Django (Jamie Foxx) je westernový hrdina každým coulem... |
Broomhilda je podrobována mučení |
Django: hrdina s brakově nespojitým vývojem |
Broomhildě - na rozdíl od zmíněných trýzněných, leč aktivních tarantinovských hrdinek - je dána trpně pasivní role ženy čekající na vysvobození milovaným mužem. Záchranu a pomstu ve vyprávění realizuje uprchlý otrok Django, který si v elegantním podání Jamieho Foxxe vydobývá lidskou i rasovou důstojnost (čímž připomíná zvláště protagonistku Jackie Brownové / 1997). O tom, že budeme sledovat zrození legendy, sice svědčí už píseň pod úvodními titulky, Tarantino však zůstává v Djangově příběhu věrný svému typickému nelineárnému "brakovému" způsobu vyprávění (i když je to méně zjevné, než v jeho předchozích filmech 1/). Tarantino jako scenárista i režisér nám dopřává - v obvyklém mixu dlouhých dialogových scén a akčních atrakcí - potěšení z přerodu ubohého, polonahého (a patrně negramotného) otroka v elegantního, chladnokrevně sarkastického desperáta s neomylnou muškou. Tento vývoj je ovšem stejně nelogický a absurdní jako pseudoexaktní žvásty hlavního zloducha, elegantního, snobsky frankofilního plantážníka Calvina Candieho (skvělý Leonardo DiCaprio): ten se zajímá o frenologii a tvrdí, že černoši jsou už podle tvaru své lebky méněcenná, ubohá a podřízená rasa.
Klíčovou roli v proměně Djanga v hrdinu hraje zmíněný doktor Schultz - původně německý dentista, který se živí tím, že hledá a zabíjí hledané zločince, a za jejich mrtvoly inkasuje odměnu 2/. Vychytralý, sarkastický, šaramantní a lehce omšelý Schultz je co do své role v Djangově příběhu ryzí kouzelný dědeček, což plně legitimizuje hrdinovu "nerealistickou" proměnu. Schultz je navíc vybavený úchvatnou "sergioleonovskou" morální ambivalencí: je to zjevně jednak cynický zabiják, který obvykle vraždí ze zálohy, jednak je to ovšem odpůrce otroctví, jenž přirozeně respektuje Djangovu lidskou důstojnost i jeho klíčovou motivaci - lásku ke ztracené manželce. Schultzovo rozhodnutí přijmout Djanga jako společníka při "lovu lidí" působí od začátku do konce ryze ziskuchtivě - je to však nakonec právě zběhlý dentista, kdo ve vyprávění udržuje lidský rozměr.
Aby Django mohl realizovat svůj sen o záchraně Broomhildy a pomstě na jejích a svých bílých mučitelích, musí se pořádně morálně ušpinit: podobně jako hrdinové jiných Tarantinových filmů totiž obhajuje na vlastní pěst spravedlnost ve špinavém a brutálním světě... který je ovšem především jeho (a nikoli Schultze, který je pouhým příchozím z Evropy). Pro Djanga je ze všeho nejtěžší vystupovat v roli černého otrokáře, kterým hluboce pohrdají i samotní otroci - tam, kde Schultz bledne a ztrácí jistotu tváří v tvář syrové brutalitě otrokářů, však Django nakonec dokáže zachovat chladnou rozvahu - a nakonec v přijetí chaosu a temnoty překonává svého učitele. Přestože Nespoutaný Django po Opravdové kuráži představuje další z nových hollywoodských pokusů pracovat s westernovou tradicí, netvoří kompatibilní dvojici s filmem bratrů Coenových, ale spíš se Spielbergovým (vynikajícím) Lincolnem (kterého budete moct v kinech vidět od 24. ledna). Ten na motiv zrušení otroctví nabaluje problém "špinavé" reálné politiky, fungující ovšem v rámci demokratického systému bez narušení čistých idejí, zosobňovaných výjimečným, nepošpinitelným jedincem.
Podobně jako Broomhilda, jejíž krásu a odhodlání nezničí žádné mučení, i Django si však v rámci žánrových konvencí udržuje mravní integritu. Logicky to pak není Schultz, ale právě titulní hrdina, kdo se utká s bezkonkurenčně nejodpornější postavou vyprávění - starým majordomem Stephenem (Samuel L. Jackson), domácím otrokem s vybraně rasistickými názory, který svého pána Candieho dovedně manipuluje. Dělení na "hodné a zlé" podle barvy kůže tak ve filmu samozřejmě nefunguje, byť mezi zástupci bílých Američanů vlastně nedokážete určit žádné kladné postavy. (Což ovšem neznamená, že mezi nimi nenajdete zábavně děsivé lidské typy - zvláště ovšem v sarkastické scéně se členy mississippské domobrany, kteří mají opravdu vážné potíže se špatně udělanými kuklami Ku-Klux-klanu).
Tarantino zobrazuje s podmanivou, znepokojivou důkladností svět založený po celé generace na otrokářské tradici jako na jediném správném, nikdy nezpochybňovaném principu.Coby diváci víme, že tento svět bude vzápětí smeten (pokud tedy máme jisté povědomí o americké historii) - pro Djanga a Broomhildu ovšem nadcházející občanská válka patrně nepředstavuje žádnou spásu: v tom Tarantinovo "jižanské drama" navazuje na tradici těch antiwesternů z 60. a 70. let, jejichž tragickými hrdiny bývali individualisté-psanci, naplňující sice některé mytické westernové vzorce, ale nezařaditelní do jakéhokoli historického či společenského procesu. Pravdu má tak nakonec Stephen, který je při realistickém odhadu jejich příštího osudu dokonalou hlásnou troubou pravidel většinové společnosti - té, která vydává zatykače na zločince a vyplácí odměny za jejich mrtvá těla. Tarantinův film se tak dá číst i jako hořce sarkastický příběh o zběsile umanutých, výlučných, obdivuhodných "gaunerech", kteří na své osamělé cestě k pomstě uvádějí do chodu i mechanismus možného vlastního sebezničení.
Tarantino ovšem připomíná doktora Schultze v tom, že vždycky raději vypráví ty veselejší kousky tohoto příběhu: podobně jako přecitlivělý dentista německou legendu o Brunhilde a Siegfriedovi, i on pojal příběh o vzpouře Djanga a Broomhildy jako žánrovou pohádku, se kterou se divák může navenek snadno a příjemně ztotožnit.
Django se jen tak mimochodem naučí číst |
Candie (Leonardo DiCaprio) se domnívá být absolutním vládcem svého temného světa |
Ku-Klux-klan v akci aneb ztížená možnost vidění |
Ani Stephen (Samuel L. Jackson) neví, že Alexandre Dumas byl černoch |
Tarantino ovšem připomíná doktora Schultze v tom, že vždycky raději vypráví ty veselejší kousky tohoto příběhu: podobně jako přecitlivělý dentista německou legendu o Brunhilde a Siegfriedovi, i on pojal příběh o vzpouře Djanga a Broomhildy jako žánrovou pohádku, se kterou se divák může navenek snadno a příjemně ztotožnit.
Poznámky:
1/ Mezním efektem je ve smyslu "brakové narace" onen díl filmu, který jakoby "vypadl" promítači při projekci Auta zabijáka.
2/ Tarantinova inspirace italskými spaghetti westerny se tak nedotýká jen obskurní, živelně vzniklé série o hrdinovi Djangovi, ale i legendárního snímku Sergia Leoneho Pro hrst dolarů (1964).
P.S. Omlouvám se všem čtenářům, kteří v mé nedávné anketě hlasovali pro co nejrychlejší uveřejnění recenze na Djanga. Psaní textu mi zablokovala placená pracovní povinnost... Inu, hlasující většině nemusí být vždycky vyhověno.
2/ Tarantinova inspirace italskými spaghetti westerny se tak nedotýká jen obskurní, živelně vzniklé série o hrdinovi Djangovi, ale i legendárního snímku Sergia Leoneho Pro hrst dolarů (1964).
P.S. Omlouvám se všem čtenářům, kteří v mé nedávné anketě hlasovali pro co nejrychlejší uveřejnění recenze na Djanga. Psaní textu mi zablokovala placená pracovní povinnost... Inu, hlasující většině nemusí být vždycky vyhověno.
Django Unchained
USA 2012, 165 minut, titulky
Scénář a režie: Quentin Tarantino
Kamera. Robert Richardson
USA 2012, 165 minut, titulky
Scénář a režie: Quentin Tarantino
Kamera. Robert Richardson
Hudba: různé skladby a písně
Hrají: Jamie Foxx (Django), Christoph Walz (King Schultz), Leonardo DiCaprio (Calvin Candie), Kerry Washingtonová (Broomhilda), Samuel L. Jackson (Stephen), Walton Goggins (Billy Crash), Dennis Christopher (Muguy), James Remar (Butch Pooch / Ace Speck), Don Johnson (Velký taťka), Laura Cayouetteová (Lara Lee), Franco Nero (italský příznivec zápasu), Jonah Hill (mladík z Ku-Klux-klanu), Quentin Tarantino (zaměstnanec důlní společnosti LeQuint Dickey).
Hrají: Jamie Foxx (Django), Christoph Walz (King Schultz), Leonardo DiCaprio (Calvin Candie), Kerry Washingtonová (Broomhilda), Samuel L. Jackson (Stephen), Walton Goggins (Billy Crash), Dennis Christopher (Muguy), James Remar (Butch Pooch / Ace Speck), Don Johnson (Velký taťka), Laura Cayouetteová (Lara Lee), Franco Nero (italský příznivec zápasu), Jonah Hill (mladík z Ku-Klux-klanu), Quentin Tarantino (zaměstnanec důlní společnosti LeQuint Dickey).
Premiéra: 17. 1. 2013
Recenze se tak nejak shoduje s mymi pocity. Tento film me docela dostal, sice jsem pri typicky "tarantinovskych" scenach privirala oci, tak Foxx,
OdpovědětVymazatWalz/DiCaprio tu kazdy ve sve roli exceluje.A nebyl by to Tarantino, kdyby si tam nestrihl nejakou malou, ale o to tarantinovskou rolicku na zaver, kdy se expeduje do oblak.
Zkuste se podívat na tuhle recenzi Djanga ;) Jiný pohled.
OdpovědětVymazathttp://www.youtube.com/watch?v=Uxylw-Or4fA