloužil jako spolehlivý zdroj informací o filmech v české distribuci. Od ledna 2013 bude dostupný v nezměněné grafické úpravě výhradně v elektronické verzi na adrese www.filmovyprehled.cz a na www.nfa.cz. Cena webové verze Filmového přehledu se vrací zpět na částku 30 Kč za číslo." Výrazně víc místa v dané zprávě zabíral popis jiných aktivit NFA, o kterých nejspíš něco napíšu jindy. Teď však mne osobně nejvíc zajímá změna spojená s měsíčníkem, se kterým jsem úzce spojená už desítky let - nejdřív jako čtenářka a od léta 1998 jako pravidelná externí autorka (nemyslím, že by za posledních čtyřiadvacet let vyšlo mnoho čísel FP, do kterých bych něco nenapsala). Ve Filmovém přehledu jsem pár let působila také jako redaktorka.
Poslední tištěné číslo Filmového přehledu
- 12/2012. Součástí prosincového
čísla je výjimečně rejstřík (předtím
vycházel až v čísle lednovém) 
Filmový přehled je (spolu s Cinemou a Filmem a dobou) periodikem, se kterým v rámci svého profesionálního života spolupracuji nejdéle. Tři momentální členy redakce - šéfredaktora Tomáše Bartoška, redaktorku Kateřinu Korbařovou a tajemnici a autorku Kláru Koubovou - navíc počítám mezi své přátele. Vzhledem k tomu všemu se mne poněkud nemile dotklo, jak stručným způsobem vydavatel - Národní filmový archiv - informoval veřejnost o svém rozhodnutí zastavit vycházení tohoto časopisu na papíře. (Na tiskové konferenci, jejímž výstupem zmíněná zpráva byla a jež se konala v pátek 7. prosince, naštěstí převládala docela jiná atmosféra, protože s časopisem se přišla rozloučit drtivá většina jeho bývalých i současných redaktorů a autorů.)

Vlevo Miloš Fikejz, dlouholetý
autor precizních filmografií do FP.
Fotku jsem pořídila na nedávné schůzce
o tom, jak by měl časopis
na internetu vypadat
NFA má ke změně své důvody, především finanční - a asi na tom  opravdu není moc dobře, protože náklady na tisk tohoto skromného, černobílého měsíčníku bez obrázků se ročně pohybují v řádu desítek tisíc korun. Ale budiž: jak správně poznamenává dlouholetý šéfredaktor Tomáš Bartošek, rozhodnutí o přesunu Filmového přehledu na internet jednou muselo přijít - a jak správně říká, je symbolické, že se to stalo v době, kdy zaniká také filmový pás a je už téměř zcela nahrazen digitálními technologiemi. Filmový přehled samozřejmě není žádná "masovka": jeho současná čtenářská základna je a vždycky bude malá, což ostatně odpovídá zaměření konzervativního periodika, orientovaného na detailní a přesný popis distribučních premiér každého měsíce (i v rámci toho, co najdete v tištěné či internetové podobě po světě, jde zvláště v popisu obsahu o unikát). 1/
Vpravo bývalý redaktor a autor Zdeno Kubina,
vlevo nelítostný externí odborný korektor
a autor filmografií Michael Málek 
Vím, že o existenci Filmového přehledu nemá skoro nikdo ponětí, protože vychází absolutně bez reklamy - myslím, že ani většina mladších kolegů - filmových novinářů netuší, jak pěkně by z něj mohla vykrádat informace. Nejdůležitější otázkou při přesunu časopisu na internet je ovšem reklama - a veřejně nepadlo zatím ani slovo o tom, jak ji Národní filmový archiv hodlá zajistit. Není nejmenší důvod, proč by si časopis neudržel svou kvalitu (přestože honoráře pro autory jsou tak nízké, že jejich práce je ryzí dobročinností) -  pokud ovšem o FP na internetu nikdo nebude vědět, rovná se zánik tištěné verze prakticky likvidaci. Přesun na internet znamená ztrátu většiny dosavadních čtenářů - ale podle mého soudu by si FP mohl najít  čtenáře nové, zvlášť když teď bude moct být aktuálnější. (I když se samozřejmě nechce měřit s bloggery typu Aleny Prokopové, kteří svůj první dojem z novinářské projekce mrsknou na internet vzápětí po jejím skončení.)

Kateřina Korbařová a autor
zapeklitých textů o bondovkách
nebo o Star Wars - Tomáš Seidl
Potíž je samozřejmě i v tom, že se NFA rozhodl neposkytovat Filmový přehled zadarmo, ale za peníze (byť je oproti tištěné verzi o tři koruny levnější). Placený obsah se však u českých internetových uživatelů vesměs netěší velké popularitě: vyžaduje buď dobrý, profesionální marketing, nebo obsahovou chytlavost toho druhu, jakou nabízí na svém blogu třeba František Fuka. Zvláště kulturněji založení Češi, z jejichž řad by se mnozí noví čtenáři FP mohli rekturovat, jsou bohužel zřejmě hluboce přesvědčeni, že by se jim jejich duchovní potravy mělo dostat zadarmo. (Vycházím ze svých vlastních zkušeností - každý z vás, kdo tenhle blog pravidelněji čte, by si měl podle mne položit otázku, jak dlouho budu bez jeho osobního, byť drobného finančního příspěvku ještě schopna tuhle práci dělat... 2/) Bez ohledu na nějakou případnou reklamní strategii Národního filmového archivu, která Filmový přehled na internetu zviditelní, tedy tuhle dnešní lamentaci končím odkazem na místo, kde si Filmový přehled můžete objednat - tady. V čísle 1/2013 si budete moct přečíst kupříkladu můj podrobný obsah filmu Atlas mraků, který bude výjimečně uveřejněn nikoli na obvyklé dva, ale na čtyři listy časopisu.  
  
1/ O FP jsem psala v září 2009 u příležitosti jeho sedmdesátin -  zde.
2/ O to víc si samozřejmě vážím všech, kteří mi příspěvky posílají pravidelně.

1 komentář:

  1. Za předplatitele Filmového přehledu děkuji, že se mi dostalo alespoň nějaké informace o budoucnosti tohoto periodika. Tak snad to nedopadne, jako když se na web přesunula Premiere...

    OdpovědětSmazat