Náladu vyprávění určují vzpomínky na ztracenou lásku |
Před pěti lety se
animovaná tragikomedie Persepolis stala jednou z událostí filmové sezóny.
Inspiroval ji stejnojmenný grafický román Majrane Satrapiové. Ve Francii
naturalizovaná íránská autorka se spolu s Vincentem Paronnaudem ujala také
režie filmu, ve kterém vyprávěla o svém dětství a dospívání ve stínu islámského
režimu. Na Persepolis volně navazuje druhý celovečerní opus téže autorské
dvojice, nazvaný lákavě Kuře na švestkách. Minulý čtvrtek vstoupil i do českých
kin. I tentokrát se Marjane Satrapiová inspirovala vlastním grafickým románem:
ve Francii vyšel v roce 2004 a péčí nakladatelství BB Art se s ním o
čtyři roky později mohli seznámit i čeští čtenáři.
V nouzi nepomůže ani vetešník (Jamel Debbouze) |
Poznávacím znamením
comicsových prací Satrapiové se staly lakonicky stylizované, černobílé, záměrně
primitivně pojaté obrazy, který charakterizovaly i film Persepolis. Kuře na
švestkách je však „normálním“, hraným, barevným snímkem, který na autorčin
svébytný svět upomíná způsobem vyprávění i napůl poetickým, napůl ironickým
nadhledem. První celovečerní hraný
projekt Satrapiové a Paronnauda má ovšem měkčí a snovější charakter než
animovaná Persepolis: už z předlohy na čtenáře dýchnou vzpomínky na
samozřejmou vypravěčskou odpoutanost Pohádek tisíce a jedné noci. Také Kuře na
švestkách se ovšem odehrává v Teheránu a líčí autorčinu rodinnou historii:
zatímco v předchozím snímku šlo o samotnou Satrapiovou a její rodinu
v letech 1974-94, nový příběh se odpichuje od smrti jejího prastrýce
v listopadu 1958. V poetické zkratce se však vyjadřuje k osudům
celé jeho rodiny od 30. do 90. let.
Násir (Mathieu Amalric) se rozhodne zemřít |
Satrapiová se
tentokrát opírá o mužského vypravěče (ze kterého se posléze vyklube sám anděl
smrti Azrael). Ten vypráví příběh Násira Alího Chána, slavného hráče na íránský
strunný nástroj tar, který se rozhodl zemřít poté, co přišel o svůj milovaný
nástroj. Protože Násir ztratil smysl života, ulehne do postele a čeká na smrt. Samotné
vyprávění pak líčí den po dni poslední týden hrdinova života, naplněný
především vzpomínkami, ale také vidinami budoucnosti, které narušují přetržité,
neuspokojivé kontakty se členy rodiny – frustrovanou manželkou Faringuisse, dětmi či bratrem Abdím (což je postava,
která se vyskytuje i v Persepolis). Pro
diváka se pak teprve postupně rozkrývá příběh Násirova osudového vztahu ke
krásné Irâne – dívce, kterou nesměl milovat, takže všechen cit k ní vložil
do své hudby.
Sen vs. realita
Krásná Irâne je jen snem o dokonalosti |
Jméno
Násirovy nedosažitelné vyvolené odkazuje k režisérčině vlasti – Íránu:
Kuře na švestkách tak není jen poetickým, intimním příběhem o ztracené lásce,
ale i dalším íránským filmem vzniklým v diaspoře. Vzhledem k perzekucím
íránských filmařů v jejich domovině budou taková díla v evropském
filmovém prostoru pravděpodobně stále častějším jevem. Podobně
jako mnozí její krajané, i Satrapiová ovšem nachází způsoby, jak oslovit
„západní“ publikum, aniž by rezignovala na svůj osobitý, ornamentální způsob
vyprávění. Soukromé osudy jedné
rodiny se tu, stejně jako v Persepolis, úzce proplétají s osudy země,
která je ovšem – stejně jako Násirova múza
– spíš líbezným, navždy ztraceným snem než
skutečností.
Nemilovaná manželka: Ošklivá, zlá... a milující |
Írán
na konci 50. let je ještě „pohádkovou“ zemí zhlížející se v západní civilizaci:
ženy tu nemusejí chodit v čádorech, ale milenci se objímají pod starobylým
rozkvetlým jasmínem. Mezilidské vztahy jsou ovšem na hony vzdálené romantické
melancholii. Kuře na švestkách tak potvrzuje, že filmy Satrapiové, stejně jako
její comicsy, nejsou zábavou „pro děti“: ve vyprávění sice nechybějí komické a
trapné momenty, ale jde vlastně o hluboce tragický příběh jednoho lidského
selhání. V Násirově rodině panují realistické, často přízemní a nedořešené
vztahy: zdeptaný hrdina ovšem neprojevuje nejmenší snahu je řešit, pouze před
nimi prchá do své hudby.
Násirův život ovládala i autoritativní matka (Isabella Roselliniová) |
Tradiční
poučka, že umění je důležitější než život, tady ovšem nakonec selhává. Autorům filmu
ani hlavnímu představiteli Mathieuovi Amalricovi se totiž nedaří diváka
přesvědčit, že Násir je sympatickou postavou. Hrdina jako otec za moc nestojí: o
své výjimečné pozici vyvoleného umělce nedokáže přesvědčit nikoho ze svých
bližních včetně nejmladšího potomka. Především ovšem zklame coby manžel: chudinka
provinilá Faringuisse, kterou si Násir vzal, aniž ji miloval a aniž se o ni kdy
zajímal, umírajícímu marně připravuje titulní lahůdku. Sebestředný estét,
pohlcený vlastními sny, se svého oblíbeného pokrmu ani nedotkne.
Na
poetické filmy přesvědčené o nadřazenosti umění nad realitou nejspíš nemá smysl
uplatňovat racionální měřítka. Kuře na švestkách je nicméně tím typem filmu,
jehož autoři se natolik soustředili na „krásnou“ formu, že nezvládli uhlídat
obsah. Násir je přesně tím druhem hrdiny, který by si zasloužil, aby mu Faringuisse
– poezie nepoezie - omlátila kuře na švestkách o hlavu. Do comicsového světa
Satrapiové by se to docela hodilo… Film Kuře na švestkách je ovšem nad taková
jednoduchá řešení povznesen. V čemž je jeho síla i slabost.
(Tento text jsem nenapsala pro Lidové noviny - respektive jsem omylem ve spěchu odeslala redakci jeho nehotovou verzi, které chyběl břeskný konec. Pámbuví, co nakonec v těch Lidovkách vyšlo - naštěstí jsem to včera nečetla. Tohle je - s velkou omluvou čtenářům LN - ten text, který měl vyjít. Za možnost uveřejnit ho zde na blogu redakci děkuji.)
Poulet aux prunes
Francie/Německo/Belgie 2011, 93 minut, titulky
Scénář a režie: Marjane Satrapiová, Vincente Paronnaud
Francie/Německo/Belgie 2011, 93 minut, titulky
Scénář a režie: Marjane Satrapiová, Vincente Paronnaud
Kamera: Christophe Beaucarne
Hudba: Oliiver Bernet
Hrají: Mathieu Amalric (Násir), Isabella Roselliniová (matka), Maria de Medeirosová (Faringuisse), Golshifteh Farahaniová (Irane), Jamel Debbouze (vetešník), Edouzard Baer, Chiara Mastroianniová (Lili v dospělosti), Eric Caravaca (Abdí)
Premiéra: 29. 11. 2012
Milá paní recenzentko, přečtěte si prosím tohle:
OdpovědětVymazathttp://www.indiefilm.cz/2012/11/30/kure-na-svestkach-velka-laska-nikoli-na-prvni-pohled/
Já bych za tuhle větu "Násir je přesně tím druhem hrdiny, který by si zasloužil, aby mu Faringuisse – poezie nepoezie - omlátila kuře na švestkách o hlavu" omlátila kuře o hlavu Vám (a to nikoli kuře vařené, ale pěkně mražené)