Tak máme za sebou další udílení Cen Americké Akademie - Oscarů. Což byla letos pod moderátorským patronátem komika Seta MacFarlanea velká muzikálová show, přerušovaná občas tím, že někdo dostal nějakou cenu. Největším poraženým se letos stalo historické drama Lincoln: z dvanácti nominací proměnilo jen dvě (pro Daniela Day-Lewise za herecký výkon v hlavní roli a pro autory výpravy). Pro režiséra Stevena Spielberga jde o standardní životní situaci (skrytý odpor, který k němu členové Akademie zřejmě dlouhá léta chovají, byl ovšem nejvýraznější u dramatu Purpurová barva z roku 1985, kde z jedenácti nominací neproměnil žádnou).
Film roku: Argo |
Pomyslným vítězem letošních Oscarů je lehce pompézní féerie Pí a jeho život, která z jedenácti nominací vyzískala čtyři - včetně prestižní ceny za nejlepšího režiséra (Ang Lee). Argo (kro by ho neměl rád?) ze sedmi nominací proměnilo tři včetně té vůbec nejcennější - Oscara za nejlepší film. Kdyby byl Ben Affleck nominovaný za režii (což se kupodivu nestalo), možná by zabodoval i v téhle kategorii. Když si ovšem spočteme ceny, které Argo získalo předtím, je určitě nejoceňovanějším titulem roku (mj. Zlatý glóbus a Cena BAFTA za režii a nejlepší film). Chronicky špatný herec Affleck se tak rychle proměnil v jednoho z nejžádanějších režisérů Hollywoodu, což je závazek, který - doufám - začne naplňovat.
Christoph Waltz v Djangovi: nejlepší mužský herecký výkon v roli německého dentisty v historii |
Po osmi nominacích měl muzikál Bídníci a přeceňovaná romantická komedie Terapie láskou: první z filmů získal tři prestižní sošky (včetně té velmi zasloužené pro herečku ve vedlejší roli Anne Hathawayovou), druhý jednu (pro Jennifer Lawrenceovou za hlavní roli). Trochu mrzutý je výsledek Nespoutaného Djanga (dva Oscary - pro Quentina Tarantina jako scenáristu a herce ve vedlejší roli Christopha Waltze). Plešatou cenu by si podle mne zasloužil i kameraman Robert Richardson (i v kameramanské kategorii však dominovalo Pí a jeho život). Výsledek thrilleru 30 minut po půlnoci asi nesklíčil jen režisérku Kathryn Bigelowovou - úspěch v kategorii nejlepší zvuk je jen slabou náplastí na čtyři další neproměněné nominace (v nichž figurovaly tři "hlavní" kategorie - nejlepší film, nejlepší původní scénář, herečka v hlavní roli).
Překvapením pak celkem není, že nejlepším neanglicky mluveným filmem loňského roku je Hanekeho Láska a nejlepším animovaným titulem pixarská Rebelka.
Kompletní výsledky najdete tady na stránce společnosti HBO, která - jako vždycky - zajistila přímý přenos oscarové noci.
P. S. Pokud jde o každoroční neoficiální anticenu Zlatá malina, "nejlépe" z ní vyšel závěrečný díl upírské ságy Twilight (což považuji za značně nespravedlivé): informace víc najdete tady na stránce Malin.
Nepřipadá Vám bizarní, že Akademie dělá, jako by nejzajímavější a zřejmě i nejlepší americký film loňského roku neexistoval? Ono to bylo evidentní už v nominacích, ale že ho ignorovali i v hereckých kategoriích? Mám na mysli "Mistra", jak jinak...
OdpovědětVymazatTaky se připojuji. Oskara bych dala Mistrovi. Ale bylo vidět jako by neexistoval....
OdpovědětVymazatEva Součková
Ano, souhlasím - je to opravdu velice divné.
OdpovědětVymazat