![]() |
Z turistického ráje do pekla |
![]() |
Henry (Ewan McGregor) hledá ztracenou rodinu |
„Skutečný příběh“ už tradičně bývá jedním z nejošemetnějších filmových subžánrů: je totiž velmi obtížné lavírovat mezi požadavky žánrového vyprávění a věrností realitě, která může být banální a současně neuvěřitelná. Měřítkem kvality je v této oblasti momentálně tragikomedie Bena Afflecka Argo, která je v rámci sezóny udílení nejprestižnějších filmařských cen jedním ze žhavých favoritů. Také Nic nás nerozdělí se ovšem může pyšnit jednou nominací na Oscara: ta směřuje k hlavní představitelce, britské herečce Naomi Wattsové. Ta ve filmu ztělesnila postavu zoufalé matky, potýkající se po katastrofě s pomocí svého nejstaršího synka s těžkým zraněním a odloučením od zbytku rodiny.
Snímek se ovšem rovnoměrně opírá o výkony dvou anglofonních hereckých hvězd v rolích rozdělených manželů – Wattsová (která už má oscarovou nominaci za drama 21 gramů) a jejího kolegy Ewana McGregora. V realitě šlo ovšem o španělskou rodinu - a Nic nás nerozdělí je vlastně španělským filmem, natočeným v angličtině, prodávajícím své téma přes populární herce a podřízeným pragmaticky globálně srozumitelné „hollywoodské“ poetice.
Patálie se skutečným příběhem
![]() |
Plážový resort Khao Lak se změnil v místo utrpení |
Juan Antonio Bayona, který na sebe před pěti lety upozornil debutanským hororem Sirotčinec, představuje manžele Bennettovy a jejich tři syny jako obyčejnou, průměrnou britskou rodinu, která nemá žádné zvláštní problémy - snad kromě faktu, že dospívající syn Lucas se hádá s bratry a lékařka Maria by se po letech strávených péčí o děti ráda vrátila do práce. Nic nás nerozdělí se tak vydává prošlapanou cestou příběhu, v němž nejednotnou, frustrovanou rodinu stmelí a polepší prožité útrapy. Bennetovi jsou navíc modelová famílie představující podle přání svých autorů tisíce dalších turistů, kteří museli čelit následkům tsunami. Maria se synem Lucasem tak – při samotné katastrofě, hledání pomoci i pobytu v thajské nemocnici – projevují tak ukázkovou sílu, odvahu a ušlechtilost, že vyprávění mění v mravoličnou bajku. Těžce zraněná Maria se potýká s realitou s úporností nadlidsky disponované akční hrdinky. Do „věrohodnější“ role trpící oběti skomírající na nemocničním lůžku se přesune teprve ve chvíli, kdy se tvůrci filmu rozhodnou soustředit na postavu jejího manžela.
![]() |
Matka (Naomi Wattsová) nalézá podporu v synovi |
Rozdělená rodina, která se ocitne v chaotické a nedostačující péči thajských úřadů, se tak nejen pokouší dát se dohromady a navázat kontakt s příbuznými doma, ale stává se také dojemným vzorem obětavosti a lásky k postiženým bližním. Maria se ujme cizího, ztraceného chlapečka a Lucas se v nemocnici pouští do pátrání po pohřešovaných členech jiných rodin. Tsunami se tak nakonec stává nosičem standardního humanistického poselství o víře, naději a lásce, na jejichž křídlech lidé dovedou ve chvílích zoufalství a utrpení vzlétnout k výšinám čítankového lidství.
![]() |
Tsunami v realistickém stylu |
Nepochybuji vůbec o tom, že realita generovala i chování tohoto druhu a že tvůrci filmu se opírají o desítky či stovky podobných „skutečných příběhů“. A že jejich prostřednictvím budují snad i jistou paralelu s reakcemi na teroristické útoky z 11. září 2001. Filmové vyprávění ovšem musí působit legitimně bez ohledu na realitu, ze které vychází – a příběh bez věrohodných, občas tápajících a chybujících postav se o uvěřitelnost může ucházet je stěží. Nic nás nerozdělí je nicméně ukázkovým příkladem filmu, který prvoplánově banální a prostoduchý scénář kompenzuje prostřednictvím působivého diváckého zážitku. Juan Antonio Bayona umí zdatně vybudovat přesvědčivou atmosféru zmaru a chaosu, a zvláště jeho rekonstrukce samotného úderu tsunami na „tropický ráj“ je mrazivě přesvědčivá.
Pochybnosti o komfortu civilizovaného světa, které jaksi automaticky považujeme za bezpečný a nedotknutelný, ovšem vyšumí spolu s celým slzopudným rodinným melodramatem.
Lo imposible
Španělsko 2012, 113 minut
Španělsko 2012, 113 minut
Režie: Juan Antonio Bayona
Scénář: Sergio G. Sánchez
Kamera: Óscar Faura
Hudba:Fernando VelázquezHrají: Naomi Wattsová (Maria), Ewan McGregor (Henry), Tom Holland (Lucas), Marta Eturaová (Simone), Geraldine Chaplinová (stará žena), Oaklee Pendergast (Simon), Samuel Joslin (Thomas)
Premiéra: 31. 1. 2013
Hodnocení pro čtenáře líné číst text: palec neutrálně trčící v prostoru
Hodnocení pro čtenáře líné číst text: palec neutrálně trčící v prostoru
(Tento text jsem napsala do Lidových novin. Za možnost uveřejnit ho i zde na blogu tamní redakci děkuji.)
Viděla jsi ten film ? Jestli ano, nevěřím že píšeš že se opírá pouze o výkony manželské dvojice. Tom Holland, ač téměř neznámý herec v tomto snímku zadupal celou Naomi Wattsovou do země a Oscara by si podle mě zasloužil více než ona !
OdpovědětVymazatAsi bych nepsala recenzi, kdybych ten film neviděla. :-) Takového zadupání jsem si ale nevšimla.
VymazatMyslím ,že tam žádné zadupání není a oscara by si zasoužia celá ta rodina ,která v tomto filmu hrála.Paní Prokopová obdivuji vaší práci a moc by mne zajímalo ,kdy tento film vyjde v češtině na dvd.
OdpovědětVymazatmě by to taky zajímalo ale tak chytrá rozhodně nejste abyste to věděla a jak vaší praci někdo muže obdivovat to nechápu
VymazatDistributorem DVD bude Bontonfilm - mohlo by tedy vyjít čtyři měsíce po kinopremiéře, tedy v květnu.
VymazatRozhodně souhlasím s prvním komentářem. Herec,který hrál Lucase Naomi úplně rozválcoval ve všech směrech. Naomi po většinu času jen leží. Takže ?
OdpovědětVymazat