Steampunkové prvky v české pohádce? Novinka. |
Kouzlo české krajiny: Karasova tradiční doména |
Ani tentokrát nejde o konzervativní podívanou vystavěnou v pohádkovém bezčasí - mimo konkrétní, historický časoprostor: v Micimutr fungovala vedle kostýmní pohádkové linie ještě současná realita s titulní, nadčasovou, hodnou čarodějnicí, příběh O pokladech si zase pohrává s prvky steampunku. Pámbu ví, co by Karas dokázal, kdyby nešlo o finančně omezený český televizní projekt, ale o vysokorozpočtovou podívanou typu Zlatého kompasu (ten mimochodem letos o svátcích hraje Nova Cinema odpoledne, ve stejný den jako O pokladech).
Past na myši |
V příběhu o chamtivé touze po zlatě a "skutečném" pokladu lidské lásky bohužel najdete vzhledem k omezeným financím jen několik málo steampunkových hračiček: tou nejvymazlenější je parní kočár, který sestrojil jeden z hrdinů, mladý vynálezce Ignác v podání Vojtěcha Dyka. Vozítko se ovšem ukáže jako nepříliš praktické, stejně jako Ignácova přehnaně sofistikovaná past na myši.Vnímání obou těchto přístrojů je technofobní, což je mrzuté: Ignác se nakonec jeví jako milý, leč nepraktický trouba, který pomůže leda tak své milé Kačence zvládnout těžkou oční vadu pomocí brýlí. Steampunkové prvky jsou tady totiž jen součástí komediální koncepce, která mne bavila výrazně méně než činorodá a hrdinská atmosféra Micimutr. Také tentokrát Irena Dousková dbá na "správné" morální pozadí příběhu, to je ovšem mnohem banálnější než minule: důležitější než majetek jsou totiž opravdové lidské city. Což je sice v pořádku, ale rozehráno to je nepříliš zajímavě. Zamilovaná Barborka (Jana Pidrmanová) se totiž rozhodne najít a vysvobodit svého ztraceného milého Jakuba, přičemž její snažení nekomplikuje jen hrabivý šlechtic Bořivoj (David Švehlík), ale především trojice kouzelných bytostí - hlídačů podzemního pokladu Vládce podsvětí.
Komediální trio: parta kašparů, která nefunguje (nebo jsem zapšklá) |
Zatloukal, Převrátil a Poskočil se z nudy vsadí o to, jak dívčin příběh dopadne, a pokoušejí se jej rozličnými způsoby ovlivnit. Komediální trojice v podání šaškujících populárních herců je patrně nejlacinějším momentem celého filmu: pokud ovšem stojíte o to, vidět Pavla Lišku, Jana Budaře a Josefa Poláška okostýmované jako pitvorné maškary (jednu chvíli dokonce v ženských šatech) nejspíš se pobavíte. I tady se ovšem vnucuje představa, co by asi Karas se vzhledem trojice pišišvorů dokázal, kdyby měl k ruce vyšší rozpočet. Digitální triky jsou nicméně na slušné úrovni, což znamená, že jsou celkem ústrojně a přirozeně zapojeny do obrazu, který je obecně režisérovou nejsilnější stránkou (na rozdíl od vyladění výkonů typově dobře vybraných, ale přehrávajících herců). Karas nám zase jednou připomíná, jak nádherné lokace nabízí Kutná Hora, a jako už několikrát předtím dokazuje, že má unikátní cit pro romantiku české krajiny (jež má v domácím filmu dlouhou tradici - a právě Karasovy přírodní obrázky se k ní mohou hrdě hlásit).
Bizarní detaily v komické pohádce? Proč ne. |
Pohádka O pokladech, jakkoli k ní mám výhrady, dokazuje ještě jednu věc: Vít Karas je filmový vypravěč, umí sevřít příběh do prostoru a oživit ho drobnými, dynamickými nápady (třeba hned úvodní scéna s chamtivým Bořivojem honícím se za zlatou mincí je toho pěknou ukázkou). Myslím, že je nejvyšší čas, aby tenhle režisér dokázal svoje schopnosti na filmovém plátně. Sám se netají odhodláním natočit adaptaci kultovního comicsu Káji Saudka Lips Tullian, což je jistě obrovská ambice - na základě pohádky O pokladech si ovšem o jeho Lippsovi lze už ledaccos zajímavého představit.
Scénář: Irena Dousková
Kamera: Pavel Berkovič, David Cysař
Hudba: Ondřej Brousek, Karel Holas
Kamera: Pavel Berkovič, David Cysař
Hudba: Ondřej Brousek, Karel Holas
Hrají: Jana Pidrmanová (Barborka), Vojtěch Dyk (Ignác), Adam Kraus (Jakub), David Švehlík (Bořivoj Hájek z Hájku), Markéta Frosslová (Kačenka), Pavel Liška (Zatloukal), Jan Budař (Převrátil), Josef Polášek (Poskočil), Karel Heřmánek (Vládce podsvětí), Tomáš Topfr (chalupník Josef)
Televizní premiéra: 30. 12. 2012
Žádné komentáře:
Okomentovat