Prohledat tento blog

středa 23. ledna 2013

Bilance tržeb 2012: Hollywood pořád miluje série

Spielbergův Lincoln: Daniel-Day Lewis
a Joseph Gordon Levitt
Rok 2012 je za námi a naplno se rozjel nový distribuční rok. I když česká distribuce tu americkou do značné míry kopíruje, na některé tituly, které si už v domovských USA premiéru odbyly, jsme si museli počkat. To se týká třeba nejnovějšího díla producenta a režiséra Stevena Spielberga, životopisného dramatu Lincoln. Drama o šestnáctém americkém prezidentovi s Danielem Day-Lewisem v titulní roli má vynikající recenze a pravděpodobně nevyjde naprázdno během nadcházející sezóny výročních cen. Do českých kin dorazí 17. ledna.

Gangster Squad – Lovci mafie
Premiéru si už odbylo další lednové lákadlo - jižanský western Quentina Tarantina Nespoutaný Django. V dramatu o pomstě bývalého otroka vedle Jamieho Foxxe a Christopha Waltze hraje i Leonardo DiCaprio, který se v květnu objeví v adaptaci románu Francise S. Fitzgeralda Velký Gatsby z dílny režiséra Baze Luhrmanna (Moulin Rouge). Na sklonku ledna se v českých kinech objeví i gangsterka Gangster Squad – Lovci mafie, jež je zvláštním reliktem uplynulého hollywoodského roku. Do kin totiž mířila už loni v září, avšak vzhledem k velkolepé finální scéně střelby do diváků v kině musel být film přetočen. Doufejme, že to je poslední stopa po nejtragičtější "filmové" postavě roku 2012 – coloradském vrahovi Jamesi E. Holmesovi, který zabíjel 20. července v multikiněkině ve městě Aurora. Až v únoru se dočkáme jednoho z nejdiskutovanějších titulů letošní sezóny cen - politizujícího dramatu Kathryn Bigelowové 30 minut po půlnoci.

Star Trek: Do temnoty
Pokud jde o populární série, ani letošní rok s nimi nezúčtuje. Do kin se v březnu chystá nový, už pátý díl akčního thrilleru Smrtonosná past, kterým se k roli nezdolného policajta Johna McClanea vrací Bruce Willis. V květnu předznamenají začátek sezóny letních blockbusterů sci-fi Iron Man 3. Pokračování série Star Trek přivedené znovu k životu režisérem J. J. Abramsem nese podtitul Do temnoty a trailer vypadá slibně. V létě se prominentní režisér Zack Snyder pokusí restartovat comicsového Supermana (Muž z oceli). Jeho zkušený kolega James Mangold pak vystartuje s dalším příspěvkem do universa X-Menů – akčním thrillerem The Wolverine s Hughem Jackmanem v titulní roli.

Mezi očekávané tituly letošního roku patří i zombie horor Světová válka Z s Bradem Pittem, jejž do kin chystá režisér předposlední bondovky, Marc Forster. Se svou troškou do mlýna přijde i obdivovaný Guillermo del Toro, který Pozemšťany vystaví útoku nestvůr z mořských hlubin ve velkoryse pojaté sci-fi Pacific Rim - Útok na Zemi. Divácké vyhlídky nejsou ovšem jen růžové. Autor Pirátů z Karibiku, poněkud nespolehlivý Gore Verbinski, už před dvěma lety rozpracoval western The Lone Ranger, ale zatím stihl jen navýšit rozpočet na 250 milionů dolarů. Že by nabízel na první tip na propadák roku 2013?

Bilance: úspěchy a propadáky 

Temný rytíř povstal 
Rok 2012 se příliš nelišil od předchozích let: vzhledem k dlouhodobým trendům nepřinesl mnoho nového. V souvislosti s přetrvávající globální ekonomickou krizí se potvrzuje fakt, že filmový průmysl podobným vnějším tlakům historicky dobře odolává: trvalý, mírný odliv diváků z kin i v roce 2012 částečně kompenzovaly průběžně vzrůstající ceny lístků. Ty odrážejí nejen vyšší náklady provozovatelů kin, ale i zavádění pokročilejších technologií (tituly ve 3D se totiž nabízejí za vyšší vstupné než klasické projekce). Navzdory varování škarohlídů diváky stereoskopické filmy nepřestaly bavit ani v roce 2012. A to dokonce ani po nepříliš uspokojivém průběhu nejlukrativnějšího období filmového roku, sezóny letních blockbusterů. Ta není důležitá jen pro kina v USA, nýbrž i pro světovou kinodistribuci, která více či méně kopíruje podobu amerického trhu. Na sklonku srpna se proto začalo spekulovat o tom, že mizerný vrchol sezóny ve Spojených státech zasadí roční návštěvnosti těžkou ránu. Podle zpráv v tisku byl počet diváků v amerických kinech v tomto období nejnižší za poslední dvě desetiletí. Oproti loňsku šlo o pokles o plná čtyři procenta. Podíl na tom měl i zmíněný šílený střelec Holmes, který na premiérovém představení akčního hitu Temný rytíř povstal zastřelil dvanáct diváků a dalších osmapadesát zranil. Letní propad nicméně návštěvníci vykompenzovali ve druhé polovině roku. 

Hobit: Neočekávaná cesta 
Návštěvnost v kinech za rok 2012 ještě nebyla sečtena, když v polovině prosince začal bodovat jeden z nejočekávanějších letošních titulů – fantasy Hobit: Neočekávaná cesta. Masivní reklama snímku nedává zapomenout na to, že souvisí s trilogií Pán prstenů inspirovanou literárními předlohami J. R. R. Tolkiena, která v letech 2001 až 2003 přinesla do pokladen kin celosvětově víc než 2,9 miliardy dolarů. Také Hobit je plánovaný jako trilogie s celkovým rozpočtem kolem 300 milionů dolarů. Protože Neočekávaná cesta už za první čtyři dny promítání přinesla do pokladen kin celosvětově 230 milionů, může si producent a režisér Peter Jackson spokojeně mnout ruce. 

Už díky bondovce Skyfall, poslednímu dílu ságy Twilight a animované komedii Raubíř Ralf ovšem bylo jasné, že rok 2012 byl pro americké producenty a distributory úspěšný. Jen v listopadu totiž zaznamenali obrat 1,08 miliardy, což překonává dosavadní rekord z roku 2009 (995 milionů). A protože do konce prosince listopadu diváci do pokladen amerických kin přinesli 10,8 miliardy dolarů, můžeme - s přispěním malého, ale šikovného Hobita - loňský rok v horizontu uplynulých čtyř let považovat za rekordní.

Ve znamení sérií 

Avengers 
Jak se filmový průmysl k rekordu dobral? Při pohledu na žebříček divácky nejúspěšnějších hollywoodských titulů roku 2012 je zřejmé, že i loni pokračoval trend filmových sérií. S přehledem ho vede akční hit Avengers, který do pokladen kin přinesl celosvětově 1,5 miliardy dolarů. I když nejde o sérii v tradičním slova smyslu, spíše o spojení několika snímků inspirovaných klasickými superhrdinskými comicsy. Ve snímku Avengers se totiž sešlo několik hrdinů představených v uplynulých čtyřech letech v samostatných filmech: Iron Man (2008), Neuvěřitelný Hulk (2008), Thor (2011) a Kapitán Amerika (Captain America: První Avenger, 2011). I superhrdinský sraz Avengers bude mít pokračování, i když zřejmě až v roce 2015. Avengers vytvořili historický rekord, pokud jde o návštěvnost prvního premiérového víkendu (207,4 milionu dolarů) a historicky jsou třetím nejvýdělečnějším snímkem historie. Už teď se mohou pyšnit tím, že vygenerovali svůj spin-off, tedy „odštěpenou sérii“ věnovanou Iron Manovi. O bohatém průmyslníkovi Tonym Starkovi vznikly dva filmy a na květen letošního roku se chystá třetí. V listopadu se pak na stříbrné plátno vrátí samostatně i severský silák Thor. Pokud jde o potenciál vydělávat další peníze, Avengers ještě zdaleka nejsou u konce se silami. 

The Amazing Spider-Man
Také druhý nejúspěšnější film loňského roku - akční dobrodružství Temný rytíř povstal režiséra Christophera Nolana – byl adaptací populární comicsové předlohy a současně vyvrcholením filmové série zahrnující dva velmi úspěšné snímky z let 2005 a 2008. Přestože producenti filmu inzerovali, že jde o závěr trilogie, konec filmu Temný rytíř povstal zjevně počítá s pokračováním. Zálibu diváků v sériovém trendu potvrdil comicsový hit The Amazing Spider-Man. Úspěšný restart série, jež skončila teprve před pěti lety, loni producenti převyprávěli od začátku. Příběh středoškoláka, který se změní v superhrdinu po střetu s radioaktivním pavoukem, tentokrát zkusili v teenagerovském stylu a s mladším představitelem hlavního hrdiny Andrewem Garfieldem. Mezi zasloužilé sériové favority patří i romantická upírská fantasy Twilight Saga: Rozbřesk – 2. část. Nešlo o žádnou prachobyčejnou dvojku, jak naznačuje název, ale už o pátý díl tasemnice inspirované knížkami Stephenie Meyerové. Série ušitá na míru postpubertálním děvčatům na filmovém plátně opakovaně straší už od roku 2008 a do pokladen kin přinesla 1,3 miliardy dolarů.

Dalšími „sériovými“ hity byly rodinný animovaný snímek o dobrodružstvích zvířecích kamarádů Madagaskar 3, pravěká komedie Doba ledová 4: Země v pohybu, sci-fi Muži v černém 3 či akční thriller Bourneův odkaz. Posledně zmíněný snímek představuje pokus o prodloužení série, který vznikl z nouze. Uznávaný režisér Paul Greengrass, který natočil dva ze tří filmů o „agentovi beze jména“ Jasonu Bourneovi, totiž nabídku na čtyřku odmítl. A od projektu dal ruce pryč i hlavní představitel Matt Damon. V Bourneově odkazu se tak musel objevit zcela nový hrdina. Přestože výsledek nebyl umělecky moc přesvědčivý, film se stal loni dvaadvacátým nejvýdělečnějším snímkem v amerických kinech. 

Jak to všechno začalo 

Skyfall 
Sladké ovoce loni sklízela i bondovka Skyfall, zatím poslední část vůbec nejvýdělečnější série v historii. Pokud vezmeme v úvahu inflaci, přinesly filmy s agentem Jejího Veličenstva do pokladen kin během půlstoletí víc než pět miliard dolarů. Třiadvacáté oficiální dobrodružství agenta 007 je teprve třetím filmem s Danielem Craigem v titulní roli, protože se producenti v roce 2006 rozhodli začít s Bondem zase od začátku. A risk se vyplatil: výsledné tržby filmu se celosvětově zatím odhadují na víc než miliardu dolarů 100 milionů a pokračování má jisté. 

Prometheus 
Skyfall potvrzuje nový zajímavý trend: nevyplácejí se pouze pokračování, ale i strategie prequelu. Příběh, který se odehrává před známými událostmi a popisuje začátky populárních hrdinů, táhne diváky do kin stejně spolehlivě. Po Hvězdných válkách, X-Menech a Star Treku se prequelu dočkala i sci-fi série o žravé mimozemské rase. Prometheus Ridleho Scotta líčí události, které časově předcházejí prvnímu příběhu – Vetřelci, jejž v roce 1979 natočil tentýž režisér. Zkušený filmař do kin nepřitáhl tolik diváků, jak se předpokládalo, a mezi nejvýdělečnějšími tituly roku obsadil osmnácté místo. Nevalný výsledek v amerických biografech ovšem Prometheus dorovnal ve světě, takže do pokladen kin nakonec přinesl 402 milionů dolarů. I v tomto případě se pokračování patrně dočkáme. Vystaráno má i akční dobrodružství Hunger Games, se kterým nikdo nepočítal. Adaptace dystopického teenagerovského dobrodružství spisovatelky Suzanne Collinsové měla rozpočet 78 milionů dolarů (Avengers stáli skoro trojnásobek) – celosvětově však přinesla do pokladen kin 686 milionů dolarů. Není divu, že v plánu jsou další tři díly... 

Bez kalhot 
Hunger Games jsou snem každého filmového producenta. Snímkem, který dokáže vygenerovat vysoké zisky na základě relativně nízkého rozpočtu. V roce 2012 tento sen naplnila i sprostá fantaskní komedie Méďa, jež celosvětově víc než zdesateronásobila svůj rozpočet. Její režisér Scott McFarlane se ovšem sběratelem pochvalných recenzí nestal. Se strategií levných snímků loni uspěla i řada ceněných tvůrců: Steven Soderbergh s romantickou komedií Bez kalhot (rozpočet sedm milionů, tržby 165 milionů celosvětově), Wes Anderson s komedií Až vyjde měsíc či John Madden s tragikomedií Báječný hotel Marigold. Zabodoval i Rian Johnson se sci-fi Looper, která z třicetimilionového rozpočtu vyčarovala celosvětové tržby 166 milionů dolarů. 

Na dně 

Rock of Ages 
Rok 2012 přinesl i řadu zklamání. Zlé sny o červených číslech se naplnily studiu Universal vinou akční sci-fi Bitevní loď. Příběh o udatných mariňácích čelících mimozemské invazi měl rozpočet 209 milionů dolarů, v amerických kinech však utržil jen 65 milionů. Na poučku o tom, že film je považovaný za výdělečný, pokud do pokladen kin přinese nejméně dvaapůlnásobek rozpočtu, mohla zapomenout i společnost Warner Bros. Ta pohořela s hudebním snímkem Rock of Ages (rozpočet 75, tržby v USA 38 milionů dolarů) i s hororovou komedií Temné stíny (rozpočet 150 milionů, tržby v USA 79 milionů). V prvním případě diváky nepřitáhl do kina ani Tom Cruise, ve druhém nezabrala jména režiséra Tima Burtona a hlavního představitele Johnnyho Deppa. Eddie Murphy potvrdil svůj sešup ze slávy taškařicí Tisíc slov (rozpočet 40 milionů, tržby poloviční) a dobře si nevedli ani jeho kolegové Adam Sandler (propadák Můj otec je šílenec) či Ben Stiller (nepovedená Sousedská hlídka). 

John Carter: Mezi dvěma světy 
Nic nebylo ani z nejočekávanějších titulů letní sezóny – remaků sci-fi hitů Total Recall a Soudce Dredd. Mezi propadáky roku však nakonec zvítězila dobrodružná fantasy John Carter: Mezi dvěma světy společnosti Walt Disney. Adaptace klasické literární předlohy autora Tarzana, Edgara Rice Burroughse, vystřelila do světa s velkorysým čtvrtmiliardovým rozpočtem. A mezi největší finanční zklamání historie se zařadila kvůli ubohým tržbám, které nepokryly ani náklady na reklamu (v amerických kinech 73 milionů, celosvětově 282 milionů). Exotické dobrodružství z dalekého Marsu stálo místo ředitele studia Riche Rosse, který měl už na kontě jiný kolosální „marsovský“ propadák, rodinnou komedii Máma mezi Marťany (2011). Nečekaně však pohořel třeba i producent George Lucas s válečným dramatem Red Tails: ani autor Hvězdných válek, který uvedl do kin ž není neomylný. 

(Tento text jsem před časem napsala pro týdeník Euro. Snad ještě není úplně neaktuální...)

Žádné komentáře:

Okomentovat