Z turistického ráje do pekla |
Henry (Ewan McGregor) hledá ztracenou rodinu |
„Skutečný příběh“ už tradičně bývá jedním z nejošemetnějších filmových subžánrů: je totiž velmi obtížné lavírovat mezi požadavky žánrového vyprávění a věrností realitě, která může být banální a současně neuvěřitelná. Měřítkem kvality je v této oblasti momentálně tragikomedie Bena Afflecka Argo, která je v rámci sezóny udílení nejprestižnějších filmařských cen jedním ze žhavých favoritů. Také Nic nás nerozdělí se ovšem může pyšnit jednou nominací na Oscara: ta směřuje k hlavní představitelce, britské herečce Naomi Wattsové. Ta ve filmu ztělesnila postavu zoufalé matky, potýkající se po katastrofě s pomocí svého nejstaršího synka s těžkým zraněním a odloučením od zbytku rodiny.
Snímek se ovšem rovnoměrně opírá o výkony dvou anglofonních hereckých hvězd v rolích rozdělených manželů – Wattsová (která už má oscarovou nominaci za drama 21 gramů) a jejího kolegy Ewana McGregora. V realitě šlo ovšem o španělskou rodinu - a Nic nás nerozdělí je vlastně španělským filmem, natočeným v angličtině, prodávajícím své téma přes populární herce a podřízeným pragmaticky globálně srozumitelné „hollywoodské“ poetice.
Patálie se skutečným příběhem
Plážový resort Khao Lak se změnil v místo utrpení |
Juan Antonio Bayona, který na sebe před pěti lety upozornil debutanským hororem Sirotčinec, představuje manžele Bennettovy a jejich tři syny jako obyčejnou, průměrnou britskou rodinu, která nemá žádné zvláštní problémy - snad kromě faktu, že dospívající syn Lucas se hádá s bratry a lékařka Maria by se po letech strávených péčí o děti ráda vrátila do práce. Nic nás nerozdělí se tak vydává prošlapanou cestou příběhu, v němž nejednotnou, frustrovanou rodinu stmelí a polepší prožité útrapy. Bennetovi jsou navíc modelová famílie představující podle přání svých autorů tisíce dalších turistů, kteří museli čelit následkům tsunami. Maria se synem Lucasem tak – při samotné katastrofě, hledání pomoci i pobytu v thajské nemocnici – projevují tak ukázkovou sílu, odvahu a ušlechtilost, že vyprávění mění v mravoličnou bajku. Těžce zraněná Maria se potýká s realitou s úporností nadlidsky disponované akční hrdinky. Do „věrohodnější“ role trpící oběti skomírající na nemocničním lůžku se přesune teprve ve chvíli, kdy se tvůrci filmu rozhodnou soustředit na postavu jejího manžela.
Matka (Naomi Wattsová) nalézá podporu v synovi |
Rozdělená rodina, která se ocitne v chaotické a nedostačující péči thajských úřadů, se tak nejen pokouší dát se dohromady a navázat kontakt s příbuznými doma, ale stává se také dojemným vzorem obětavosti a lásky k postiženým bližním. Maria se ujme cizího, ztraceného chlapečka a Lucas se v nemocnici pouští do pátrání po pohřešovaných členech jiných rodin. Tsunami se tak nakonec stává nosičem standardního humanistického poselství o víře, naději a lásce, na jejichž křídlech lidé dovedou ve chvílích zoufalství a utrpení vzlétnout k výšinám čítankového lidství.
Tsunami v realistickém stylu |
Nepochybuji vůbec o tom, že realita generovala i chování tohoto druhu a že tvůrci filmu se opírají o desítky či stovky podobných „skutečných příběhů“. A že jejich prostřednictvím budují snad i jistou paralelu s reakcemi na teroristické útoky z 11. září 2001. Filmové vyprávění ovšem musí působit legitimně bez ohledu na realitu, ze které vychází – a příběh bez věrohodných, občas tápajících a chybujících postav se o uvěřitelnost může ucházet je stěží. Nic nás nerozdělí je nicméně ukázkovým příkladem filmu, který prvoplánově banální a prostoduchý scénář kompenzuje prostřednictvím působivého diváckého zážitku. Juan Antonio Bayona umí zdatně vybudovat přesvědčivou atmosféru zmaru a chaosu, a zvláště jeho rekonstrukce samotného úderu tsunami na „tropický ráj“ je mrazivě přesvědčivá.
Pochybnosti o komfortu civilizovaného světa, které jaksi automaticky považujeme za bezpečný a nedotknutelný, ovšem vyšumí spolu s celým slzopudným rodinným melodramatem.
Lo imposible
Španělsko 2012, 113 minut
Španělsko 2012, 113 minut
Režie: Juan Antonio Bayona
Scénář: Sergio G. Sánchez
Kamera: Óscar Faura
Hudba:Fernando VelázquezHrají: Naomi Wattsová (Maria), Ewan McGregor (Henry), Tom Holland (Lucas), Marta Eturaová (Simone), Geraldine Chaplinová (stará žena), Oaklee Pendergast (Simon), Samuel Joslin (Thomas)
Premiéra: 31. 1. 2013
Hodnocení pro čtenáře líné číst text: palec neutrálně trčící v prostoru
Hodnocení pro čtenáře líné číst text: palec neutrálně trčící v prostoru
(Tento text jsem napsala do Lidových novin. Za možnost uveřejnit ho i zde na blogu tamní redakci děkuji.)
Viděla jsi ten film ? Jestli ano, nevěřím že píšeš že se opírá pouze o výkony manželské dvojice. Tom Holland, ač téměř neznámý herec v tomto snímku zadupal celou Naomi Wattsovou do země a Oscara by si podle mě zasloužil více než ona !
OdpovědětVymazatAsi bych nepsala recenzi, kdybych ten film neviděla. :-) Takového zadupání jsem si ale nevšimla.
VymazatMyslím ,že tam žádné zadupání není a oscara by si zasoužia celá ta rodina ,která v tomto filmu hrála.Paní Prokopová obdivuji vaší práci a moc by mne zajímalo ,kdy tento film vyjde v češtině na dvd.
OdpovědětVymazatmě by to taky zajímalo ale tak chytrá rozhodně nejste abyste to věděla a jak vaší praci někdo muže obdivovat to nechápu
VymazatDistributorem DVD bude Bontonfilm - mohlo by tedy vyjít čtyři měsíce po kinopremiéře, tedy v květnu.
VymazatRozhodně souhlasím s prvním komentářem. Herec,který hrál Lucase Naomi úplně rozválcoval ve všech směrech. Naomi po většinu času jen leží. Takže ?
OdpovědětVymazat